Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone
No votes yet.
Please wait...

Na poziom sprzedaży w e-sklepie wpływ ma bardzo wiele czynników. Zaliczymy do nich nie tylko reklamę, nakłady na pozyskanie klientów, ale także pozycjonowanie, które sprawia, że konsumenci trafiają na naszą stronę. Na czym polega samodzielne pozycjonowanie eSklepu i na czym należy skupić się podczas takich działań?

 

1. Pisz unikalne treści dostosowane do wyszukiwarek

Dobrej jakości treści lubią nie tylko czytelnicy, ale także roboty Google. Tworzenie tekstów pod same słowa kluczowe związane z produktem może być niewystarczające, by osiągnąć wysokie pozycje w wyszukiwarkach. Dlatego, prowadząc sklep, należy skupić się również na materiałach dodatkowych – treściami związanymi z tematyką działalności i z zainteresowaniami grupy docelowej.

Poradniki zakupowe, recenzje produktów, opisywanie ich zastosowania, to tylko część artykułów, które mogą przekonać klienta do skorzystania z oferty naszej firmy. Budowanie wizerunku marki jako eksperta pomaga w podjęciu decyzji zakupowej, a stworzone treści, np. w formie wpisów na blogu, mają wpływ na wyszukiwanie produktu lub usługi w Google. Samo pozycjonowanie pod słowa kluczowe pomaga dotrzeć do tych, którzy szukają produktu, poradniki pozwalają trafić do tych, którzy szukają wiedzy.

Należy unikać powielania i duplikowania opisów produktów z innych stron lub sklepów. Ważne jest też, aby nie powtarzać tych samych treści pomiędzy kolejnymi podstronami w sklepie. Przygotowanie indywidualnych opisów produktów może wiązać się z kosztami, ale jest to inwestycja, która procentuje.

 

2. Źródło linków to ważna część SEO

Samodzielne pozycjonowanie to także pozyskanie lub stworzenie dwóch rodzajów linków: przychodzących oraz wewnętrznych.

 

Linki przychodzące

Są wszystkie odnośniki, które kierują zainteresowaną osobę do sklepu. To jeden z ważniejszych elementów w SEO. Linkowanie z zewnątrz powinno kierować nie tylko do witryny głównej, ale także do stron produktów i kategorii. Częste nadużywanie praktyk, które generują sztuczne linki, spowodowało, że Google zaostrzyło swoje sankcje przeciw takim działaniom. Za stosowanie odnośników niskiej jakości grozi obniżenie pozycji w wynikach wyszukiwania.

Czym są z kolei linki wysokiej jakości? Liczy się miejsce, w którym się znajdują oraz to, jak wyglądają. W dużym uproszczeniu – im bardziej wiarygodna, merytoryczna i popularna jest strona, z której kierowane są linki do Twojej witryny, tym lepiej. Jeśli znajdują się one na chętnie odwiedzanych stronach, są klikane przez odbiorców, to możemy czuć się bezpiecznie. Jeżeli jednak poupychane są pomiędzy innymi źródłami, na nieodwiedzanych i nieaktualizowanych stronach, to trzeba liczyć się z konsekwencjami ze strony Google.

 

Linki wewnętrzne

To linki, które łączą poszczególne podstrony w obrębie sklepu. Pozwalają one zrozumieć robotom Google, jakie strony są bardziej, a które mniej istotne pod względem wyszukiwania. Pomocne w tym jest też odpowiednie przygotowanie nawigacji (menu główne, drzewo kategorii) oraz umiejętne używanie atrybutów rel=„nofollow”. Oznajmiają one wyszukiwarce, że ta nie musi podążać za odnośnikiem – opatrywane nimi są między innymi strony zawierające regulamin, politykę prywatności itp. Linkowanie wewnętrzne obejmuje także umieszczenie źródeł do produktów w tekstach zamieszczonych np. na sklepowym blogu.

 

3. Optymalizuj sekcję head i wzbogacaj wyniki wyszukiwania

Każda podstrona powinna posiadać unikalną nazwę, która ma informować użytkownika i roboty indeksujące, o czym ona jest. Tytuł takiej strony definiowany jest w tagu <title> w sekcji <head> kodu HTML. Popularne systemy sklepowe posiadają możliwość ich edycji z poziomu panelu sklepu. Tworząc tagi, należy skupiać się na najważniejszych słowach kluczowych opisujących daną podstronę. Pozyskiwanie ruchu za pomocą stron konkretnych produktów przekłada się na sprzedaż, ponieważ skraca liczbę kroków niezbędnych do wykonania transakcji.

Do przyciągania uwagi użytkowników używa się także tzw. rich snippets, czyli elementów zwiększających informacyjną wartość wyników. Treścią taką, pojawiającą się w wyszukiwarce, może być np. cena produktu, informacja dotycząca dostępności towaru w magazynie lub darmowej dostawy.

 

4. Twórz proste, przejrzyste adresy URL

W sklepach internetowych adresy URL powinny być odpowiednio krótkie, ale jednocześnie muszą zawierać treści zrozumiałe dla robotów indeksujących. W starych e-sklepach mogą pojawiać się jeszcze adresy zapisane jako ciąg znaków i cyfr. W nowych standardem jest zapis http://sklep/kategoria/produktABC-model-XYZ-kolor lub podobne.

W pliku robots.txt warto też zaznaczyć, że indeksowane mają być tylko adresy statyczne, bez żadnych dodatkowych parametrów. Podczas zarządzania sklepem warto kontrolować wszystkie adresy i wyszukiwać te, które skutkują pojawieniem się błędu 404 (brak strony). To bardzo ważne, w takiej sytuacji bowiem trzeba ustawić odpowiednie przekierowania 301.

 

5. Pamiętaj o badaniu zachowań klientów

Google Analytics, to narzędzie, z którego powinien korzystać każdy właściciel eSklepu. Dzięki analizie danych pochodzących ze strony dużo łatwiej dopasować treści i zdjęcia, aby te były jeszcze bardziej atrakcyjne. Analiza odwiedzin, tego ile czasu klienci poświęcili na przeglądanie oferty sklepu pozwala łatwo wywnioskować, czy coś jest nie tak. Sklep może znajdować się na wysokiej pozycji w wyszukiwarce, jednak może okazać się, że po 10 sekundach 70% odwiedzających opuszcza stronę – takich sytuacji należy unikać. Dodatkowo na pomoc mogą przyjść płatne oraz darmowe narzędzia do badania użyteczności strony na bazie eye trackingu.

Samodzielne pozycjonowanie jest możliwe – przynajmniej w pewnym stopniu. Posiadając umiejętność tworzenia tekstów, podstawową wiedzę z zakresu budowy sklepu, dużo możemy zdziałać sami. Jeśli jednak nie znamy się na tych zagadnieniach, wtedy najlepiej cały proces oddać w ręce specjalistów.

No votes yet.
Please wait...
Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone

Przeczytaj także

Redakcja eMarketing.pl

Redakcja eMarketing.pl

2 Comments

  1. Unikalne treści, linki dobrej jakości i optymalizacja. Pozycjonowanie lokalne spokojnie można prowadzić samodzielnie jeśli działasz w mało popularnej branży. Zawsze można wspomóc się zakupem linków lub zlecić poszczególne zadania Agencji SEO.

    Odpowiedz

  2. Poświęcając odpowiednią ilość czasu można stwierdzić, że wszystko da się zrobić samemu. Kwestia posiadania tego czasu.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *