Przed rozpoczęciem swojej pierwszej kampanii reklamowej na Facebooku, warto dokładnie poznać różne rodzaje postów sponsorowanych, które wykorzystać można do promowania swojej firmy na portalu społecznościowym. Przedstawiamy typy reklam na Facebooku wraz z ich specyfikacjami i sposobem na to, jak bezpiecznie przetestować je przed uruchomieniem kampanii.

 

Reklama w formie obrazu

To jeden z prostszych typów reklam na Facebooku, jednak stosowany jest on przez zdecydowaną większość firm, które promują się na portalu. Jak sama nazwa wskazuje, tego rodzaju post sponsorowany składa się z grafiki oraz odnośnika do strony, którą chcemy aby odwiedziła osoba oglądająca reklamę.

Portal społecznościowy zaleca, aby użyć obrazu o jak największej rozdzielczości, przy czym minimalna szerokość oraz wysokość grafiki to 600 pikseli. Facebook obsługuje pliki w formatach .PNG oraz .JPG. Warto też pamiętać o tym, aby tekst na obrazie nie zajmował więcej niż 20% całej grafiki – wyższa wartość może skutkować o wiele mniejszym zasięgiem reklamy. Aby sprawdzić ilość tekstu na obrazie, można skorzystać z narzędzia udostępnionego przez Facebooka.

Jeśli chodzi o limity znaków, to Facebook zaleca stosowanie w opisie 125 znaków – dłuższe teksty mogą być skrócone, szczególnie na urządzeniach mobilnych. Warto pamiętać też o limicie znaków w nagłówku oraz opisie linku – jest to kolejno 25 i 30 znaków.

Do tego rodzaju reklamy dodać można również przycisk wzywający do określonego działania, np. Więcej informacji, Zadzwoń, Pobierz itp.

 

Reklama wideo

Kolejnym bardzo popularnym rodzajem reklamy na Facebooku jest film. Obsługiwane są niemal wszystkie formaty wideo (również pliki .GIF), choć należy trzymać się ustalonej proporcji – 16:9 lub 9:16. Tak jak w przypadku obrazów, nie ma maksymalnej wspieranej rozdzielności, ale pliki większe niż 4 GB nie zostaną zaakceptowane.

Film reklamowy nie może trwać mniej niż 1 sekundę i więcej niż 240 minut, ale Facebook zaleca, aby nie stosować wideo dłuższego niż 15 sekund.

Warto wiedzieć, że do filmów można dodać również niestandardową miniaturkę, która widoczna będzie w przypadku, kiedy wideo nie zostanie automatycznie uruchomione. Pamiętać jednak należy o zachowaniu wspomnianej wcześniej reguły 20% objętości tekstu na obrazie. Reklamę wideo można też uzupełnić o napisy, co sprawi, że treść będzie zrozumiała także dla tych użytkowników, którzy wyciszyli swój telefon lub komputer. Facebook obsługuje napisy w formacie .SRT.

Więcej o przygotowywaniu pliku z napisami pisaliśmy w osobnym artykule.

 

Kolekcje

Są one dostępne dla urządzeń mobilnych i pozwalają sklepom internetowym na zaprezentowanie oferowanych produktów w atrakcyjny wizualnie sposób. Reklama w formie  Kolekcji składa się z filmu lub obrazu głównego, mającego na celu przyciągnąć uwagę użytkownika.

facebook-reklama-kolekcje

 

Po kliknięciu tego elementu wyświetlane są zdjęcia produktów wraz z ceną. Wybranie jednego produktu przenosi użytkownika na stronę sklepu, gdzie można dokończyć zakup.

 

Karuzela

Ten format reklamy na Facebooku składa się z kilku (od 2 do 10) kart, przy czym każda z nich może być opatrzona zdjęciem lub filmem. Umożliwia to zaprezentowanie wielu produktów, usług, informacji o firmie lub historii w jednym poście sponsorowanym.

Źródło: Facebook
Źródło: Facebook

 

Treści które wykorzystane będą w Karuzeli powinny mieć proporcje 1:1 (kwadrat), przy czym wspierane formaty plików są takie same jak w przypadku reklamy z obrazem lub filmem. W przypadku obrazów nadal stosowana jest reguła 20% tekstu.

Poszczególne filmy i grafiki składające się na karuzelę zawierają nagłówki oraz opisy, a ich długość nie powinna przekraczać odpowiednio 40 i 20 znaków. Ten rodzaj reklamy również obsługuje przyciski wzywające do działania.

 

Pokaz slajdów

Post sponsorowany w formie pokazu slajdów składa się z maksymalnie 10 obrazów, wyświetlanych pojedynczo przez określony czas (od 0,5 do 5 sekund). Możliwe jest wybranie przejścia pomiędzy grafikami w postaci zanikania.

Podczas tworzenia pokazu slajdów można również dobrać do niego muzykę. Skorzystać można z własnej twórczości lub z bogatej biblioteki utworów dostępnej na Facebooku.

facebook-pokaz-slajdow

 

Cały pokaz slajdów może trwać maksymalnie 50 sekund i jest on odtwarzany w pętli.

 

Kanwa

Jest to bardziej zaawansowana forma reklamy na Facebooku, dostosowana do urządzeń mobilnych. Stanowi połączenie wszystkich wcześniej opisanych rodzajów postów sponsorowanych. Kliknięcie reklamy w formie kanwy uruchamia ją na pełnym ekranie, a użytkownik może przeglądać filmy, zdjęcia lub karuzele.

kanwa-facebook

 

Facebook udostępnia kilka gotowych szablonów, pod które wystarczy jedynie dodać własne treści, jednak kanwę można także stworzyć od podstaw, dodając kolejne segmenty takie jak blok tekstu, obraz czy wideo.

 

Testowanie reklam na Facebooku

Podczas tworzenia postów sponsorowanych na Facebooku w Menedżerze reklam wyświetlany jest ich podgląd, co pozwala sprawdzić, jak prezentować się one będą użytkownikom końcowym.

Jednak o wiele lepszym sposobem na „eksperymentowanie” z reklamami jest skorzystanie z Centrum reklam (Creative Hub). Narzędzie to pozwala tworzyć dowolne wizualizacje, dzielić się nimi ze współpracownikami i wspólnie z nimi je edytować.

creative-hub-facebook

 

Możliwe jest także przesłanie makiety reklamy do klienta, w celu jej zaakceptowania. Istnieje również możliwość importu gotowej i zaakceptowanej wizualizacji bezpośrednio do Menedżera Reklam, bez potrzeby tworzenia reklamy od początku.

Aby rozpocząć korzystanie z Centrum Reklamy, wystarczy udać się pod ten adres.

4 odpowiedzi

  1. Każda reklama, która jest dobrze zaprojektowana oraz posiada zdefiniowany target odbiorców oraz cel kampanii reklamowej (np polubienia strony lub przekierowania na stronę producenta) będzie skuteczna. Stopień skuteczności zależy również od budżetu.

  2. Duży plus za to podsumowanie – wszystkie możliwości w jednym miejscu. Facebook ma potencjał reklamowy, jednak sęk tkwi nie tylko w odpowiednim przygotowaniu samej reklamy, jak i jej właściwym kierowaniu, a następnie analizowaniu wniosków. Zgadzam się zatem z przedmówczynią 🙂 To jak ją przygotujemy będzie miało wpływ na jej skuteczność.

  3. Wstyd się przyznać, ale nie miałem najmniejszego pojęcia, że można mówić o różnych rodzajach reklam na Facebooku. Dziękuję za naprawdę interesującą lekturę. Można powiedzieć, że teraz nadeszła pora, aby teoria została zamieniona w praktykę.

  4. Bardzo pomocny wpis. Usystematyzował moje wiadomości na temat reklamy na Facebooku. Wykorzystuję to w praktyce i czekam na dalsze wpisy rozwijające ten temat.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *