Share on Facebook40Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn43Pin on Pinterest0Email this to someone
Rating: 10.0. From 3 votes.
Please wait...

Tworzenie treści, poradników i prowadzenie blogów specjalistycznych jest coraz bardziej popularne. Marki i firmy prześcigają się w pomysłach jak zaciekawić klienta i zaangażować w budowanie trwalszej relacji. Dowiedz się jak wykorzystać content marketing w sklepie internetowym – dzięki niemu z pewnością zauważysz większy ruch na swojej stronie i zwiększysz sprzedaż!

 

Dlaczego warto wykorzystać Content Marketing w sklepie internetowym?

Czytając różnego rodzaju poradniki i artykuły dotyczące marketingu internetowego na pewno natrafiłeś na hasło: content marketing. Teoretycznie wiesz, że to tworzenie treści, podgrzewanie leadów, angażowanie odwiedzających Twoją witrynę. Jednak Ty, jako osoba prowadząca sklep internetowy lub prowadząca działania marketingowe związane z e-sklepem nie do końca wiesz jak to wykorzystać w swojej strategii. Czy w branży B2C podgrzewanie leadów ma zastosowanie? Czy szybki styl życia nie wiąże się też z szybkimi zakupami? Czy ktoś skorzysta ze stworzonych przez Ciebie treści i potem dokona zakupu w Twoim sklepie?

Odpowiedź na te pytania oczywiście nie jest prosta, wszystko zależy od Twojego zaangażowania, wiedzy dotyczącej produktów, które sprzedajesz, a także treści jakie będziesz tworzyć. Jednak śmiało mogę powiedzieć, że dobrze prowadzone działania z zakresu content marketingu mogą wesprzeć sprzedaż i poprawić pozycję w wyszukiwarce Google sklepów internetowych z każdej branży.

 

W jaki sposób content marketing może pomóc sklepom internetowym

 

1. Pomaga klientom podjąć decyzję zakupową

Posiadając unikalne produkty, niedostępne u konkurencji lub po prostu mniej znane, Twoim celem jest pokazanie wszystkich ich zalet i zastosowań. Tu idealnie sprawdzą się różnego rodzaju formy content marketingu, takie jak: poradniki, tutoriale czy video.

Przykładowo amazon.com zdaje sobie sprawę, że nie każdy może znać dobroczynne właściwości i zastosowanie oleju kokosowego, nie jest on tak popularny jak olej z pestek winogron czy olej rzepakowy. Dlatego dzieli się ze swoimi klientami poradami w formie filmów pokazujących dlaczego warto kupić olej kokosowy i jak go wykorzystać.

amazon-olej-kokosowy-min

 

Podobną formę content marketingu w sklepie internetowym można wykorzystać także przy standardowych i popularnych produktach, tak jak robi to sklep lancome-usa.com. Oprócz pokazania jak kolor pomadki wygląda przy różnych typach karnacji to dodatkowo na stronie produktu znajduje się filmik, w którym krok po kroku przedstawione jest jak stworzyć makijaż wykorzystujący efekt ust ombre.

pomadka-lancome-usa-min

 

film-lancome-usa-min

 

Powyższe przykłady mini poradników w sklepie Lancome umieszczone są na kartach produktu. Jednak oprócz tego podobne porady znajdują się na blogu sklepu, na którym w bardzo naturalny sposób autorka pokazuje zastosowanie poszczególnych produktów, dzieli się swoimi spostrzeżeniami na ich temat, pokazuje ich plusy i minusy (tych zapewne mniej). Blog prowadzony jest przez jedną osobę, co nadaje mu spójności.

blog-lancome-usa-min
Na polskim rynku też nie brakuje dobrych przykładów. Answear.com na swoim blogu radzi klientkom jak dobrać płaszcz do swojej figury lub też jak dzięki ubraniu zatuszować szerokie biodra.

answear blog content marketing w sklepie internetowym

 

2. Wytwarza w użytkowniku potrzebę posiadania produktu

Gdy pojawia się problem, pierwszą rzeczą, którą robimy jest poszukanie jego rozwiązania w Internecie. Ludzie dzielą się poradami na forach internetowych, serwisy tematyczne tworzą różnego rodzaju poradniki. Ty natomiast możesz przyciągnąć internautę na blog swojego sklepu internetowego przedstawiając na nim jak produkt, który sprzedajesz może mu pomóc. Jeśli stworzysz skuteczny content marketing w sklepie internetowym, szczegółowo opowiesz jak rozwiązać problem użytkownika, to bardzo prawdopodobne, że wzbudzisz w nim potrzebę posiadania oferowanego przez Ciebie produktu i skłonisz go tym samym do zakupu. Jednocześnie wywołasz w nim pozytywne uczucia, w końcu pomogłeś mu rozwiązać jego problem. Dzięki czemu zapamięta Cię na dłużej i chętniej dokona kolejnych zakupów w Twoim sklepie.

Gdy ktoś postanawia się zdrowo odżywiać i dowie się, że jedzenie ugotowane na parze traci mniej cennych składników i witamin, zaczyna szukać więcej informacji na temat tej metody gotowania. Znajduje różne specjalistyczne garnki, które jednak zajmują wiele miejsca w szafkach. Jednocześnie trafia na blog mniammniam.com, gdzie znajduje sposób idealny dla siebie – wkładka do garnka, która służy do gotowania na parze. Rodzi się w nim potrzeba posiadania jej, a ponieważ we wpisie jest odnośnik do sklepu mniammniam.com może ją od razu kupić.

mniamniam-gotowanie-na-parze-min

 

3. Poprawia Twoją pozycję w wyszukiwarce Google

Nie jest tajemnicą, że Google lubi treści, które są dobre jakościowo i są wartościowe dla użytkowników. Docenia on sklepy internetowe, które oprócz nazwy produktu i ceny starają się doradzić klientom oraz pomóc wybrać konkretny produkt. Prowadząc sklep internetowy powinieneś zainwestować czas i zasoby finansowe na przygotowanie szczegółowych opisów produktów wraz z pokazaniem ich zastosowania i użycia (oprócz bloga i poradników). Dobre praktyki w tworzeniu efektownych opisów produktowych możesz poznać, czytając np. ten poradnik.

W ten sposób nie tylko pomożesz klientom podjąć decyzję zakupową oraz wywołasz w nich potrzebę posiadania danego produktu, ale także zadowolisz roboty Google, które nagrodzą Cię lepszą pozycją w wyszukiwarce. Content marketing w sklepie internetowym to tworzenie treści, które są naprawdę wartościowe. Mają nie tylko przyciągać ruch, ale zachęcać do dłuższego pozostania na Twojej stronie. Jeśli się postarasz, być może inni będą polecać Twoje tutoriale lub porady, dzięki czemu zyskasz nowe linki zewnętrzne.

Dobrym przykładem jest drogeria Rossmann, która stworzyła coś więcej niż blog. Jest to rozbudowany serwis tematyczny, w którym można przeczytać zarówno o tym, jak dbać o zdrowie i urodę, ale także o macierzyństwie, psychologii czy urządzaniu mieszkania.

rossman-min

 

4. Przywiązuje i lojalizuje klienta

Tak jak pisałam powyżej, pomagając klientowi rozwiązać jego problem wywołujesz w nim pozytywne skojarzenia z Tobą. Emocje jakie się w nim pojawią przywiążą go do Ciebie i sprawią, że z większym prawdopodobieństwem wróci do Twojego sklepu, a także będzie go polecał znajomym. Ponadto jeśli dzielisz się wiedzą i doświadczeniem, nie namawiasz wszędzie do natychmiastowych zakupów – na pewno zostaniesz zapamiętany na dłużej.

Na blogu pl.dawanda.com znajdziesz różne ciekawe tutoriale DIY (do it yourself – zrób to sam) przygotowane przez osoby sprzedające w serwisie (Dawanda to platforma umożliwiająca sprzedaż swoich produktów bez konieczności otwierania własnego sklepu internetowego). Dzięki temu klienci mogą poznać sprzedawców i przy okazji przejrzeć ich ofertę. Poznają ich nie tylko jako sprzedawców, ale także jako osoby dzielące się swoją wiedzą i pomysłami.

content marketing w sklepie internetowym dawanda

 

5. Stawia Cię w pozycji eksperta

Nie można być ekspertem w każdej dziedzinie. Jeden zna się na gotowaniu, inny na programowaniu, a jeszcze inny na majsterkowaniu. Dlatego idąc do sklepu z branży, na której zupełnie się nie znamy oczekujemy, że sprzedawca nam doradzi. Potrzebujemy pomocy eksperta z danej dziedziny. Osoby, która będzie dobrze rozumiała jaki mamy problem i jak go rozwiązać. Sklep internetowy, który dzieli się wartościowymi poradami i rozwiązaniami różnych problemów pozycjonuje się na eksperta w swojej branży. Pokazuje, że nie tylko sprzedaje, ale także doradza i pomaga. Klienci to doceniają.

Przykładem takiego sklepu, który rozumie jak ważna jest pozycja eksperta w swojej branży, a także jak wartościowy content może przyczynić się do wzrostu konwersji i dotarcia do nowych użytkowników jest sklep leroymerlin.pl. Na stronie sklepu dzieli się poradami i inspiracjami dotyczącymi wykończenia mieszkania, a także pokazuje różne rozwiązania, z których klient może wybrać najbardziej odpowiednie dla siebie.

leroymerlin-porady-min

 

6. Daje Ci przewagę konkurencyjną

Zarówno dzielenie się poradami, wskazówkami, a także pomoc w rozwiązaniu różnego rodzaju problemów daje Ci przewagę konkurencyjną wśród sklepów z Twojej branży. Klienci lepiej Cię zapamiętują, chętnie wracają i polecają Twój eSklep innym.
Ponadto wyższa pozycja w Google dzięki wartościowym treściom sprawi, że szybciej dotrzesz do nowych odbiorców, którzy mogą stać się lojalnymi klientami.
Przykładowo wcześniej wspomniany serwis kulinarny i jednocześnie sklep mniammniam.com tworzy społeczność ludzi, którzy oprócz wyszukiwania ciekawych przepisów, mogą przy okazji kupić produkty potrzebne do ich przygotowania.

 

7. Pozwala na komunikację między klientami

Umożliwiając dodawanie opinii dotyczących produktów, pozwalasz klientom dowiedzieć się, co sądzą o konkretnym produkcie inni. Jaki rozmiar zamówić, czy kolor odpowiada temu na zdjęciu, czy produkt jest rzeczywiście tak smaczny na jaki wygląda. Zmniejszysz tym samym ilość zwrotów towaru, straty finansowe, a jednocześnie pokażesz, że jesteś pewny, że to co sprzedajesz jest dobre. Nie obawiaj się negatywnych opinii, a zamiast tego dowiedz się, jak możesz sobie z nimi poradzić.

Mogą być bardzo przydatne dla Ciebie – zbierasz informację zwrotną od Twoich klientów, dzięki czemu będziesz mógł albo go ulepszyć jeśli jesteś producentem albo np. wycofać z oferty. W wielu zagranicznych sklepach klienci mogą komentować poszczególne opinie, dzięki czemu wywiązuje się między nimi dyskusja. Doradzają sobie, podpowiadają, pomagają rozwiązywać problemy innych. Pomagają Ci w Twojej pracy.

Wspomniany wcześniej sklep Leroy Merlin oprócz zbierania opinii o produktach, stworzył także forum dla klientów, gdzie mogą zadawać pytania i doradzać innym. Co prawda na forum ruch jest jeszcze niewielki, ale trzymam kciuki za jego sukces.

leroy-merlin-forum-min

 

Jakie działania content marketingowe wykorzystać?

  • Wzbogać opisy produktów o filmy, odnośniki do bloga, zdjęcia pokazujące zastosowanie produktu w życiu;
  • Prowadź bloga związanego z produktami, które sprzedajesz i dziel się na nim wskazówkami, inspiracjami i poradnikami;
  • Stwórz filmiki pokazujące zastosowanie produktu w praktyce. Filmy to będziesz mógł wykorzystać zarówno na kartach produktów, jak i na blogu i w innych mediach społecznościowych;
  • Rozpocznij współpracę z blogerami i Youtuberami, dzięki czemu dotrzesz do szerszego grona odbiorców, a przy okazji zyskasz pomoc osób, które znają się na montażu filmów oraz tematyką jaką poruszasz;
  • Przygotuj poradnik z najczęstszymi pytaniami i problemami klientów, który może przyciągnąć nowych użytkowników z wyszukiwarki Google;
  • Zaangażuj klientów w tworzenie treści.

Pamiętaj, że content marketing w sklepie internetowym to nie tylko tworzenie treści, ale także ich dystrybucja. Przyczynia się ona nie tylko do promowania samych materiałów, które przygotowałeś, ale także wpływa na SEO i pozwala dotrzeć do szerszego grona odbiorców.

Podsumowując – jest bardzo wiele zalet stosowania strategii content marketing w sklepie internetowym, a pomysłów na jego wdrożenie w życie wcale nie mniej. Wartościowe treści przyciągają użytkowników, którzy mogą skonwertować na powracających klientów. Ponadto większy ruch i jakościowe treści będą docenione przez roboty Google, a Twoja pozycja może wzrosnąć, co także przyprowadzi nowych klientów.

Zapewne zastanawiasz się jaki budżet musisz posiadać, by wprowadzić przedstawione przeze mnie przykłady w życie. Niewielki, o ile masz dobry pomysł i przemyślaną strategię. Nie musisz przecież wdrażać od razu wszystkiego, zacznij małymi kroczkami i stopniowo dodawaj kolejne elementy. Jednak pamiętaj, by nie traktować content marketingu jako kolejnej okazji do nachalnej sprzedaży. Strategia ta ma sprzedawać pośrednio, a główny cel tych działań to nawiązanie dobrej relacji z klientem, dzielenie się wiedzą i budowanie pozycji eksperta. Zaufanie, które zdobędziesz i lepsza pozycja w Google szybko przyczyni się do większej konwersji.

 

Rating: 10.0. From 3 votes.
Please wait...
Share on Facebook40Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn43Pin on Pinterest0Email this to someone

Przeczytaj także

Agata Chmielewska

Agata Chmielewska

E-commerce & On-line Marketing Specialist. Z branżą internetową związana od 10 lat, podczas których zdobywała doświadczenie zarówno w szeroko pojętym marketingu internetowym, jak i w działaniach związanych z wdrażaniem, optymalizacją i rozbudową sklepów i serwisów internetowych. Najmocniej związana z e-mail i content marketingiem oraz marketing automation. Współpracowała z takimi markami jak Praktiker, Willsoor czy SuperKoszyk.pl. Aktualnie doradza i pomaga markom oraz sklepom internetowym zwiększać konwersję swoich działań, m.in. ustalając strategię czy przeprowadzając kampanie marketingowe. Po pracy pisze na www.achmielewska.com oraz gotuje i bloguje na www.eksperymentalnie.com.

3 Comments

  1. Wszystko się zgadza, dodaj tylko, że należy to wszystko robić systematycznie. Jeśli prowadzimy tylko dla własnego sklepu to jest ok i mamy na to czas bo znamy branżę. Dla kilku innych obcych – powstaje kłopot bo czasu brakuje więc i stawki rosną, prawda?

    Odpowiedz

    1. napisałam, że to kosztuje czas i pieniądze, ale warto je zainwestować, nie tylko dla SEO, ale i dla klienta 🙂

      Odpowiedz

  2. W przeszłości robiliśmy niskobudzetowe kampanię content-SEO. Od kiedy pojawił się smart look i zauważyliśmy, że ludzie to faktycznie czytają, zmieniliśmy strategie :). Z doświadczenia już wiemy, że nie ma co oszczędzać na tresci, szczególnie w obrębie sklepu czy strony sprzedażowej.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *