Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone
No votes yet.
Please wait...

Remarketing to technologia, która – za pomocą plików cookies – pozwala na „śledzenie” użytkowników przeglądarek i wyświetlanie im reklam z odwiedzonych wcześniej stron internetowych w innych miejscach. Z możliwości tej korzysta wiele firm, gdyż jest to skuteczny sposób na zachęcenie użytkownika do ponownego odwiedzenia strony sklepu i dokonanie zakupu.

Okazuje się jednak, że producent przeglądarki Safari planuje w jej najnowszej wersji znacznie ograniczyć możliwość stosowania plików cookies, a co za tym idzie – ograniczyć stosowanie remarketingu.

 

Zmiany w Safari a remarketing

Ogłaszając niedawno swoje nowości, firma Apple zaprezentowała również technologię, która sprawia, że jednocześnie użytkownicy przeglądarki Safari mogą być bardziej spokojni o własną prywatność w sieci, ale także znacznie ogranicza działalność reklamodawców.

Mowa tutaj o systemie Intelligent Tracking Prevention. Powoduje on, że pliki cookies są co prawda zapisywane przez przeglądarkę w momencie kiedy użytkownik odwiedzi konkretną witrynę, jednak w przypadku jeśli nie odwiedzi jej ponownie w ciągu 30 dni – „ciasteczka” zostaną usunięte.

Co jednak najbardziej kontrowersyjne – przeglądarka ma sama wykrywać na stronach pliki cookies, które pochodzą od firm zewnętrznych lub powiązane są z sieciami reklamowymi. Po wykryciu zostaną one również usunięte, jednak jeśli użytkownik kliknie w reklamę na stronie, to „ciasteczka” z nią powiązane będą przechowywane przez przeglądarkę tylko przez jedną dobę.

 



Ochrona prywatności użytkowników

Zmiany wprowadzone przez Apple – producenta przeglądarki Safari – podyktowane są chęcią ochrony użytkowników przed zbieraniem informacji na ich temat przez pliki cookies znajdujące się na stronach internetowych. Jest to powód jak najbardziej uzasadniony – tym bardziej, że często pliki te gromadzą dane o użytkownikach bez ich wiedzy.

Co jednak w przypadku reklamodawców? Wystosowali oni list otwarty, w którym krytykują decyzję firmy Apple, tłumacząc, że może ona wywołać trudne do przewidzenia skutki. Według branży ograniczenie używania spersonalizowanych reklam może zachwiać podstawami, na których stoją obecnie stosowane działania promocyjne w sieci. Decyzja Apple nie wyeliminuje całkowicie remarketingu, jednak jego stosowanie stać się może o wiele mniej efektywne.

Apple z kolei odpowiada, że system ten nie ma na celu blokowanie reklam, w przeciwieństwie do podobnego rozwiązania, które planuje wprowadzić firma Google w swojej przeglądarce Chrome (warto dodać, że chodzi jedynie o najbardziej uciążliwe reklamy).

 

Czy kontrowersyjnych zmian w Safari należy się obawiać?

Zapowiedziany system w Safari ma wejść w życie wraz z pojawieniem się nowej wersji przeglądarki, a więc w dniu premiery nowych systemów operacyjnych Apple (19 września dla systemu mobilnego i 25 września dla systemu stacjonarnego). W momencie pisania tego tekstu część użytkowników może już mieć styczność z blokowaniem plików cookies w przeglądarce i problem ten może być już zauważalny, jednak należy odpowiedzieć sobie na pytanie – jak bardzo popularne jest Safari poza granicami Stanów Zjednoczonych?

USA to rodzimy rynek Apple i urządzenia tej firmy – telefony oraz komputery – są tam niezwykle popularne. W takim przypadku istnieją powody do obaw dla amerykańskiego rynku reklamy w Internecie. Zupełnie odwrotnie sytuacja ta wygląda w pozostałych krajach, a w szczególności w Polsce, gdzie produkty z logiem jabłka są znacznie miej popularne – co widać w rankingu przeglądarek używanych przez internautów z naszego kraju:

raport-gemius-min

Ranking grup przeglądarek używanych przez internautów w Polsce. Źródło: Gemius

 

Zatem rodzimi reklamodawcy prawdopodobnie nie odczują negatywnych zmian, a remarketing nadal pozostanie najbardziej efektywną metodą promocji.

Jedynym zagrożeniem może być chęć innych producentów przeglądarek do wprowadzenia podobnego rozwiązania również w swoich produktach, jednak czy tak się stanie – przekonamy się w przyszłości.

 

No votes yet.
Please wait...
Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone

Przeczytaj także

redakcja emarketing

redakcja emarketing

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *