Share on Facebook16Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone
Rating: 7.8. From 6 votes.
Please wait...

Z hasłami poprzedzonymi znakiem # spotkał się niemal każdy internauta, który korzystał z serwisów społecznościowych. Czym są hashtagi i czy mogą z nich skorzystać także firmy, które chcą zwiększyć zasięg swoich treści w social media? Jak używać hashtagów, aby przyniosły one jak największe efekty?

 

Czym są hashtagi?

Angielskie określenie hashtag składa się ze słów „hash” – czyli kratka (znak „#”, zwany też „płotkiem” bądź „krzyżykiem”) oraz „tag” – oznaczającego znacznik lub etykietę. Można stosować również spolszczone nazewnictwo – hasztag. Dawniej stosowało się je w rozmowach grupowych – na przykład w komunikatorze IRC – w celu przypisania danej dyskusji do odpowiedniej kategorii.

hashtag

 

Obecnie zastosowanie hashtagów wiele się nie zmieniło i nadal używa się ich do grupowania wiadomości na podobne tematy, w celu o wiele łatwiejszego ich odnalezienia. Szczególnie popularne hashtagi są zwłaszcza w portalach społecznościowych takich jak Twitter – który uważać można za miejsce, gdzie słowa poprzedzone znakiem # zyskały „drugą młodość” – czy Instagram. Stosowane są one także w innych miejscach, takich jak Facebook, Google+, Tumblr czy nawet Wykop.

Jak stworzyć hashtag? Nic prostszego – wystarczy jedynie po znaku „#” wpisać wybrane przez nas hasło. Wpisując hashtag w portalach społecznościowych automatycznie tworzy się link, którego kliknięcie kieruje użytkownika do pozostałych, podobnie oznaczonych treści.

Czy pomimo ogromnej popularności hashtagów w social media, znaczniki te można również stosować w komunikacji marketingowej w biznesie? Jak robić to prawidłowo?

 

Hashtagi w biznesie – czy warto?

Pierwszym skojarzeniem ze słowem hashtag z pewnością będzie jeden z już wymienionych serwisów społecznościowych – Twitter lub Instagram. Nic dziwnego – znaczniki te są niemal podstawą komunikowania na pierwszym z portali, natomiast na drugim trudno wyobrazić sobie zdjęcie lub film, które nie będzie okraszone hashtagami.

Dlaczego? Ponieważ właściwe ich użycie powoduje, że treści te mogą trafić do bardzo dużej grupy odbiorczej. Hashtagi na Instagramie mogą być „obserwowane” przez użytkowników, co sprawia, że za każdym razem, kiedy inna osoba opublikuje zdjęcie, które w opisie będzie zawierało „śledzony” znacznik – obserwator otrzyma powiadomienie. Jeśli zatem stosuje się wyjątkowo popularne hashtagi – można trafić do bardzo dużej liczby odbiorców.

Co zatem powinna wiedzieć firma, która planuje wykorzystać hashtagi w swoich działaniach marketingowych? Przede wszystkim musi być ona obecna w kanale, gdzie ich stosowanie ma rację bytu – hashtagi na Facebooku co prawda są obecne (działa nawet ich wyszukiwanie) jednak używa się ich raczej sporadycznie. Drugą kwestią jest to, jakich hashtagów należy używać, aby były one skuteczne.

 

Jak używać hashtagów – dobre praktyki

Z pewnością najwięcej odbiorców zagwarantuje umieszczenie w postach najchętniej używanych znaczników.

Najpopularniejsze hashtagi na Instagramie to np:

  • #love,
  • #fashion,
  • #photooftheday (zdjęcie dnia),
  • #tbt (czyli Throwback Thursday – zdjęcie z przeszłości),
  • #foodporn (oznaczane są nim fotografie jedzenia).

Jest ich oczywiście znacznie więcej i chociaż nie każdy hashtag będzie odpowiedni dla profilu działalności firmy, to z pewnością niektóre z nich będą mogły zostać wykorzystane.

Ciekawym pomysłem jest nie tylko wykorzystywanie najpopularniejszych znaczników, ale także tworzenie własnych hashtagów – np. składających się z nazwy firmy, oferowanego przez nią produktu lub usługi. Mogą to być też wszelkiego rodzaju hasła reklamowe – o ile oczywiście nie są one za długie. Konsekwentne stosowanie wybranego znacznika sprawi, że użytkownik, który kliknie w firmowy hashtag, będzie mógł zobaczyć pozostałe komunikaty, które również go zawierają.

Jakie jeszcze hashtagi mogą zastosować firmy w komunikacji marketingowej? Ich użycie można porównać do… słów kluczowych. Wspomnieliśmy o tym, że jako hashtag można użyć zarówno nazwy firmy, produktu, usługi, ale także lokalizacji, w jakiej działa. Dobrym pomysłem jest również – z racji dużej konkurencji wśród popularnych hashtagów – wymyślać własne znaczniki. Tutaj należy nie tylko postarać się być oryginalnym, ale także stworzyć konkretny hashtag, który będzie odnosił się tylko do naszej firmy, zamiast bardziej ogólnego słowa.

Niezależnie od tego, jaki hashtag wybierzemy, warto pamiętać, by stosować zawsze taką samą formę zapisu – nie jest polecane odmienianie frazy przez przypadki. Jeśli natomiast odbiorcami naszych produktów lub usług są wyłącznie osoby mówiące w języku polskim, dobrym pomysłem jest stosowanie słów ze znakami diakrytycznymi – znacznie zwiększa to ich czytelność.

Ostatnią radą jest kwestia liczba hashtagów, które zamieścić można w jednym wpisie – Instagram posiada limit 30 znaczników na jeden post, jednak zbliżanie się do tej liczby jest stanowczo niewskazane. Zaleca się stosowanie jedynie kliku, najważniejszych hashtagów.

Zatem – czy jest miejsce na hashtagi w biznesie? Zdecydowanie tak! O ile ich użycie będzie przemyślane i dostosowane do grupy odbiorczej, z pewnością znaczniki mogą przyczynić się do znacznego zwiększenia rozpoznawalności marki.

 

 

Rating: 7.8. From 6 votes.
Please wait...
Share on Facebook16Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone

Przeczytaj także

Redakcja eMarketing.pl

Redakcja eMarketing.pl

eMarketing.pl - portal informacyjny z dziedziny marketingu internetowego, na którym znajdziesz najświeższe informacje z branży oraz artykuły i wywiady tworzone wspólnie z ekspertami w obszarze digital marketingu. Czytaj eMarketing.pl codziennie i dowiedz się, jak osiągnąć sukces w sieci!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *