Share on Facebook11Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone
Rating: 10.0. From 2 votes.
Please wait...

W porównaniu z zakupami w sklepach stacjonarnych, zakupy on-line wiążą się z pewnym ryzykiem. Nie zawsze jest ono uzasadnione, jednak część e-klientów ma obawy odnośnie tego, czy zamówiony towar dotrze do nich w określonym przez sprzedawcę terminie lub czy trafi on do nich w nienaruszonym stanie. Innym ryzykiem może być z kolei kwestia rozpatrywania ewentualnych reklamacji – np. to, czy sprzedawca przychyli się do zwrotu pełnej kwoty towaru.

Jak Polacy postrzegają zakupy w sieci pod kątem bezpieczeństwa i czy przez wymienionymi wcześniej obawami można się w jakikolwiek sposób ustrzec?

 

Bezpieczeństwo zakupów w Internecie

Według danych zebranych od respondentów biorących udział w badaniu „E-commerce w Polsce 2017” zakupy w sieci są oceniane w większości pozytywnie. Wciąż jednak pojawiają się wątpliwości odnośnie tego, jak bardzo bezpieczne zakupy w Internecie są w rzeczywistości. Jak można zobaczyć w raporcie z badania – wciąż pojawiają się głosy, że e-zakupy mogą być ryzykowne, choć liczba takich głosów zmalała w stosunku do roku ubiegłego.

bezpieczenstwo-ezakupow

Źródło: raport „E-commerce w Polsce 2017”

 

Jak zatem można zadbać o to, aby klienci wyzbyli się swoich obaw odnośnie bezpieczeństwa zakupów w Internecie? We wspomnianym raporcie znaleźć możemy również odpowiedzi na pytanie co mogłoby skłonić klientów do częstszego korzystania z eSklepów – szczególnie zwracają oni uwagę na obecność bezpieczniejszych form płatności.

Kwestia bezpiecznych metod płatności jest też odpowiedzią na to, jak zwiększyć wiarygodność strony internetowej. Warto w tym przypadku zadbać także o uzupełnienie zakładek kontakt (wraz z podaniem dokładnego adresu kontaktowego, numerów telefonu czy adresów e-mail), dodaniem opinii pozostałych zadowolonych klientów czy zadbanie o certyfikat SLL w sklepie internetowym oraz to, aby strona wczytywała się sprawnie i nie posiadała podstawowych błędów, które skutecznie zmniejszą jej wiarygodność.

Są to jednak czynności, które musi wykonać właściciel eSklepu, a w jaki sposób mogą zabezpieczyć się sami klienci?

 

Ubezpieczenie zakupów on-line

Część osób z pewnością będzie zainteresowana także ubezpieczeniem od niefortunnych zakupów w Internecie. Oferuje je od niedawna np. Raiffeisen Polbank pod nazwą „Wymarzone eZakupy”. Jakie korzyści daje takie ochrona?

W przypadku najbardziej podstawowych obaw klientów sklepów internetowych – niedostarczenia kupionego towaru, uszkodzenia w transporcie czy negatywnym rozpatrzeniu reklamacji – osoby posiadające ubezpieczenie mogą liczyć na zwrot poniesionych kosztów. Wartość zwrotów wynosi maksymalnie do 10 tysięcy złotych w ciągu roku.

W przypadku tego ubezpieczenia zakupów nieistotne jest, czy w Internecie kupujemy towar nowy, czy też używany, zatem ma ono zastosowanie także w przypadku np. aukcji lub portali z ogłoszeniami lokalnymi.

Najważniejsze pytanie jednak ile kosztuje ubezpieczenie gwarantujące bezpieczne zakupy w Internecie? Bank wycenia je na 2 złote miesięczne – bez względu na to, jaka jest wartość zakupów w sieci.

Szczegółowe informacje na temat ubezpieczenia można uzyskać na stronie banku, gdzie znaleźć można między innymi porady na temat tego, jak je zamówić i w jaki sposób powinno się zgłaszać reklamację lub szkodę, aby otrzymać zwrot kosztów.

Czy jednak warto posiadać takie ubezpieczenie? Naszym zdaniem przede wszystkim należy zachować… zdrowy rozsądek. Jeśli strona nie posiada dokładnych opisów produktowych, trudno odnaleźć na niej kontakt do sklepu lub brakuje jasnego określenia procedur odstąpienia od zawartej umowy – lepiej omijać takie miejsca z daleka.

Warto o tym pamiętać – szczególnie podczas zakupów dokonywanych na ostatnią chwilę, np. w okresie przedświątecznym, gdzie zwracamy uwagę głównie na cenę czy czas dostawy, pomijając przy okazji kwestie bezpieczeństwa.

 

Rating: 10.0. From 2 votes.
Please wait...
Share on Facebook11Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone

Przeczytaj także

Redakcja eMarketing.pl

Redakcja eMarketing.pl

eMarketing.pl - portal informacyjny z dziedziny marketingu internetowego, na którym znajdziesz najświeższe informacje z branży oraz artykuły i wywiady tworzone wspólnie z ekspertami w obszarze digital marketingu. Czytaj eMarketing.pl codziennie i dowiedz się, jak osiągnąć sukces w sieci!

3 Comments

  1. Faktycznie duże znaczenie ma strona e-sklepu – czasem na pierwszy rzut oka widać, że strona nie wzbudza zaufania, wpływają na to czynniki o których wspomnieliście, a także np. nieatrakcyjny wygląd i niewłaściwa nawigacja, czy kiepski content. Obecnie jednak coraz więcej sklepów dba o bezpieczeństwo i wiarygodność, dzięki czemu zakupy w internecie stają się bardziej popularne.

    Odpowiedz

  2. Najgorszym elementem zakupów w internecie jest kurier. Bardzo często zdarza się, że paczki przychodzą do mnie w dramatycznym stanie. Między firmami kurierskimi jest niewielka różnica co do jakości przewozu.

    Odpowiedz

  3. Dla mnie najważniejsze jest bezpieczeństwo danych. Jak widzę, że coś jest nie tak, od razu sklep jest skreślony.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *