Share on Facebook16Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn5Pin on Pinterest0Email this to someone
Rating: 10.0. From 2 votes.
Please wait...

Jeśli chcesz wiedzieć, jak skracać linki, aby były one łatwiejsze do zapamiętania, bardziej estetyczne oraz – jak wskazuje sama nazwa – krótsze, zapraszamy do lektury naszego poradnika. Nie tylko poznasz proste narzędzia do skracania adresów URL, ale także dowiesz się, gdzie poza internetem można je wykorzystać i jakie dodatkowe zalety ma skracanie linków.

 

Dlaczego warto skracać linki?

Odpowiedź na to pytanie jest niezwykle prosta – ponieważ skrócone linki wyglądają o wiele lepiej! Przyjrzyjmy się poniższemu przykładowi – jest to adres URL do artykułu na stronie emarketing.pl.

link-dlugi-min

 

Link jest dosyć długi i raczej trudno go zapamiętać. Są jednak przypadki, kiedy odnośnik jest jeszcze dłuższy i skomplikowany – zwłaszcza jeśli ma on za zadanie śledzić źródło ruchu na stronie:

jeszcze-dluzszy-link-min

 

Adres taki nie wygląda najlepiej. Twitter używa swojego własnego narzędzia do skracania, przez co długie linki nie tylko są przyjemniejsze dla oka, ale również nie zmniejszają limitu znaków. Facebook po wklejeniu odnośnika dodaje jego podgląd do wpisu, po czym link można bez problemu usunąć, jednak co w przypadku, kiedy chcemy dodać więcej niż jeden adres URL?

Krótkie linki są także pomocne poza internetem. Załóżmy, że prowadzimy prezentacje i chcemy uczestnikom podać adres do konkretnej strony www. Jeśli jest ona krótka, to nie będzie problemu z jej zapisaniem czy nawet zapamiętaniem, ale co w przypadku, kiedy adres jest długi i skomplikowany? Dodatkowo krótkie odnośniki można z powodzeniem zamieszczać na materiałach drukowanych – ulotkach lub wizytówkach – gdzie na link z dużą ilością znaków może nie być zwyczajnie miejsca.

Skrócone linki można także wykorzystać w SMS-ach reklamowych wysyłanych do klientów. Dzięki temu mamy pewność, że wiadomość tekstowa nie będzie za długa, a przy okazji będzie ona wyglądała schludnie, jeśli zamieścimy w niej krótki adres.

Właśnie w takich przypadkach przyda się wiedza na temat tego, jak skracać linki. Oprócz tego w niektórych przypadkach można w łatwy sposób śledzić statystyki skróconych odnośników i zobaczyć, ile osób w nie kliknęło. Dzięki temu możemy zobaczyć, jak dużym zainteresowaniem cieszą się treści, które tworzymy.

 

Jak skracać linki?

Na początek dobra wiadomość – narzędzia do skracania linków są bezpłatne, a ich obsługa nie powinna nikomu sprawić trudności. Przyjrzyjmy się kilku stronom, które umożliwiają zmniejszenie długości odnośnika.

 

Bitly

Prawdopodobnie jest to najpopularniejsze narzędzie, służące do skracania linków. Po wejściu na stronę od razu możemy wpisać adres www, który chcemy skrócić.

bitly-jak-skrocic-link-min

 

Jeśli natomiast zdecydujemy się na założenie darmowego konta w serwisie, mamy możliwość stworzenia krótkiego linka, który zamiast losowego ciągu znaków będzie zawierał wybraną przez nas nazwę – o ile nazwa ta nie została wykorzystana wcześniej.

bitly-wlasna-nazwa-min

 

Jest to przydatna funkcja, zwłaszcza jeśli zamierzamy przekazać taki link np. wspomnianym wcześniej uczestnikom spotkania czy szkolenia lub jeśli taki adres chcemy umieścić na swojej wizytówce. Skrócony odnośnik z własną nazwą wygląda o wiele bardziej profesjonalnie i jest znacznie łatwiejszy do zapamiętania.

Oprócz tego po zarejestrowaniu się na stronie mamy możliwość przeglądania statystyk wszystkich skróconych linków – widzimy informacje nie tylko o liczbie kliknięć w dany odnośnik, ale również dane geograficzne.

 

Google URL Shortener

Kolejne narzędzie zostało udostępnione przez firmę Google i również jest darmowe. Zasada działania jest bardzo podobna – wklejamy w odpowiednim polu „długi” adres:

google-url-skracanie-min

A po kliknięciu przycisku „Shorten URL” (skróć URL) otrzymujemy adres „krótki”:

google-skracanie-linkow-min

 

Google także udostępnia możliwość podejrzenia statystyki skróconych adresów. Widzimy tutaj nie tylko dane o kliknięciach i z jakiego są one źródła, ale również informacje o urządzeniu, na którym kliknięto w link. Można zatem zobaczyć, ile osób odwiedziło naszą stronę korzystając z komputera stacjonarnego, a ile z urządzenia mobilnego.

google-skracanie-dane-min

 

TinyURL

Jest to najprostsze z wszystkich opisanych tu narzędzi. Nie chodzi tu jednak o obsługę, ponieważ ta jest równie łatwa w każdym przypadku, a o możliwości – TinyURL nie pozwala na śledzenie statystyk skracanych linków. Narzędzia tego można więc używać w przypadkach, kiedy nie zależy nam na takich danych, a jedynie chcemy, aby nasz długi i skomplikowany adres strony stał się krótszy.

TinyURL także umożliwia dodanie do krótkiego linka swojej nazwy – wystarczy ją wpisać w odpowiednim polu.

tiny-url-min

 

O czym warto pamiętać skracając linki?

To oczywiście nie wszystkie narzędzia, które oferują skracanie linków – w internecie można znaleźć bardzo dużo stron, które oferują podobne możliwości. Tutaj przedstawiliśmy jedynie te najpopularniejsze.

Warto przy okazji pamiętać, co wiąże się ze skracaniem linków. Przede wszystkim w przypadku stron takich jak bitly czy narzędzie Google statystyki kliknięć są dostępne publicznie dla każdego, kto posiada skrócony link. Zazwyczaj wystarczy do takiego adresu dopisać znak „+” (w przypadku linków z bitly) lub frazę „.info” (jeśli posiadamy link skrócony przez Google).

Jeśli chcemy takie informacje zachować wyłącznie dla siebie, powinniśmy zastanowić się nad hostowaniem narzędzia do skracania linków na własnym serwerze (np. yourls.org). Jest to jednak czasochłonne i wymaga pewnej wiedzy technicznej.

Oprócz tego skrócone linki są często używane przez cyber-przestępców, którzy pod postacią krótkiego adresu ukrywają odnośnik do szkodliwego oprogramowania wykradającego dane użytkowników komputera. Jest to praktyka powszechnie znana, zatem niektórzy bardziej zaawansowani użytkownicy nie będą z tego powodu chcieli klikać w krótkie linki, nie wiedząc gdzie one prowadzą.

Rating: 10.0. From 2 votes.
Please wait...
Share on Facebook16Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn5Pin on Pinterest0Email this to someone

Przeczytaj także

Redakcja eMarketing.pl

Redakcja eMarketing.pl

eMarketing.pl - portal informacyjny z dziedziny marketingu internetowego, na którym znajdziesz najświeższe informacje z branży oraz artykuły i wywiady tworzone wspólnie z ekspertami w obszarze digital marketingu. Czytaj eMarketing.pl codziennie i dowiedz się, jak osiągnąć sukces w sieci!

3 Comments

  1. Osobiście polecam do skracania linków wtyczkę do WordPress’a https://prettylinkpro.com

    Odpowiedz

  2. Dodam jeszcze, że poza wspomnianym yourls.org – można też wydać parę dolarów i wybrać coś z płatnych rozwiązań – https://codecanyon.net/tags/shortener niektóre rozwiązania oferują wręcz stworzenie własnego serwisu ze skracaniem linków.

    Odpowiedz

  3. Niektóre strony udostępniają swoje narzędzia dla użytkowników w celach zarobkowych.
    Prowadząc np. swój blog można się podpiąć pod program takiej usługi i za każde kliknięcie w skrócony link otrzymywać wynagrodzenie.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *