Share on Facebook11Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone
Rating: 8.3. From 4 votes.
Please wait...

W jednym z ostatnich artykułów omówione zostały najważniejsze różnice oraz wady i zalety pozycjonowania i linków sponsorowanych w kwestii reklamowania swoich usług czy produktów. Aby poznać odpowiedź na pytania, który sposób reklamowania wybrać, zachęcamy do lektury wspomnianego tekstu, dziś natomiast chcielibyśmy przeprowadzić podobne porównanie, sprawdzając która metoda promocji jest lepsza – Google AdWords czy reklama na Facebooku. Jakie są mocne i słabe strony tych usług oraz w jakich sytuacjach dany sposób reklamy sprawdza się lepiej?

 

Google AdWords, czyli linki sponsorowane

O usłudze reklamowej firmy Google, a więc płatnych wynikach wyszukiwania, pisaliśmy już przy okazji poprzedniego porównania. Dzięki linkom sponsorowanym możemy bardzo łatwo umieścić odnośnik do firmy lub sklepu internetowego na najwyższej pozycji w wyszukiwarce, co znacznie zwiększa jego widoczność, a co za tym idzie – użytkownicy chętniej w niego klikną.

 

Mocne strony reklamy w wyszukiwarce

Reklama Google AdWords najlepiej sprawdza się w przypadku, kiedy jako firma oferujemy produkty, które są już znane klientom. Najlepszym przykładem mogą być towary codziennego użytku (lekarstwa, artykuł spożywcze) lub usługi, z których korzystamy w nagłych przypadkach (np. serwis urządzeń AGD, mechanik, prawnik i inne).

Przewagą linków sponsorowanych jest fakt, że wyświetlają się one użytkownikom w momencie, kiedy szukają oni konkretnych produktów lub usług wpisując dane słowo kluczowe. Firma, która wykupiła taką reklamę ponosi koszt tylko w momencie, kiedy zostanie ona kliknięta.

 

Ograniczenia linków sponsorowanych

Z kolei jeśli chodzi o ograniczenia Google AdWords, to fakt, że są one mało efektywne w przypadku produktów, które są nowością na rynku i niewielu potencjalnych klientów o nich wie. Prowadzi to do sytuacji, kiedy linki sponsorowane nie wyświetlają się użytkownikom, ponieważ… nie wyszukują oni właściwego słowa kluczowego.

Drugim poważnym ograniczeniem jest konkurencja w systemie Google AdWords, co wpływa nie tylko na koszt kampanii, ale także na to, które wyniki będą wyświetlane w wyszukiwarce. O wiele trudniej jest stworzyć reklamę na zbyt ogólne słowo kluczowe, takie jak np. „zamki” ponieważ trudno przewidzieć, jakie intencje miała osoba, które wpisała je go wyszukiwarki – czy szuka ślusarza (albo zamka do drzwi lub spodni) czy też chce dowiedzieć się więcej o średniowiecznych budowlach.

Więcej o kwestiach finansowych związanych z linkami sponsorowanymi można dowiedzieć się z artykułu naszego eksperta, Rafała Szelesa, na temat tego ile kosztuje reklama Google AdWords.

Innym ograniczeniem może być też kwestia wizualna – linki sponsorowane to wyłącznie tekst, do tego ograniczony jest on do kilkudziesięciu znaków.

 

Reklama na Facebooku

Najpopularniejszy portal społecznościowy znacznie ułatwia firmom promowanie swoich produktów lub usług – czy to poprzez zaawansowanego menedżera reklam albo szybkie tworzenie reklam za pomocą przycisku „Promuj” pod wpisami.

 

Kiedy wybrać reklamę na Facebooku?

Reklama na Facebooku jest najbardziej efektywna, kiedy potrafimy dokładnie zdefiniować, do jakiej grupy odbiorczej najlepiej trafi nasz produkt. Portal społecznościowy pozwala na adresowanie reklam pod względem tego, jakie zainteresowania mają jego użytkownicy, co jeszcze bardziej ułatwia zadanie, ale także zwiększa skuteczność działań promocyjnych.

Media społecznościowe to także dobry wybór dla firm, które już posiadają oddanych, stałych klientów – często nawet nie trzeba muszą oni widzieć reklam, ponieważ sami śledzą wszystkie informacje na temat firmy, obserwując jej fanpage.

Jeśli zastanawiamy się nad tym, co będzie lepsze – Google AdWords czy reklama na Facebooku – warto pamiętać o tym, że portal społecznościowy pozwala na stworzenie o wiele bardziej atrakcyjnej wizualnie reklamy. Możliwe jest dodawania zdjęć, a nawet filmów lub skorzystanie z różnych formatów, jak np. kanwa.

Wspomnieliśmy o tym, że reklamy w wyszukiwarce najlepiej sprawdzają się w przypadku produktów codziennego użytku. Z kolei Facebook (oraz inne portale społecznościowe) bardzo dobrze nadają się do promowania nowych, innowacyjnych produktów lub usług – właśnie dzięki możliwości dodawania elementów wizualnych (wspomagających mowę korzyści) oraz dużych opcji doprecyzowania grupy odbiorczej. Istnieje spora szansa, że użytkownik Facebooka, który trafi na atrakcyjną, ciekawą reklamę, dopasowaną do jego zainteresowań, chętnie w nią kliknie i zakupi promowany produkt.

 

Kiedy lepiej wybrać linki sponsorowane?

Problemem reklamy w mediach społecznościowych jest fakt, że nie można za jej pomocą promować produktów, których używa się w określonych sytuacjach. Trudno na Facebooku promować usługi ślusarskie (lub krawieckie), ponieważ nie da się określić grupy docelowej osób, którym zatrzasnęły się drzwi lub popsuł zamek błyskawiczny w kurtce. Pierwszym wyborem użytkowników będących w takiej potrzebie jest wyszukiwarka Google.

 

Google AdWords czy reklama na Facebooku – co wybrać?

W większości przypadków firmy mogą z powodzeniem stosować obie metody promocji i będą one równie skuteczne. Jednak mogą zdarzyć się sytuacje, kiedy tylko jeden sposób reklamy będzie się sprawdzał najlepiej.

Warto zastanowić się, czy oferowane przez naszą firmę produkty lub usługi stosowane są przez użytkowników tylko w określonych sytuacjach – lepszym rozwiązaniem będzie wtedy skorzystanie z usługi Google AdWords i wyświetlenie reklamy w wyszukiwarce tylko wtedy, kiedy użytkownik będzie tego potrzebował.

Z kolei przedstawienie nowego produktu albo usługi będzie o wiele łatwiejsze na portalu Facebook, gdzie oferta może być przedstawiona w atrakcyjnie wizualny sposób, co zwiększa siłę przekazu i zachęca potencjalnych klientów do kliknięcia.

Bez względu na to, którą metodę wybierzemy, warto wiedzieć o tym, że zarówno wyszukiwarka Google, jak i Facebook posiada ogromną liczbę użytkowników, a co za tym idzie – szeroką grupę odbiorców reklam. W każdym przypadku też adresaci komunikatów reklamowych mogą być bardzo dokładnie dobrani.

 

Rating: 8.3. From 4 votes.
Please wait...
Share on Facebook11Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone

Przeczytaj także

Redakcja eMarketing.pl

Redakcja eMarketing.pl

eMarketing.pl - portal informacyjny z dziedziny marketingu internetowego, na którym znajdziesz najświeższe informacje z branży oraz artykuły i wywiady tworzone wspólnie z ekspertami w obszarze digital marketingu. Czytaj eMarketing.pl codziennie i dowiedz się, jak osiągnąć sukces w sieci!

2 Comments

  1. Moim zdaniem ogromne znaczenie przy wyborze ma profil działalności firmy. Trzeba zastanowić się czy nasze usługi są bardziej do osób szukających rozwiązania problemu obecnie czy też mogą zaciekawić przeglądających tablicę. A może jak ma się produktu z tego i z tego obszaru warto połączyć obydwie kampanie?

    Odpowiedz

  2. Zarówno Google AdWords jak i Facebook dają nam ogromne możliwości. Oba narzędzia umożliwiają dotarcie do odbiorców dokładnie w chwili, kiedy są zainteresowani twoim produktem lub usługą. Reklamodawca płaci dopiero wtedy jeśli ktoś kliknie w reklamę, dodatkowo mamy możliwość bardzo dokładnego targetowania. Plusem jest również niski koszt dotarcia do klienta oraz jasny i prosty sposób rozliczenia. Dodatkowo mamy mierzalne wyniki kampanii.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *