Share on Facebook2Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone
Rating: 10.0. From 3 votes.
Please wait...

Wiele osób, które prowadzi swój biznes w internecie zastanawia się, która forma jego promocji jest lepsza – pozycjonowanie czy linki sponsorowane. Oba te rozwiązania mają swoje zalety, ale jednocześnie każda z tych form reklamy ma swoje minusy. Czym charakteryzuje się pozycjonowanie, a czym linki sponsorowane oraz jaka jest ich skuteczność? Zapraszamy do obejrzenia kolejnego odcinka na temat strategii eMarketingu w eMarketing TV!

 

Linki sponsorowane i naturalne

Zanim jednak przejdziemy do głównego tematu, warto dowiedzieć się, czym dokładnie są wspomniane wcześniej metody reklamy w internecie. Rozróżnić je można przede wszystkim po wyglądzie.

Wpisując w wyszukiwarkę Google jakąś frazę, przed naszymi oczami ukazują się różne linki. Można bardzo łatwo zauważyć, że część z nich różni się od pozostałych. Spójrzmy na poniższy przykład:

linki-sponsorowane

linki-organiczne

Linki sponsorowane oznaczone są jako „Reklama”. Przy okazji warto wspomnieć o tym, że wygląd tej etykiety został niedawno zmieniony (o czym pisaliśmy tutaj) i obecne oznaczenie to jest na tyle subtelne, że łatwo można je przeoczyć.

Poniżej linków sponsorowanych znajdują się pozostałe rezultaty wyszukiwania – wyniki organiczne. Ich kolejność zależy od kilku elementów, jednak w dużej mierze od działań, które określa się jako pozycjonowanie. W niektórych przypadkach odnośniki reklamowe pojawiają się również w sekcji znajdującej się na samym dole, pod wynikami naturalnymi.

 

Pozycjonowanie czy linki sponsorowane – co lepsze?

Stojąc przed wyborem sposobu promowania się w internecie, warto posiadać wiedzę na temat tego, czym charakteryzuje się pozycjonowanie oraz linki sponsorowane, a także jakie są zalety oraz wady tych metod reklamy.

 

Kolejność w wynikach wyszukiwania

Jak można było zauważyć na wcześniejszym obrazku, linki reklamowe zajmują najwyższe pozycje. Zaraz pod nimi wyszukiwarka Google pokazuje odnośniki naturalne. Istnieje mylne przekonanie, że nikt nie klika w linki sponsorowane, mimo iż znajdują się one na samej górze. Linki sponsorowane są produktem firmy Google, a każde kliknięcie w taki odnośnik który przynosi właścicielowi przeglądarki zysk. Skoro zatem Google jest jednym z najlepiej zarabiających przedsiębiorstw na świecie, to bardzo łatwo można wywnioskować, że jednak użytkownicy w linki sponsorowane klikają.

 

Szybkość pojawienia się reklamy

Podczas prowadzenia działań reklamowych ważna jest szybkość. To, czy wypromujemy nasze produkty lub usługi wcześniej od konkurencji, może zaważyć na tym, czy osiągniemy sukces. Zatem która forma reklamy w przeglądarce internetowej jest szybsza – pozycjonowanie czy linki sponsorowane?

W tym przypadku różnice są znaczne. Przede wszystkim linki sponsorowane pojawiają się pośród wyników wyszukiwania niemal natychmiast. Czasem czas ten wydłuża się do kilku godzin, jednak wciąż jest to bardzo szybka metoda promocji. Pozycjonowanie natomiast, to proces długotrwały, wymagający wielu działań, a na efekty (czyli wysoką pozycję w rezultatach wyszukiwania) trzeba czekać miesiące, a nawet lata!

Trzeba pamiętać, że wysoka pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania nie oznacza od razu nagłego zwiększenia sprzedaży. Jeśli nie jesteśmy pewni, czy słowa kluczowe, na które chcemy się pozycjonować są skuteczne (a więc zwiększą naszą sprzedaż), warto rozpocząć promocje swojej firmy od linków sponsorowanych. Dlaczego? Pozycjonowanie trwa za długo i jeśli dopiero po jakimś czasie zorientujemy się, że wybrane przez nas frazy kluczowe nie są efektywne, to wtedy może być już za późno na zmiany. W przypadku linków sponsorowanych wiedzę o skuteczności słów kluczowych poznamy o wiele wcześniej.

 

Geolokalizacja reklam w wyszukiwarce

Kolejnym elementem, który odróżnia linki sponsorowane od pozycjonowania, to możliwość ich dopasowania do konkretnej lokalizacji. W przypadku odnośników reklamowych możemy wybrać dokładną lokalizację, w której będą się one pokazywać. Przy pozycjonowaniu lokalizacja jest czasem przyznawana losowo przez algorytmy Google, choć w pewnym stopniu można ją doprecyzować. Wystarczy, że do frazy kluczowej dopiszemy nazwę miasta, np. „usługi księgowe Poznań”. Nie jest to jednak skuteczne rozwiązanie, ponieważ wiele użytkowników zwyczajnie nazwy miasta nie wpisuje. Wówczas internauci z Poznania zobaczą jedynie linki sponsorowane, które mają określoną lokalizację.

Dlaczego tak istotne jest konkretne określenie lokalizacji linków sponsorowanych? Ponieważ prowadząc biuro rachunkowe z Warszawy, nie chcemy pozyskiwać klientów z innych miast. Zatem jeśli nie wybierzemy dokładnej lokalizacji wyświetlania linków reklamowych, mogą być one widoczne również dla użytkowników z innych regionów, którzy je po prostu „wyklikają”. Skutkuje to nie tylko szybszym zniknięciem linka (ponieważ płaci się za liczbę kliknięć), ale również małą efektywnością reklamy.

 

Możliwości konfiguracji

Zastanawiając się nad reklamą w formie pozycjonowania czy linków sponsorowanych, warto wiedzieć, że każda z tych metod ma inne możliwości konfiguracji.

Linki sponsorowane są pod tym względem bardzo elastyczne. Możemy zmienić takie elementy, jak:

  • słowa kluczowe oraz ich dostosowanie;
  • tytuły reklam;
  • strony, na które kierujemy użytkowników.

Zmiany można dokonywać w dowolnym momencie i nie będą one miały negatywnego wpływu na efektywność reklam. Zupełnie inaczej jest w przypadku pozycjonowania – każda zmiana tytułu i inne modyfikacje mogą bardzo negatywnie odbić się na efektywności i obniżyć pozycję w wynikach wyszukiwania.

 

Ograniczenia on-site

Nie ma konieczności stosowania specjalnych zabiegów na stronie internetowej, aby móc ją reklamować za pomocą linków sponsorowanych. Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku pozycjonowania.

Rozpoczynając pozycjonowanie, albo zlecając je osobnej firmie, często dowiadujemy się, że na naszej witrynie trzeba dokonać bardzo wielu czasochłonnych zmian. Przede wszystkim konieczne jest nasycenie treści na stronie odpowiednimi słowami kluczowymi, ale wymagane może też być całkowite zmodyfikowanie struktury witryny. Wielu właścicieli stron internetowych rzadko godzi się na takie zmiany, ponieważ mogą one wymagać za dużo pracy lub nie pasują one do wypracowanego przez nich wcześniej komunikatu marketingowego.

 

Reklama sezonowa

W ciągu roku zdarzają się okresy, w których wskazane jest reklamowanie określonych usług. Która technika – pozycjonowanie czy linki sponsorowane – lepiej się do takich działań nadaje?

W przypadku, kiedy chcemy wypromować produkty lub usługi popularne jedynie w określonych sezonach – np. kosiarki latem i deski snowboardowe zimą – najlepszym wyborem są linki sponsorowane. Pozwalają one na błyskawiczne uruchamianie kampanii reklamowej w danym sezonie i jej równie szybkie wyłączenie, kiedy nadejdzie odpowiednia pora.

Pozycjonowanie – z racji tego, że wymaga odpowiednio dużo czasu i przygotować – nie jest najlepszym wyborem, jeśli chodzi o reklamę okazjonalną.

 

Zagrożenie wykluczeniem z indeksu wyszukiwarki

Korzystanie z linków sponsorowanych w celach reklamowych nie wiąże się z konsekwencjami w postaci np. wykluczenia z indeksu wyszukiwarki. W przypadku pozycjonowania, zwłaszcza jeśli jest ono przesadzone (tzn. słabej jakości treści, za mocno nasycone słowami kluczowymi) lub niedostosowane do aktualnych algorytmów, konsekwencją jest znaczny spadek w wynikach wyszukiwania.

 

Płatności za usługi

Decydując się na pozycjonowanie wykonywane przez agencję reklamową, możemy wybrać rodzaj płatności. Najczęściej klient agencji zajmującej się pozycjonowaniem płaci za efekty, czasem jest to forma abonamentu, a niekiedy formy te są mieszane. Płacenie za efekt to dobre rozwiązanie, zwłaszcza jeśli dysponujemy ograniczonym budżetem – dokonujemy opłaty za usługi dopiero wtedy, kiedy widoczne będą jej efekty.

Za linki sponsorowane płaci się z góry. Jednak plusem linków reklamowych jest to, że przynoszą one – w przeciwieństwie do pozycjonowania – natychmiastowy efekt. A o tym, w jaki sposób można zmierzyć efektywność reklamy, dowiecie się oglądają poniższy odcinek eMarketing TV:

 

Co lepsze – pozycjonowanie czy linki sponsorowane?

Odpowiedź na to pytanie jest jedna – należy łączyć oba te rozwiązania! Każde z nich ma swoje zalety, ale również wady. Nie ma jednego „złotego środka”, który zagwarantuje efektywną promocję w internecie, a przy okazji nie będzie miał żadnych minusów. Najlepszym rozwiązaniem jest dywersyfikacja i stosowanie różnych rozwiązań, które zmniejszą ryzyko nieefektywnej reklamy w internecie.

Rating: 10.0. From 3 votes.
Please wait...
Share on Facebook2Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone

Przeczytaj także

Grzegorz Kordeczka

Grzegorz Kordeczka


DOŚWIADCZENIE
Od 2005 roku wdraża odważne strategie eMarketingu i konsultuje ich efektywność. Uczy, przewiduje i inspiruje przedsiębiorców do realizacji marzeń biznesowych przy wykorzystaniu narzędzi marketingu internetowego.

PRACOWAŁ DLA:
Pracował m.in. dla: ENEA, OSRAM, CURVER, MEDIA EXPERT i MIASTO POZNAŃ. Wulkan pomysłów i pogromca porażki.

EDUKCJA
Wykłada na Uniwersytecie Warszawskim, Uniwersytecie Ekonomicznym oraz Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu.

3 Comments

  1. Warto wspomnieć, że linki sponsorowane lubią być wyklikiwane. Po za tym większe firmy mają i to i to, czym większa firma tym większe koszty są potrzebne 🙂

    Odpowiedz

  2. Trochę tego, trochę tamtego i coś tam razem wyjdzie 🙂

    Odpowiedz

  3. Zgadzam się, że najlepiej sprawdza się połączenie obu metod. Dzięki AdWordsom strona od razu znajdzie się na górze SERPów, ale zauważmy, że wielu użytkowników z premedytacją omija płatne wyniki. Wtedy konieczne jest pozycjonowanie.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *