Niedawno na stronie opublikowaliśmy poradnik, który krok po kroku pokazywał, w jaki sposób rozpocząć transmisję na żywo na Facebooku. Teraz – zgodnie z zapowiedzią – przedstawiamy artykuł, w którym przedstawiamy wskazówki, które sprawią, że nadawane na żywo treści będą o wiele bardziej efektywne i ciekawe dla widzów.

 

Transmisja na żywo na Facebooku – o czym warto pamiętać?

 

Sprawdź sprzęt przed nagraniem

Zanim rozpoczniesz transmisję na żywo na Facebooku, warto uruchomić ją w trybie prywatnym i sprawdzić, czy dodatkowy sprzęt, którego używasz, działa poprawnie. Dotyczy to w szczególności zewnętrznej kamery lub aparatu oraz mikrofonów. Dodatkowo warto upewnić się, że scena, którą chcesz pokazać jest odpowiednio oświetlona i czy w kadrze nie znajdują się elementy, które nie powinny być widoczne.

Promuj transmisję odpowiednio wcześniej

Jeśli chcesz, by jak najwięcej widzów obejrzało nadawane na żywo wideo, pamiętaj o tym, by wypromować ten je z wyprzedzeniem. Możesz stworzyć post z zapowiedzią na Facebooku lub w innych mediach społecznościowych, tak aby każdy zainteresowany mógł dołączyć w odpowiednim czasie.

fb-live-zapowiedz-min

 

Facebook udostępnia również osobne narzędzie do tworzenia zapowiedzi transmisji na żywo, która pojawi się w strumieniu wiadomości na profilu firmowym. Jednak powstałego w ten sposób posta nie można płatnie wypromować, aby trafił on do większej liczby odbiorców. Dlatego lepszym rozwiązaniem jest samodzielne napisanie zapowiedzi i płatne zaadresowanie jej do wybranej grupy odbiorców.

fb-live-promowanie-min

 

Bądź spontaniczny i nie bój się pomyłek

Cechą charakterystyczną transmisji na żywo jest właśnie ich „surowość” i spontaniczność – nie powinno się tego ukrywać. Drobne pomyłki, przejęzyczenia i inne sytuacje losowe zdarzają się każdemu. Pokazuje to autentyczność przekazu, a małe niedociągnięcia są wybaczane przez widzów.

 

Przygotuj scenariusz

Spontaniczność i autentyczność nie oznacza jednak, że do nadawania na żywo nie należy się przygotowywać. Warto stworzyć scenariusz filmu lub wypisać w punktach najważniejsze zagadnienia, które chcesz przekazać podczas transmisji. Pozwoli to uniknąć sytuacji, w której zapomnisz wspomnieć o ważnych dla Ciebie kwestiach.

 

Spraw, by transmisja na żywo była wizualnie atrakcyjna

Osoby, które zobaczą, że nadajesz na Facebooku na żywo będą widzieć w swoim strumieniu wiadomości film z wyłączonym dźwiękiem. Warto więc zachęcić ich do włączenia głosu i oglądania. Transmisja musi być atrakcyjna przez cały czas, ponieważ nie każdy zobaczy ją od początku – rozważ zatem zmiany kadrów, tak aby kamera nie była statyczna.

Facebook mierzy zaangażowanie transmisji na żywo, a więc to czy użytkownicy portalu włączają dźwięk, uruchamiają wideo na pełnym ekranie lub zwiększają jego jakość. Wszystko to wpływa na pozycje filmu w strumieniu wiadomości i ma on szansę trafić do większej ilości odbiorców.

 

Znajdź osobę, która będzie monitorowała i odpowiadała na komentarze

Prowadząc transmisję na żywo nie jesteś w stanie wszystkiego zrobić sam. Dlatego dobrze jest poprosić drugą osobę, aby czytała pojawiające się na bieżąco komentarze od widzów i udzielała na nie odpowiedzi. Przeglądanie komentarzy jest szczególnie utrudnione, jeśli prowadzimy transmisję z użyciem smartfona, zatem pomoc osoby monitorującej sytuację na komputerze jest niezwykle przydatna.

 

Pamiętaj o widoczności marki

Podczas całego przekazu na żywo warto postarać się, by logo lub inne elementy, które kojarzone są z naszą marką były cały czas widoczne dla odbiorców. Dobrym pomysłem jest na przykład nałożenie znaku wodnego w postaci logo firmy na treść wideo.

 

Wykorzystaj ponownie nagrany materiał

Po zakończeniu transmisji na żywo Facebooku umożliwia pobranie filmu. Jest to doskonała okazja, aby użyć go w innych kanałach komunikacji z naszymi odbiorcami. Możemy na przykład odpowiednio przygotowany i skrócony materiał umieścić na Instagramie, bądź opublikować np. na YouTubie i dodatkowo zwiększyć zasięg.

facebook-live-pobierz-film-min

 

Edytuj opis filmu po zakończeniu transmisji

Pamiętaj, że po tym jak transmisja na żywo zostanie opublikowana na Facebooku w formie posta, zawsze możesz edytować jego opis. Warto umieścić tam odnośnik do naszej strony internetowej, link do landing page’a na którym będzie można pobrać plik z dodatkowymi informacjami lub do każdego innego miejsca, na które chcesz skierować swoich przyszłych widzów.

Jedna odpowiedź

  1. Fajny artykuł 🙂 Ja cały czas się zastanawiam jak dodać logo firmy do transmisji na żywo. Szukałam w necie odpowiedzi i nie znalazłam. Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *