Share on Facebook9Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn3Pin on Pinterest0Email this to someone
Rating: 10.0. From 1 vote.
Please wait...

Ruch mobilny w internecie cały czas rośnie – w Polsce wynosi on niemal 25% – zatem nic dziwnego, że coraz częściej firmy zaczynają dostosowywać swoje witryny do urządzeń takich jak smartfony lub tablety. Samo stworzenie strony mobilnej to jednak dopiero początek, ponieważ niezwykle istotne jest jej zoptymalizowanie pod kątem SEO. Dzięki temu nie tylko zwiększy się jej widoczność w wyszukiwarkach, ale także użytkownicy będą chętniej i dłużej przebywać na takiej witrynie. Jak zatem powinna wyglądać strona mobilna zgodna z SEO? Oto kilka wartościowych wskazówek.

 

Brak reklam lub innych komunikatów w formie wyskakujących okienek

Nikt nie lubi nachalnych reklam, zwłaszcza tych w formie pop-upów, czyli pojawiających się nagle okienek. Szczególnie uciążliwe są one na urządzeniach mobilnych, z racji tego, że mogą zajmować znaczną część ekranu.

Dlatego też Google karze niskimi pozycjami w wyszukiwarce witryny mobilne, które nadużywają pop-upów i sugeruje ograniczyć ich występowanie, tak aby strona była bardziej przyjazna dla użytkowników oraz zgodna z zasadami SEO.

Oczywiście niektóre typy wyskakujących okienek są akceptowalne – np. te, które zasłaniają mniejszą część ekranu lub pop-upy weryfikujące wiek (np. na stronach marek alkoholi). Natomiast reklamy, które zasłaniają cały ekran, odliczają czas do zamknięcia lub są osobną stroną, która pojawia się przed właściwymi treściami negatywnie wpływają na użyteczność witryny oraz jej optymalizacje pod kątem wyszukiwarek.

 

Szybkość strony

To dla użytkowników mobilnych jest bardzo ważne. Strony, które wczytują się szybko, mogą liczyć na większe zaangażowanie ze strony odwiedzających, ale prędkość ładowania ma też istotny wpływ z punktu SEO.

Aby przyspieszyć witrynę mobilną, warto przeanalizować jej strukturę, usunąć wydłużające czas ładowania elementy oraz odpowiednio przygotować treści wizualne, które znajdują się na stronie.

W analizie zawartości strony pomóc może darmowe narzędzie od Google, które sprawdza witrynę i sugeruje rozwiązania, które mogą ją przyspieszyć. Aby dowiedzieć się więcej o takim narzędziu zachęcamy do zapoznania się z artykułem dostępnym w tym miejscu.

Osobny artykuł – dostępny tutaj – podpowiada także jak przygotować zdjęcia na stronę, aby nie wydłużały one za bardzo czasu ładowania witryny.

 

Interfejs dostosowany do obsługi rękoma

Obecnie niemal wszystkie telefony komórkowe obsługuje się dotykowo. Zatem witryny mobilne powinny posiadać wszystkie elementy nawigacyjne i przyciski, które łatwo będzie się klikało palcami.

Telefon najczęściej obsługuje się palcem wskazującym oraz kciukiem, zatem każdy przycisk oraz inne elementy, z którymi użytkownik może wejść w interakcje powinny być na tyle duże, aby klikanie w nie było wygodne. Tak zaprojektowana witryna mobilna będzie bardziej użyteczna dla posiadaczy telefonów, którzy będą chętniej z niej korzystać, a to wpłynie pozytywnie na jej pozycję w wyszukiwarce.

 

Meta znaczniki – tytuły oraz opisy

O znacznikach pisaliśmy już na naszym portalu w tym miejscu – są to elementy kodu strony, które określają jaki tytuł oraz opis strony będzie wyświetlany w wyszukiwarce internetowej. Istotnie wpływają one na widoczność witryny w Google (ponieważ mogą zawierać słowa kluczowe ważne z punktu widzenia SEO), jednak warto wziąć pod uwagę fakt, w jaki sposób meta tytuły oraz opisy wyświetlane są na urządzeniach mobilnych.

Treść zawarta w znacznikach meta może być nieskończenie długa, jednak wyszukiwarka nie wyświetli ich w całości. Złota zasada brzmi, aby nie przekraczać podanych limitów:

  • meta tytuł – 60 znaków;
  • meta opis – maksymalnie 160 znaków.

Są to wartości, które sprawdzają się dobrze w wyszukiwarkach na komputerach. W przypadku urządzeń mobilnych trzeba pamiętać, że posiadają one znacznie mniejsze ekrany i mogą nie wyświetlić całego tytułu lub opisu. Dlatego w przypadku telefonów warto nie tylko nie przekraczać podanej wcześniej liczby znaków, ale nawet pisać o wiele krótsze tytuły i opisy.

Treści najważniejsze, takie które zachęcą do odwiedzenia strony, powinny być zamieszczone na samym początku, tak aby uniknąć sytuacji, kiedy zostaną one ucięte w wyszukiwarce.

 

Prosty i schludny wygląd strony mobilnej

Mały ekran telefonu, to duże ograniczenie, jeśli chodzi o projektowanie witryny mobilnej. Dlatego w tym przypadku można przyjąć zasadę – im prościej, tym lepiej. Za dużo elementów na stronie sprawi, że będzie mało praktyczna dla mobilnych użytkowników, a tym samym niezgodna z zasadami SEO.

Dobrze sprawdza się krótkie menu, które ułatwia użytkownikom znalezienie najpotrzebniejszych rzeczy (np. kategorii produktów w sklepie internetowym lub danych kontaktowych w przypadku witryny firmowej).

Elementy takie jak na przykład formularz kontaktowy również powinny być dostosowane do urządzeń mobilnych, tak aby wprowadzanie w nich danych było jak najmniej uciążliwe dla odwiedzających stronę na telefonie komórkowym.

 

Mobile-first index nadchodzi – warto się przygotować

Google coraz częściej mówi o wprowadzeniu mobile-first index, czyli zmiany w sposobie indeksowania witryn w wyszukiwarce internetowej. Zmiana ta sprawi, że wartość stron w sieci będzie oceniana wyłącznie pod względem ich wersji mobilnych. Więcej o niej można przeczytać tutaj.

Podsumowując – odpowiednie stworzenie oraz optymalizacja stron mobilnych pod kątem SEO to ważna kwestia i należy przygotować się na zmiany, które planuje wprowadzić Google do swojej wyszukiwarki.

Firma Google bardzo często zmienia też algorytmy pozycjonowania, tak aby zapewnić użytkownikom o wiele lepsze doświadczenie z korzystania ze stron mobilnych, a tym samym nagradzać wysokimi pozycjami witryny, które do zasad SEO się stosują.

 

Rating: 10.0. From 1 vote.
Please wait...
Share on Facebook9Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn3Pin on Pinterest0Email this to someone

Przeczytaj także

Redakcja eMarketing.pl

Redakcja eMarketing.pl

eMarketing.pl - portal informacyjny z dziedziny marketingu internetowego, na którym znajdziesz najświeższe informacje z branży oraz artykuły i wywiady tworzone wspólnie z ekspertami w obszarze digital marketingu. Czytaj eMarketing.pl codziennie i dowiedz się, jak osiągnąć sukces w sieci!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *