Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone
Rating: 10.0. From 1 vote.
Please wait...

Firma Furgonetka.pl, oferujące narzędzie wspierające logistykę w sklepach internetowych, opublikowała raport na temat dostaw w polskim e-commerce. W badaniu wzięło udział ponad 1000 sklepów internetowych, a dodatkowo aby uatrakcyjnić wyniki, podzielono je na małe i średnie – czyli wysyłające do 150 paczek dziennie – oraz na duże – wysyłające więcej niż 150 przesyłek każdego dnia.

 

Formy dostawy

Podstawowym badanym kryterium była liczba form dostawy zakupionego w eSklepie produktu. Spośród małych i średnich przedsiębiorstw przeważała tylko jedna forma przesyłki (jedna firma kurierska) – sklepów takich było 41%. Z kolei w przypadku większych eSklepów wybór form dostawy był znacznie bardziej zróżnicowany –  aż 88% z nich oferowało więcej niż jedną opcje dostawy.

Tak widoczne różnice wynikają z jednego – kosztów. Duże sklepy mogą pozwolić sobie na współpracę z kilkoma firmami kurierskimi jednocześnie, posiadając przy okazji umiejętności programistyczne, aby funkcje takie wdrożyć w swoim systemie e-commerce. Warto jednak pamiętać, że nawet mniejsze eSklepy mogą zaoferować swoim klientom więcej opcji dostawy, gdyż coraz częściej platformy e-commerce posiadają możliwość prostej integracji z różnymi firmami kurierskimi.

 



Click&Collect

Czyli po polsku „kliknij i odbierz” – taka forma zakupów polega na zamówieniu produktu w sklepie internetowym, jednak zamiast wysyłki pod miejsce zamieszkania klienta, jest on dostarczany do punktu odbioru: sklepu osiedlowego, placówki pocztowej, paczkomatu czy stacjonarnego oddziału sklepu.

W przypadku małych i średnich sklepów najbardziej popularna jest forma odbioru osobistego (oferuje ją 51% przebadanych przedsiębiorstw), gdzie z kolei w dużych sklepach jest ona dostępna jedynie w 36% przypadków. Większe przedsiębiorstwa stawiają na paczkomaty czy możliwość odbioru w punkcie – taka opcja dostępna jest kolejno w 79% i 38% sklepów.

Skąd niski wskaźnik odbioru osobistego w przypadku dużych sklepów? Bardzo często korzystają one z zewnętrznych magazynów, więc siłą rzeczy możliwość odebrania przez klienta zamówionego produktu w takim miejscu jest utrudniona.

 

Płatność przy odbiorze

Ta forma dostawy – choć tradycyjna – coraz bardziej przechodzi do lamusa, mimo sympatii, jaką darzą ją kupujący. Jak łatwo można się domyślić, taka opcja przesyłki dominuje w mniejszych eSklepach (86%). Dlaczego? Klientom trudniej jest zaufać małemu sklepowi, dlatego wolą oni zapłacić za produkt dopiero przy jego fizycznym odbiorze i sprawdzeniu, czy wszystko się zgadza.

Duże sklepy powoli odchodzą od płatności za pobraniem (dostępna jest ona w 63% przypadkach), gdyż nie muszą w ten sposób zabiegać o zaufanie klienta – gwarantuje je sama marka sklepu lub jego pozycja na rynku.

 

Darmowa dostawa

Na koniec przyjrzyjmy się temu, jak wiele sklepów oferuje przesyłkę zamówionych towarów bez opłaty. Darmowa dostawa jest dostępna w 44% małych i średnich sklepów, jednak aby klient mógł z niej skorzystać, musi nabyć towarów za uśrednioną kwotę 323 złotych.

Duże sklepy chętniej oferują przesyłkę za darmo, gdyż jest ona oferowana w 54% przypadków. Mniejsza jest z kolei wartość koszyka, po której opcja ta staje się dostępna – wynosi ona średnio 216 złotych.

 

Pełen raport oraz infografika

Aby zapoznać się z całym raportem firmy Furgonetka, gdzie znaleźć można informacje na temat najpopularniejszych firm kurierskich, średnich cen dostawy czy porównania do podobnego badania z roku 2016 – zachęcamy do odwiedzenia strony badania.

 

Rating: 10.0. From 1 vote.
Please wait...
Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone

Przeczytaj także

redakcja emarketing

redakcja emarketing

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *