Share on Facebook4Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone
Rating: 10.0. From 2 votes.
Please wait...

Działalność Facebooka opiera się – wbrew temu, co mówią jego właściciele – głównie na sprzedaży reklam. To dzięki nim serwis zarabia niebotyczne sumy i może bez przeszkód oferować swoje usługi ponad dwóm miliardom użytkowników na całym świecie.

Pomimo tego, że trzonem portalu społecznościowego są posty sponsorowane, to jednak są one obłożone wieloma ograniczeniami. Pisaliśmy już o tym, jakich kategorii wpisów nie można promować, tym razem jednak skupmy się na tym, jakich produktów oraz usług nie wolno reklamować na Facebooku.

 

Zakazane reklamy na Facebooku

W niektórych przypadkach zakazy oraz wytyczne odnośnie zabronionych materiałów są bardzo podobne do zasad obowiązujących w innych mediach – takich jak prasa czy telewizja.

Facebook np. całkowicie zabrania tworzenia reklam promujących wyroby tytoniowe, w tym papierosów elektronicznych. Podobnie sytuacja wygląda w polskim prawie, gdzie kwestię tę reguluje ustawa o radiofonii i telewizji z 29 grudnia 1992 roku.

Oczywiście całkowicie zakazane jest na Facebooku reklamowanie produktów i usług nielegalnych lub niebezpiecznych – mowa tutaj np. o narkotykach. Co jednak ciekawe, dozwolone jest reklamowanie grup wsparcia lub programów, które pomagają w wydostaniu się z nałogu.

Utrudnienia w promowaniu się na Facebooku będą mieli również producenci broni, ponieważ kategoria ta jest również zabroniona – z wyłączeniem pewnych produktów (akcesoriów, sprzętu myśliwskiego i innych), jednak reklamy te mogą być kierowane tylko do pełnoletnich użytkowników.

Innym zabronionym materiałem w reklamie na Facebooku jest nagość – portal podkreśla, że nie można używać do promocji treści dla dorosłych lub zdjęć, gdzie występuje nagość lub są one nacechowane seksualnie. Co jednak ciekawe – nagie posągi są już jak najbardziej akceptowane. Promowanie środków antykoncepcyjnych również wymaga zastosowania odpowiednich grafik oraz treści, które skupiają się wyłącznie na temacie planowania rodziny, pomijając aspekt „przyjemności i sprawności seksualnej”.

Czego jeszcze nie można reklamować na Facebooku?

  • treści zawierających materiały stron trzecich, do których nie posiadamy praw autorskich,
  • materiały sensacyjne lub kontrowersyjne,
  • reklamy skupiające się na cechach osobowych,
  • posty sponsorowane wprowadzające treścią w błąd (przedstawiające funkcje, które nie istnieją), odsyłające do niedziałającego odnośnika lub zawierające inne błędy (np. gramatyczne),
  • sprzęt szpiegowski,
  • reklamy środków odchudzających wraz ze zdjęciami „przed i po”,
  • marketing wielopoziomowy, pożyczki krótkoterminowe i kryptowaluty.

 

Ograniczone możliwości reklamowania

Sporym ograniczeniem objęte są produkty alkoholowe – w tym przypadku Facebook określa, że reklama musi być zgodna z zasadami panującymi w porządku prawnym danego państwa. W przypadku Polski ponownie należy odnieść się do wspomnianej wcześniej ustawy – reklamy takie mogą być emitowane tylko w określonych godzinach, tak aby nie trafiły one do niepełnoletnich odbiorców. Warunek ten można spełnić na Facebooku poprzez ograniczenie grupy docelowej wpisu sponsorowanego jedynie do osób pełnoletnich.

Promowanie biznesów takich jak portale randkowe oraz apteki (internetowe i stacjonarne) odbywać się może wyłącznie po uzyskaniu odpowiedniej zgody. W przypadku aptek nie mogą one reklamować preparatów dostępnych wyłącznie na receptę, a posty promujące suplementy diety mogą trafiać tylko do osób pełnoletnich.

Wszystkie inne zasady oraz ograniczenia dostępne są na stronie pomocy Facebooka – warto się z nimi zapoznać, gdyż dokładnie opisują one każdą kategorię zakazanych lub zabronionych materiałów, a dodatkowo zawierają przydatne przykłady.

 

Rating: 10.0. From 2 votes.
Please wait...
Share on Facebook4Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone

Przeczytaj także

Maja Podonowska-Zadłużna

Maja Podonowska-Zadłużna

Specjalistka z zakresu Social Media oraz Kampanii Adwords. Jako Specjalista ds. Kampanii Reklamowych w agencji Webdoctor odpowiada za kluczowych klientów agencji, prowadząc konta we wszystkich mediach społecznościowych, w tym fanpage na Facebooku.

Prywatnie podróżniczka, zwiedziła już 4 kontynenty i właśnie planuje wyprawę do Ameryki Południowej.

Napisz do mnie: m.podonowska@webdoctor.pl

3 Comments

  1. Ciekawy artykuł. W prosty i przystępny sposób zebrane podstawowe informacje. Warto mieć świadomość takich ograniczeń, szczególnie jeżeli planuje się prowadzenie działań marketingowych.

    Odpowiedz

  2. Przydatne informacje. Dzięki 🙂

    Odpowiedz

  3. Przydatne informacje zebrane w jednym miejscu. super, dzięki 🙂 pewnie wiele osób skorzysta.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *