Share on Facebook9Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone
Rating: 9.8. From 4 votes.
Please wait...

Jak osiągnąć najwyższą pozycje w wynikach wyszukiwania? Istnieje kilka możliwości – wśród nich linki sponsorowane lub pozycjonowanie. Jest jeszcze jeden sposób, który pozwala na osiągnięcie tak zwanej pozycji „0”, najwyższej z możliwych i wyróżnionej przez Google. Mowa o obecności w featured snippets, czyli fragmentach odpowiedzi. Czy one są i jak uzyskać taką pozycję?

 

Co to jest featured snippets?

Jest to odpowiedź na pytanie, jakie wpisał w wyszukiwarce użytkownik, będąca wycinkiem artykułu wyciągniętego bezpośrednio z wybranej strony internetowej, przedstawiona w osobnej ramce ponad organicznymi wynikami wyszukiwania. Oprócz tekstu wyodrębniona zostaje również grafika (o ile jest dostępna), a także przedstawione zostaje źródło w postaci linka do strony.

Dosłownie termin ten można przetłumaczyć jako „wyróżniony fragment”, jednak Google oficjalnie nazywa go jako „fragment z odpowiedzią”.

Oto przykładowy fragment z odpowiedzią, który pojawia się po wpisaniu w wyszukiwarce frazy „co to jest video marketing”:

featured snippets

 

Widać tutaj, że featured snippets nie zawsze muszą zawierać także grafikę – w tym przypadku strona źródłowa nie posiada w artykule żadnego obrazka. Jednak w innych sytuacjach zdjęcie może być pobierane z innej strony, niż artykuł. W takim przypadku adres źródłowy jest umieszczany pod obrazkiem:

featured snippets inne zrodlo zdjecia

 

Chociaż wspomnieliśmy o tym, że fragment z odpowiedzią to pozycja „zerowa” w wyszukiwarce Google, to jednak nie dzieje się tak w każdym przypadku. Jeśli dana fraza została również wykupiona w usłudze AdWords, to płatne wyniki zawsze będą wyświetlane ponad sekcją featured snippets:

featured snippets pod adwords

 

Jak znaleźć się w featured snippets?

Z pewnością każdy zastanawia się, czy istnieje jakaś sprawdzona metoda, która gwarantuje obecność naszej strony w wyróżnionym fragmencie z odpowiedzią. Niestety – jest to pilnie strzeżony sekret Google i z pewnością nigdy nie dowiemy się, co tak naprawdę decyduje o tym, które strony zyskują prawo do pojawienia się w „zerowym” rezultacie wyszukiwania.

Oznacza to zatem, że nie można zarówno kupić obecności w takim miejscu, oraz to, że tylko wybrane wyniki wyszukiwania będą pojawiać się w formie featured snippets.

Na podstawie wielu przeprowadzonych prób, można wywnioskować, co sprawia, że wycinek danej witryny pojawi się we fragmencie z odpowiedzią.

 

Strona zawiera odpowiedź na pytanie

Czyli rzecz, która wydaje się oczywista – jeśli w treści artykułu na stronie nie pojawi się prosta, krótka i konkretna odpowiedź na pytanie, jakie użytkownik wpisuje w wyszukiwarce, fragment nie ma szansy pojawić się w featured snippets.

Z tego względu konieczne jest takie pisanie artykułów, aby zawierały one odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania – do tego celu można użyć zarówno narzędzia od firmy Google (planera słów kluczowych), jak i usług takich jak answerthepublic.com.

Przygotowując odpowiedź na pytanie, które użytkownik wpisuje w wyszukiwarce, należy pamiętać o tym, że Google wyświetla ograniczony fragment tekstu – zazwyczaj jest to nieco ponad 300 znaków.

Pisanie treści, które są odpowiedzią na najczęściej zadawane pytanie jest naturalne dla blogów – gdzie często zamieszczane są artykuły ekspercie – natomiast o wiele trudniej tworzyć takie teksty np. na stronie sklepu internetowego. Jest to zatem kolejna zaleta prowadzenia bloga w eSklepie.

 

Optymalizacja pod kątem SEO

Szanse na pojawienie się strony we fragmencie z odpowiedzią zwiększa też właściwe zoptymalizowanie treści pod kątem SEO. Warto zamiast zbyt ogólnego słowa kluczowego, nasycić treść frazą z „długim ogonem”, np. bardziej efektywne będzie zamieszczenie frazy „czym jest video marketing” niż zbyt ogólne „video marketing”.

Samo pytanie może być również zamieszczone w nagłówku, a odpowiedź zaraz poniżej. Dobrym pomysłem jest także pogrubianie najważniejszych elementów w treści, które Google powinno uznać za odpowiedź na wpisane w wyszukiwarkę pytanie. Wszelkie grafiki, które dołączane są do artykułu również warto zoptymalizować pod kątem wybranej przez nas frazy kluczowej (przez np. dodanie frazy w atrybucie „alt”).

Warto także stosować formatowanie tekstu w postaci listy, co jeszcze bardziej zwiększy szanse wyróżnienia takiej treści przez Google.

 

Dotychczasowa wysoka pozycja w wyszukiwarce

Nie da się ukryć, że wpływ na to, które strony znajdą się w featured snippets ma także ich dotychczasowa reputacja, czyli to jak wysoko w wynikach wyszukiwania obecnie znajdują się odnośniki do witryny. Trudno oczekiwać, że strona, która dopiero rozpoczęła swoją działalność będzie miała szansę na pojawienie na „zerowej” pozycji w rankingu wyszukiwania.

Można to zauważyć na przykładzie Wikipedii, która najczęściej pojawia się w featured snippets – jest to witryna godna zaufania i często odwiedzana, co pozytywnie wpływa na jej pozycjonowanie w wyszukiwarce.

 

Czy obecność w featured snippets to same zalety?

Z pewnością wiele stron chciałoby znaleźć się na najwyższym miejscu w wynikach wyszukiwania i dodatkowo zostać wyróżnionym przez Google. Jednak czy taka sytuacja zawsze oznacza zwiększenie ruchu na stronie?

Z pewnością można liczyć na to, że więcej osób kliknie w link znajdujący się w featured snippets, jednak warto także zastanowić się, co w sytuacji kiedy zawarta we fragmencie z odpowiedzią treść… w całości odpowiada na pytanie. Czy użytkownik ma potrzebę dalszego pogłębiania tematu, skoro uzyskał już odpowiedź na swoje pytanie wpisane w wyszukiwarce?

Dla przykładu warto spojrzeć na poniższą sytuację – użytkownik wpisuje w wyszukiwarce frazę „jak ugotować jajko w koszulce”, a wynik (wyświetlony w featured snippets) stanowi pełną, wartościową odpowiedź:

featured snippets przyklad2

 

Nie ma zatem konieczności dalszego eksplorowania zawartości witryny, ponieważ wszystkie najważniejsze informacje znajdują się w wynikach wyszukiwania.

Wadą featured snippets może być też fakt, że Google testuje rozwiązanie, które usunie link z wyników organicznych, jeśli ten sam odnośnik pojawił się już we fragmencie z odpowiedzią. Obecnie zdarzają się sytuacje, w których wynik z tej samej witryny zostaje powtórzony także w naturalnych rezultatach wyszukiwania:

featured snippets przyklad3

 

Bez względu na to warto starać się tworzyć wartościowe treści, które mają wysoką szansę znaleźć się na „zerowej” pozycji w wynikach wyszukiwania. Pojawienie się w featured snippets to spore wyróżnienie dla witryny i oznacza, że strona ta jest godna zaufania i przydatna dla użytkowników, co w przyszłości przynieść może korzyść w postaci wyższych pozycji w rankingu wyszukiwarki.

 

Rating: 9.8. From 4 votes.
Please wait...
Share on Facebook9Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone

Przeczytaj także

Redakcja eMarketing.pl

Redakcja eMarketing.pl

eMarketing.pl - portal informacyjny z dziedziny marketingu internetowego, na którym znajdziesz najświeższe informacje z branży oraz artykuły i wywiady tworzone wspólnie z ekspertami w obszarze digital marketingu. Czytaj eMarketing.pl codziennie i dowiedz się, jak osiągnąć sukces w sieci!

Jeden komentarz

  1. To jakie strony znajdą się w featured snippets to według mnie loteria stron które są w top10. Widziałem czasem że w featured snippets są czasem landingi afilacyjne 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *