Poza ogólnym pozycjonowaniem, mającym na celu między innymi odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi wartościowych treści na stronie, warto zwrócić także uwagę na inne działania, które mogą zwiększyć widoczność firmy w sieci.

Jedną z nich jest opisane przez nas wcześniej pozycjonowanie filmów na YouTube – szczególnie, jeśli video marketing jest strategią z której korzystamy. Drugim rodzajem treści, który także podlega pozycjonowaniu są wszelkiego rodzaju obrazy. Przedstawiamy kilka porad na temat tego, jak pozycjonować grafiki oraz inne obrazy dla lepszej widoczności strony w wyszukiwarce Google.

 

Dlaczego warto pozycjonować grafiki?

Użytkownicy wyszukiwarki Google korzystają nie tylko z jej podstawowej funkcji – a więc odnajdywania odnośników do interesujących ich stron – ale także z dodatkowych możliwości, jak np. wyszukiwarka obrazów Google Grafika. Szczególnie przydatna jest ona podczas poszukiwania produktów, które użytkownik zamierza kupić – wpisując konkretne hasło wyświetlonych zostanie wiele różnych powiązanych z nim obrazów, będących najczęściej odnośnikami do sklepów internetowych:

google-grafika

 

Co wpływa na pozycję zdjęć w Google Grafika?

Kolejność zdjęć w wyszukiwarce nie jest oczywiście przypadkowa – ma na nią wpływ kilka elementów, o których piszemy poniżej.

 

Odpowiednia kompresja, czyli rozmiar pliku ma znaczenie

Jednym z elementów, który wpływa na ranking strony w wyszukiwarce Google jest szybkość jej wczytywania, natomiast czas ten uzależniony jest od zawartości witryny. Ważne jest zatem odpowiednie skompresowanie obrazów przed ich opublikowaniem na stronie. Istotne jest zarówno zmniejszenie wymiarów zdjęcia lub grafiki, a także zmniejszenie ich rozmiaru.

Wpływ na „wagę” zdjęć i innych obrazów ma np. format, w jakim zapisany jest plik – jego zmiana w programie do edycji grafiki można zatem znacząco zmniejszyć jego rozmiar, co będzie pozytywnie oddziaływać na szybkość wczytywania witryny.

Aby dowiedzieć się więcej o kompresji oraz formatach plików graficznych, zachęcamy do lektury tekstu na temat tego, jak przygotować zdjęcia na stronę.

 

Nazwa pliku

Kolejną rzeczą, która wpływa na pozycję obrazów w wyszukiwarce Google jest właściwa nazwa pliku graficznego. Warto poświęcić chwilę i zmienić nazwę pliku przed publikacją na stronie. Dzięki temu nie tylko grafika taka będzie o wiele łatwiejsza do znalezienia przez użytkowników, ale także pozwoli wyszukiwarce Google lepiej taką treść zindeksować, co zwiększy jej widoczność.

Jak dobrać właściwą nazwę? Przede wszystkim powinna ona odnosić się do tego, co jest przedstawione na grafice lub zdjęciu. Nazwa powinna składać się z kilku słów kluczowych, oddzielonych myślnikiem – najlepiej bez polskich znaków.

 

Opis alternatywny – atrybut ALT

Aby wyszukiwarka Google Grafika mogła zobaczyć, co jest przedstawione na danym obrazie, musi on zawierać tak zwany opis alternatywny, inaczej nazywany atrybutem ALT.

Opis ten stanowić powinien rozszerzenie nazwy pliku, czyli również powinien zawierać najbardziej odpowiednie słowa kluczowe. Należy unikać też zamieszczania zbyt wielu fraz w opisie alternatywnym – może to negatywnie wpłynąć na pozycję grafiki w wyszukiwarce.

W jaki sposób zmienić opis alternatywny? Można to uczynić albo w kodzie strony, albo w oprogramowaniu do zarządzania treścią na witrynie, np. w WordPressie:

pozycjonowanie-grafik-logo-min

 

Podpis pod grafiką

Wyszukiwarka Google sprawdza również te elementy, które znajdują się wokół obrazka, a więc np. tekst artykułu, który został zilustrowany grafiką, lub podpis bezpośrednio pod zdjęciem.

Dodawanie podpisu skutkuje nie tylko możliwością zyskania lepszej pozycji w wyszukiwarce, gdyż jest to kolejne miejsce w którym umieścić można słowo kluczowe, ale także treści te mogą być przydatne dla czytelników. Część osób odwiedzających stronę nie czyta znajdujących się tam tekstów w całości, a jedynie przegląda niektóre z elementów, jak np. „pogrubione” fragmenty, obrazki, czy właśnie podpisy pod nimi.

 

Zadbaj o oryginalność obrazów

W internecie dostępnych jest wiele miejsc, gdzie pobierać można bezpłatnie (bądź za opłatą) grafiki oraz zdjęcia, które następnie opublikować można na swojej stronie internetowej. Choć jest to wygodne rozwiązanie, to jednak należy pamiętać, że z serwisów takich korzysta bardzo wiele firm, co skutkować może dość częstym powtarzaniem się grafik na różnych witrynach.

Wpływa to w pewnym stopniu na pozycjonowanie takich grafik, ale także na odczucia użytkowników stron, na których się one znajdują. Zawsze zatem – jeśli istnieje taka możliwość – warto samodzielnie tworzyć grafiki lub zdjęcia, które będą ilustrowały treści zamieszczone na stronie. Mogą to być stworzone od podstaw infografiki czy wykresy bądź autorskie zdjęcia opisywanych produktów.

 

6 odpowiedzi

  1. Pierwszy raz spotkałam się z tak ciekawie napisanym artykułem na temat pozycjonowania grafiki. Jednak zastanawia mnie kwestia nazywania plików ze zdjęciami np. z sesji ślubnych, które wykonuję. Czy lepsza jest opcja ImiePannyMlodej-i-ImiePanaMlodego-01.jpg alt=”Fotografia ślubna NazwaMiejscowości” czy może Fotografia-slubna-NazwaMiejscowosci-01.jpg alt=”ImiePannyMlodej i ImiePanaMlodego”?

  2. Mam pytanie, czy prawidłowe opisywanie grafik jest niezbędne? W sensie czy nazwy grafik i atrybut alt wpływa na pozycję strony?

  3. W pozycjonowaniu grafik kluczowe jest kilka parametrów. Przede wszystkim, tak jak redakcja wspomniała, nazwa pliku. Powinna być jasna dla Google zawierać słowo kluczowe, a między frazami nie może być np. spacji, tylko myślniki. Następnie ALT. Tekst alternatywny ważny jest, gdy zdjęcie z różnych przyczyn nie może wyświetlić się na stronie. Roboty wtedy widzą jego treść, anie interpretują tego jako błędu na stronie. Podpis pod grafiką pomaga użytkownikom zrozumieć całość grafiki osadzonej w danym kontekście. A to, co pomaga odbiorcom, jest lepiej traktowane przez Google.

  4. Szukam odpowiedzi na to, ze wyszukiwarce grafiki Google, przy wyszukiwaniu obrazem, Google wyświetlają „najlepiej dopasowane hasło”. I to jest często zaskakujące, ni z nazwy pliku, na z zawartości alt, ni tekstu w koło. To skąd?

  5. Z własnego doświadczenia wiem że bardzo dużym czynnikiem odpowiadającym za pokazywanie obrazów w Google jest tytuł, opis obrazu oraz rozmiar. W 2019 roku atrybut alt już nie działa tak jak kiedyś

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *