Chociaż bardzo chętnie dokonujemy zakupów w internecie, nie każdy jest świadomy tego, w jaki sposób powinien odbyć się zwrot towaru w sklepie internetowym zgodnie z literą prawa. Często padają pytania odnośnie tego ile dni mamy na zwrot i czy w ogóle możemy go dokonać, w jaki sposób odesłać towar do sprzedawcy oraz czy otrzymamy zwrot kosztów poniesionych w trakcie wysyłki. Zapraszamy do lektury poniższego artykułu, który powinien rozwiać wasze wątpliwości.

 

Umowa sprzedaży na odległość

Za każdym razem, kiedy dokonujemy zakupu w sklepie internetowym, zawieramy ze sprzedawcą tak zwaną umowę sprzedaży na odległość. Jak sama nazwa wskazuje, dotyczy ona wszystkich transakcji, w których nie uczestniczyliśmy osobiście, a zawarliśmy je przy użyciu np. komputera. Dodatkowo warto wspomnieć, że do kategorii sprzedaży na odległość należą również zakupy wykonane przez telefon (np. podczas rozmowy z telemarketerem). Niezależnie od tego, w jaki wymieniony wyżej sposób dokonaliśmy zakupu, jako klienci mamy możliwość odstąpienia od umowy sprzedaży na odległość, a tym samym zwrotu towaru kupionego w sklepie internetowym.

 

Ile mam czasu na zwrot towaru kupionego w sklepie internetowym?

Za każdym razem, kiedy zawieramy ze sklepem umowę sprzedaży na odległość, przedsiębiorca powinien nas poinformować o terminie, w którym możemy od niej odstąpić. Prawo dokładnie określa ten czas – jest to 14 dni od momentu, kiedy otrzymamy towar. Co ważne, jeśli sprzedawca nie poinformuje nas o możliwości odstąpienia od umowy (a powinien to zrobić w momencie jej zawierania) czas ten wydłuża się do 12 miesięcy.

Istnieją przypadki, kiedy to czas na zwrot towaru w sklepie internetowym może zostać wydłużony – jest to indywidualna kwestia każdego przedsiębiorcy. Jednak nie ma możliwości, aby czas ten skrócić.

 

Zwrot towaru w sklepie internetowym – jak to zrobić?

Dla ułatwienia tej procedury wiele sklepów załącza w przesyłce stosowny formularz zwrotu, dla klientów którzy zechcą odesłać zakupiony przedmiot. Nie ma jednak konieczności jego użycia, ponieważ aby odstąpić od umowy sprzedaży na odległość, można także poinformować eSklep o tym fakcie za pomocą wiadomości e-mail lub po prostu zadzwonić.

Warto wiedzieć, że klient nie musi podawać przyczyny zwrotu towaru. Sklep może co prawda poprosić o wyrażenie opinii o zwracanym przedmiocie dla własnych celów (aby np. poprawić wprowadzający w błąd opis), jednak zawsze jest to opcjonalne i nie może wpływać na możliwość zwrotu.

Dobrze też wiedzieć, że odsyłany do sprzedawcy towar nie musi znajdować się w oryginalnym oraz nienaruszonym opakowaniu. Szczególnie jeśli mamy do czynienia z przedmiotami wymagającymi otwarcia i przymierzenia – ubrania, buty itp. Jednak jeśli będzie nosił widoczne ślady użytkowania, które znacznie obniżają jego wartość, sklep ma prawo zwrócić nam mniejszą kwotę.

 

Czy ponoszę jakieś koszty za zwrot towaru w sklepie internetowym?

Jeśli decydujemy się na zwrot towaru w eSklepie, należy liczyć się z tym, że będziemy musieli sami pokryć koszt wysyłki przedmiotu do sklepu. Sprzedający jednak – zgodnie z przepisami – ma obowiązek zwrócić nam kwotę, którą zapłaciliśmy za transport w momencie kupna produktu w sklepie.

Termin 14 dni dla sklepu na zwrot kosztów liczony jest od momentu, kiedy:

  • poinformowaliśmy go o odstąpieniu umowy;
  • sklep otrzyma towar;
  • prześlemy do sklepu potwierdzenie odesłania przedmiotu.

Kolejna ważna uwaga odnośnie zwrotu kosztu – sklep zgodnie z obowiązującą ustawą może nam zwrócić kwotę za wysyłkę, która równa jest najtańszej formie wysyłki w danym sklepie. Zatem jeśli przy zakupie wybraliśmy najdroższą opcję dostawy (np. kuriera za 20 zł), a możliwa też była tańsza wysyłka przy pomocy krajowego dostawcy usług pocztowych (za np. 10 zł), sklep zwróci nam mniejszą kwotę.

Każdy sklep może podejść do kwestii zwrotu indywidualnie, jednak zawsze z korzyścią dla klienta. Może zatem zaproponować usługę zamówienia kuriera, który odbierze od nas zwracany towar za darmo.

 

Jakiego towaru nie można zwrócić?

W większości przypadków zwrotowi podlega znaczna część fizycznych towarów (z pewnymi wyjątkami), jednak zupełnie inaczej wygląda zwrot towaru w sklepie internetowym oferującym tak zwane „dobra cyfrowe”. Kiedy dokonujemy zakupu np. muzyki w formacie mp3 lub ebooka, możemy napotkać się na podobny do poniższego komunikat:

odstapienie-od-umowy-min

Oznacza to, że zrzekamy się prawa do odstąpienia od umowy sprzedaży na odległość, ale w zamian za to możemy z zakupionego „przedmiotu” korzystać natychmiast. W takim przypadku sklep jednak musi od nas uzyskać wyraźną zgodę. Jeśli zgody nie wyrazimy, obowiązujący w ustawie termin 14 dni na zwrot nadal będzie nas obowiązywał, jednak nie będziemy mogli pobrać zakupionych plików. Chociaż jest to sytuacja kuriozalna, to jednak sprzedawcy muszą tak postępować, aby ich działania były prowadzone zgodnie z prawem.

Jeśli chodzi o pozostałe towary, których nie możemy zwrócić, to wymienić tutaj można między innymi:

  • produkty wykonane na zamówienie (np. ubrania szyte na miarę);
  • programy komputerowe;
  • artykuły spożywcze oraz lekarstwa i kosmetyki (otwarte i użyte);
  • gazety i czasopisma (z wyłączeniem prenumeraty);
  • bilety na różne wydarzenia.

Do tej kwestii sklepy także mogą podejść indywidualnie i zamieścić w swoich regulaminach odpowiednie zapisy, które zezwalają na zwrot wymienionych wyżej produktów pod pewnymi warunkami. Choć takie zmiany w regulaminie nie są wymagane, to sklepy umożliwiające zwrot wszystkich towarów są lepiej postrzegane przez klientów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *