Coraz więcej zakupów dokonywanych jest w internecie, jeszcze więcej – przy użyciu urządzeń mobilnych. Wyniki przeprowadzonego przez firmę Marstercard badania pokazują, że dla europejczyków zakupy w internecie to codzienność oraz nie boją się oni korzystać z nowoczesnych metod płatności. Który kraj najchętniej kupuje w sieci?

 

Masterindex – ogólnoeuropejskie trendy w handlu elektronicznym i nowych metodach płatności

Okazuje się, że spośród 22 krajów europejskich biorących udział w badaniu, najczęściej zakupy w sieci robią mieszkańcy Polski. Codziennie zakupów w sieci dokonuje aż 9% badanych z naszego kraju – jest to wynik najwyższy w Europie. Zakupy w internecie to również codzienność dla mieszkańców Litwy, którzy znajdują się również na najwyższej pozycji. Średnia europejska w przypadku codziennych zakupów w eSklepach wynosi 6%.

zakupy w internecie codziennie

zakupy w internecie cotygodniowe

Źródło: badanie Mastercard

 

Najczęściej Polacy robiąc zakupy przez internet nabywają ubrania i buty (51%) oraz książki (35%). Dużo polaków kupuje również sprzęt elektroniczny (33%), kosmetyki (30%) oraz artykuły gospodarstwa domowego i inne akcesoria do domu (29%). Również zakupy spożywcze robi spory procent polaków (17%), choć na pierwszym miejscu są mieszkańcy Wielkiej Brytanii (33%).

 

Płatności za zakupy w internecie

Badanie przeprowadzone przez Mastercard wykazało również, że mieszkańcy Polski bardzo chętnie korzystają z przelewów bankowych (68% odpowiedzi), płacąc nimi za dokonywane w sieci zakupy. Często też płacimy bezpośrednio na stronie sklepu internetowego (29% odpowiedzi), za to kartę płatniczą jako formę płatności wybiera już tylko 19% ankietowanych z Polski (w porównaniu do średniej europejskiej – 40%).

Kupujących przy użyciu telefonu komórkowego, Polacy płacą za zakupy w internecie najczęściej z pomocą aplikacji mobilnej ich banku (21%) i karty płatniczej (15%). Co ciekawe, mieszkańcy kraju nad Wisłą wybierając formę płatności na telefonie zwracają uwagę głównie na jej szybkość i wygodę (kolejno 35 i 34% odpowiedzi) – kwestie bezpieczeństwa metody nie są dla nich aż tak ważne (jedynie 19% wskazań).

Polska wyróżnia się także pod względem płatności zbliżeniowych w sklepach stacjonarnych – aż 23% konsumentów z Polski preferuje tę metodę płatności przy codziennych zakupach. Jest to wynik 3-krotnie większy niż w przypadku pozostałych krajów europejskich. Również w tym przypadku polacy nie obawiają się płacenia w ten sposób i są zadowoleni, kiedy sklepy dają im taką możliwość.

płatności zbliżeniowe w polsce

Źródło: badanie Mastercard

 

Wnioski z badania dla sektora e-commerce

Co to badanie może pokazać właścicielom sklepów internetowych? Polacy bardzo chętnie korzystają z metod płatności, które są szybkie i wygodne, zatem warto w swoim internetowym biznesie zaimplementować odpowiednie rozwiązania, które takie płatności umożliwią. Coraz więcej firm w Polsce udostępnia nowe metody płatności – jak chociażby Allegro dające możliwość płacenia za pomocą Android Pay, o czym niedawno informowaliśmy. Polacy nie boją się płacić za zakupy w internecie przy użyciu nowoczesnych technologii, zatem wdrożenie nowych metod płatności może zwiększyć sprzedaż w naszym internetowym sklepie.

4 odpowiedzi

  1. Hej, brakuje mi przełożenia procentów na liczby bezwzględne. Co z tego, że średnia europejska wynosi 3 punkty procentowe mniej, skoro np w Wielkiej Brytanii czy Niemczech żyje ponad dwa razy więcej obywateli? De facto tam kupuje się więcej. IMO trochę wycinkowo potraktowany temat 😉

    1. Hej Łukasz! Dzięki za otwartość! Szukamy cały czas ekspertów chętnych do pisania dla eMarketing.pl w programie Diamenty eMarketing.pl. Może zechcesz aplikować?

  2. Myślę, że do robienia co tygodniowych zakupów w sieci to nam jeszcze daleko. Pewnie, że niektóre rzeczy warto kupić w e-sklepie, ale na co tygodniowe zakupy wolę wybrać się do pobliskiego warzywniaka. W tym przypadku nie ma znaczenia jak ogromne ułatwienia płatności online zostaną wdrożone, choć oczywiście doceniam starania banków i sklepów internetowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *