Share on Facebook6Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone
Rating: 3.7. From 13 votes.
Please wait...

Oprócz witryn responsywnych, dynamicznie dopasowujących swoją zawartość do rozmiaru ekranu, istnieje jeszcze jedna metoda projektowania stron – adaptywna. Stworzone w ten sposób strony często błędnie nazywane są również witrynami responsywnymi, a pojęcia te znacznie się od siebie różnią. Jakie są zalety oraz wady obu tych rozwiązań i które jest lepsze – strony responsywne czy adaptywne?

 

Najważniejsze różnice

Na samym początku warto krótko wyjaśnić, na czym polegają obie te metody projektowania stron internetowych. Tak zwane responsive web design (RWD) oraz adaptive web design (AWD) powstały w głównej mierze z uwagi na faktu, że coraz więcej użytkowników internetu korzysta z niego za pomocą urządzeń mobilnych – telefonów czy tabletów.

Zarówno RWD jak i AWD mają to samo zadanie – dopasować zawartości witryny do urządzenia, na którym jest ona wyświetlana. Jednak dzieje się to na różne sposoby.

Strony responsywne są „elastyczne”, co oznacza, że zmieniają one swój wygląd dynamicznie, dopasowując się do rozmiaru ekranu. Można to zaobserwować, otwierając stronę, która jest zaprojektowana w taki sposób w przeglądarce na komputerze, a następnie zmienić rozmiar jej okna – witryna będzie na oczach użytkownika zmieniać się w miarę zmniejszania, bądź zwiększania okna.

Natomiast projektowanie adaptywne polega na stworzeniu kilku szablonów strony, dostosowanych do określonych rozmiarów ekranów. Jeśli strona zostanie wczytana np. na telefonie, załadowany zostanie wygląd dopasowany do tego konkretnego rozmiaru – podobnie stanie się w przypadku załadowania witryny na tablecie czy komputerze.

 

Wady i zalety stron responsywnych oraz adaptywnych

Jak w każdym przypadku, trudno jest jednoznacznie określić, która metoda projektowania stron internetowych jest najlepsza – każda z nich ma swoje zalety, ale także wady.

Projekt responsywny cechuje się łatwiejszym wdrożeniem oraz utrzymaniem – wystarczy stworzyć go raz i nie martwić się o to, czy będzie odpowiednio wyświetlał się na urządzeniu z nietypowym rozmiarem ekranu. Zaleta ta jednocześnie sprawia, że projektant witryny nie ma zbyt dużej kontroli nad tym, jak będzie wyglądała strona na poszczególnych rozmiarach ekranów, gdyż zmienia się ona niemal samoczynnie.

Z kolei w przypadku designu adaptywnego, osoba projektująca stronę szczegółowo określa, jak będzie ona wyświetlana na konkretnych rozmiarach ekranu. Wiąże się to oczywiście z większym nakładem pracy, jednak zachowujemy pełną kontrolę nad tym, jak wyglądać będzie strona internetowa.

 

Strony responsywne czy adaptywne – co wybrać?

To, którą metodę projektowania witryny wybierzemy zależy od kilku czynników. Pierwszym z nich jest oczywiście kwestia finansowa – jak już wspomniano, strony responsywne są względnie tańsze w tworzeniu, ponieważ nie wymagają dużego nakładu pracy.

Witryny adaptywne to tak naprawdę kilka różnych „wariantów” stron, a ich stworzenie, dopracowanie w najmniejszych szczegółach może być o wiele bardziej czasochłonne i co za tym idzie – droższe. Dodatkowo warto pamiętać o tym, że witryna zaprojektowana zgodnie z AWD wymaga ciągłej uwagi i dokonywania zmian w wyglądzie, aby dostosować ją do nowego typu urządzeń, które wciąż pojawiają się na rynku.

Drugą kwestią jest to, czy strona sklepu lub firmy jest tworzona od podstaw, czy tylko modernizowana. W pierwszym wypadku lepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z metody projektowania responsywnego – w szczególności biorąc pod uwagę jego popularność i to, że wdrożenie RWD zapewnia zgodność z wszystkimi rozmiarami ekranów.

Z drugiej strony jeśli jedynie zamierzamy zmodernizować stronę i zależy nam na czasie, warto rozważyć opcję adaptywnego projektowania – wystarczy zlecić stworzenie kilku dodatkowych szablonów.

Jak widać – trudno jednoznacznie orzec, która metoda projektowania stron jest najlepsza. Wszystko zależy od możliwości finansowych oraz technicznych firmy oraz od tego kto najczęściej odwiedza naszą stronę i z jakich urządzeń korzysta najchętniej. Znając odpowiedzi na te pytania – oraz znając wady i zalety metod RWD i AWD – o wiele łatwiej będzie podjąć decyzję o tym, w jaki sposób stworzyć stronę internetową!

 

 

Rating: 3.7. From 13 votes.
Please wait...
Share on Facebook6Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone

Przeczytaj także

Redakcja eMarketing.pl

Redakcja eMarketing.pl

eMarketing.pl - portal informacyjny z dziedziny marketingu internetowego, na którym znajdziesz najświeższe informacje z branży oraz artykuły i wywiady tworzone wspólnie z ekspertami w obszarze digital marketingu. Czytaj eMarketing.pl codziennie i dowiedz się, jak osiągnąć sukces w sieci!

Jeden komentarz

  1. Dzisiaj stosuje się jednak głównie szablony responsywne. Jest to znacznie prostsze, zwłaszcza na szablonach WordPress czy Joomla. Dobrze przygotowany szablon będzie się wyświetlał bez błędów tak naprawdę na zdecydowanej większości urządzeń.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *