Share on Facebook24Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone
Rating: 4.7. From 11 votes.
Please wait...

Pozycjonowanie stron internetowych to jedna z metod, dzięki którym firma może zaistnieć w sieci oraz zdobyć więcej klientów. Istnieje kilka czynników, które wpływają na ranking strony w naturalnych wynikach wyszukiwania – odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi, jakość oraz liczba linków wewnętrznych czy wiarygodność witryny (o której więcej można przeczytać tutaj). Wiele osób zastanawia się też, jaki jest wpływ social media na pozycjonowanie. Czy można udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie?

 

Social media a pozycjonowanie

Google – właściciel najpopularniejszej wyszukiwarki na świecie – bardzo skrupulatnie dzieli się wiedzą na temat jej algorytmów oraz czynników wpływających na ranking strony. Mówiąc wprost – jest to najpilniej strzeżona tajemnica tej firmy.

Zatem odpowiedź na pytanie, czy istnieje wpływ social media na pozycjonowanie znają wyłącznie pracownicy Google. Jednakże osoby, które zawodowo zajmują się optymalizacją treści pod wyszukiwarki (SEO) nieustannie próbują określić, jakie elementy decydują o tym, jak wysoko w rezultatach znajdzie się dana witryna.

Próby znalezienia odpowiedzi, a także liczne przeprowadzone badania stwierdzają, że social media nie mają bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie (tak jak np. linki zewnętrzne czy nasycanie słowami kluczowymi), jednak praktyka pokazuje, że istnieje spora relacja między sygnałami w mediach społecznościowych (polubieniami, ponownymi udostępnieniami itp.) a rankingiem witryny w wyszukiwarce.

Jeśli zatem social media nie wpływają bezpośrednio na pozycjonowanie, to w jaki inny sposób mogą one wspomóc działania SEO?

 

Budowanie większej grupy odbiorców

Popularne serwisy społecznościowe mają bardzo wielu użytkowników. Portale takie jak Facebook czy Instagram są zatem dobrym miejscem, gdzie w łatwy sposób można zwiększyć świadomość na temat marki wśród potencjalnych klientów.

Rozpoznawalność i świadomość marki zbudowana za pomocą social media wpływa natomiast na to, jak chętnie użytkownicy wyszukiwarki klikną w odnośnik zawierający treści powiązane z popularną dzięki mediom społecznościowym firmą. To, jak często dany odnośnik jest klikany (tzn. jaki posiada współczynnik CTR – click-through rate) wpływa także pośrednio na ranking w naturalnych wynikach wyszukiwania.

Zatem wykorzystanie social media w celu poszerzenia grupy odbiorców oraz zwiększenia rozpoznawalności marki ma pewien wpływ na pozycjonowanie. Chętniej klikane są wyniki, które odnoszą się do wypromowanych za pomocą medium społecznościowych marek.

 

Możliwość pozyskania linków przychodzących

Ilość i jakość linków, które znajdują się na innych witrynach i kierują ruch na stronę firmy lub bloga ma bardzo duże znaczenie, jeśli chodzi o pozycjonowanie. Odnośniki świadczą bowiem o tym, że witryna jest popularna wśród użytkowników i godna zaufania, co Google nagradza wyższą pozycją w wynikach wyszukiwania.

Marka, która publikuje w mediach społecznościowych ciekawe treści ma dużą szansę na to, że będą one „podawane dalej” przez użytkowników. Im więcej udostępnień, tym bardziej prawdopodobne, że treść taka zostanie zauważona przez jeszcze większą liczbę osób. Autorzy blogów lub inne strony również mogą trafić na ten post, i w swoim artykule dodać link do źródła.

Wpływ social media na pozycjonowanie może być zatem znaczący, pod warunkiem jednak, że materiały, które publikuje marka na Facebooku bądź Instagramie (lub każdym innym medium społecznościowym) będą na tyle ciekawe, by inne osoby chciały się nimi dzielić.

 

Wizytówka Google Moja Firma

Darmowa wizytówka od Google to sposób na większą widoczność firmy w sieci. Skonfigurowanie konta w tym narzędziu pozwala na wyświetlanie w wynikach wyszukiwania podstawowych danych o biznesie – zdjęć, godzin otwarcia czy adresu.

google-wizytowka-min

Widoczna po prawej stronie sekcja w wynikach wyszukiwania to wizytówka stworzona za pomocą narzędzia Google Moja Firma

 

Jaki związek ma wizytówka od Google z mediami społecznościowymi? Stworzenie jej jest równoznaczne z utworzeniem konta firmy w Google+, czyli platformie społecznościowej właściciela wyszukiwarki.

W tym przypadku wpływ social media na pozycjonowanie ma bardzo istotne znaczenie – odpowiednio prowadzona wizytówka Google Moja Firma, stale aktualizowana o nowe treści pozwoli użytkownikom wyszukiwarki na szybsze znalezienie danego biznesu w sieci.

Więcej na temat tego narzędzia od Google można przeczytać w tym miejscu, gdzie przedstawiamy informacje na temat procedury tworzenia wizytówki. Natomiast w innym artykule omawiamy sposoby na to, jak można zoptymalizować wizytówkę Google, tak aby była jeszcze bardziej efektywna.

 

Wpływ social media na pozycjonowanie – podsumowanie

Niezależnie od tego, czy wpływ social media na pozycjonowanie kiedykolwiek będzie miał bezpośrednie znaczenie, to nie da się ukryć, że działania w mediach społecznościowych są najlepszym sposobem na wypromowanie firmy lub tworzonych na blogu treści, a właśnie to jest w głównej mierze celem pozycjonowania.

 

Rating: 4.7. From 11 votes.
Please wait...
Share on Facebook24Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone

Przeczytaj także

Redakcja eMarketing.pl

Redakcja eMarketing.pl

eMarketing.pl - portal informacyjny z dziedziny marketingu internetowego, na którym znajdziesz najświeższe informacje z branży oraz artykuły i wywiady tworzone wspólnie z ekspertami w obszarze digital marketingu. Czytaj eMarketing.pl codziennie i dowiedz się, jak osiągnąć sukces w sieci!

2 Comments

  1. Powiedzmy sobie szczerze, że Google odzwierciedla wyniki, które istnieją w przestrzeni publicznej, cyfrowej i rzeczywistej.
    Można więc założyć, że to właśnie relacje w mediach mają największy, choć pośredni wpływ na pozycjonowanie.
    Nawet najlepiej pozycjonowana strona, bez odpowiedniego contentu, w tym relacji społecznościowych, prędzej czy później zbankrutuje.

    Odpowiedz

  2. szkoda , że nie zrobiliście jakiś testów np. takich jak Branded3.com , gdzie przeprowadzili testy na temat tego jaki wpływ mają linki z twitter’a a raczej ich ilość na serpy. Testy przez nich odbywały się za pośrednictwem strony twitition , która już nie istnieje ,ale był to rok 2012 ,więc jeśli zrobilibyście owe testy w 2017 roku to byłby jakiś dowód na to ,że google nadal ceni ” tweets” jako jeden z 10 najważniejszych czynników rankingowych na wyniki organiczne.
    ps. liczę na jakieś testy 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *