Share on Facebook5Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone
Rating: 9.5. From 2 votes.
Please wait...

Pytanie o to, jak dodać stronę do wyszukiwarki Google pojawia się bardzo często – szczególnie wśród osób, które dopiero zaczynają poznawać zasady jej działania. W tym artykule przedstawię 4 najskuteczniejsze sposoby wspomagające indeksowanie podstron. Aby nasza strona internetowa była widoczna w Google, podstawowym i koniecznym warunkiem jest jej zaindeksowanie przez robota wyszukiwarki.

W przypadku domen z historią, które posiadają już pewien autorytet w Internecie (i nie są domenami spamowymi), proces indeksowania zazwyczaj przebiega sprawnie, a roboty same z siebie odwiedzają i dodają do indeksu nowo powstające podstrony. Wraz ze wzrostem popularności danego serwisu, wzrasta przeważnie częstotliwość jego odwiedzin przez roboty wyszukiwarki.

Niemniej jednak, w przypadku nowych domen lub serwisów o bardzo dużej ilości podstron, stosuje się dodatkowe zabiegi, aby zwiększyć szybkość i efektywność procesu indeksowania.

Do dyspozycji mamy 4 podstawowe sposoby dodania strony do wyszukiwarki Google.

 

Skorzystanie z funkcji Pobierz jako Google w Google Search Console

Sposób ten charakteryzuje się dużą skutecznością, ale wymaga od nas zweryfikowania narzędzi Google Search Console dla domeny, której podstronę/y chcemy dodać do wyszukiwarki.

Jeśli spełniamy powyższy warunek, wystarczy wykonać następujące kroki:

image001

 

  • Z listy zweryfikowanych witryn wybierz tę, dla której chcesz zaindeksować podstrony w Google.

image003

 

  • Z menu po lewej stronie wybieramy zakładkę Indeksowanie, a następnie Pobierz jako Google.

image005

 

  • W następnym kroku, w dostępnym polu, wklejamy adres podstrony (bez domeny), którą chcemy zaindeksować w wyszukiwarce Google oraz klikamy przycisk Pobierz. Jeśli zaindeksować chcemy stronę główną serwisu, pole na adres URL pozostawiamy puste.

image007

 

  • Nowe żądanie pobrania podstrony pojawi się na liście. Klikamy „Poproś o zaindeksowanie”.

image009

 

  • W następnym kroku wybieramy metodę indeksowania (Indeksuj tylko ten URL lub Indeksuj ten URL i jego linki bezpośrednie) oraz zaznaczamy antyspamowe pole wyboru (Nie jestem robotem) i klikamy OK.

Wybranie opcji Indeksuj ten URL i jego linki bezpośrednie spowoduje, że robot wyszukiwarki oprócz wskazanego przez nas adresu będzie starał się również zaindeksować wszystkie inne (bezpośrednio podlinkowane) adresy.

image011

 

Jeśli wszystko przebiegło prawidłowo, na liście podstron – w polu Stan – powinna znajdować się zielona ikonka ze statusem Zakończono, a w kolumnie obok pojawi się komunikat Przesłano prośbę o zaindeksowanie.

Korzystając z opisanego powyżej sposobu robot wyszukiwarki powinien relatywnie szybko dodać pobieraną podstronę do indeksu Google. Często następuje to już po kilku minutach.

 

Dodanie podstrony za pomocą specjalnego formularza (Submit URL)

W przypadku gdy chcemy dodać do wyszukiwarki podstronę serwisu, który z różnych względów nie posiada zweryfikowanych Narzędzi Google (GSC), możemy skorzystać ze specjalnego formularza służącego do dodawania adresów URL do indeksacji. Formularz ten znajduje się pod adresem: https://www.google.com/webmasters/tools/submit-url.

Użycie narzędzia sprowadza się do podania adresu URL podstrony, którą chcemy dodać do indeksu wyszukiwarki oraz kliknięcia przycisku „Prześlij żądanie”.

image013

Po wykonaniu powyższych czynności powinniśmy otrzymać komunikat:

Twoje żądanie zostało odebrane i zostanie wkrótce przetworzone.

 

Powyższa metoda działa właściwie tak samo jak indeksowanie podstron z wykorzystaniem Google Search Console – z tą różnicą, że nie możemy wybrać opcji indeksowania powiązanych adresów URL.

 

Pozyskanie linków prowadzących do podstrony

Najlepszym sposobem na szybkie dodanie swojej strony do wyszukiwarki Google jest jej podlinkowanie – czyli pozyskanie odnośników prowadzących do niej z innych (najlepiej wartościowych) stron w Internecie. Zdobywając linki do strony budujemy jej autorytet, przez co roboty wyszukiwarki chętniej indeksują publikowane przez nas treści.

Linki możemy pozyskiwać np. ze stron partnerów biznesowych, czy też udzielając się w dyskusjach na tematycznych forach internetowych związanych z branżą, w której działamy. Bardzo często wystarczy już jeden mocny link, aby roboty wyszukiwarki odnalazły nową podstronę i dodały ją do indeksu.

 

Stworzenie mapy strony w formacie XML

W przypadku sklepów internetowych, czy też innego rodzaju witryn charakteryzujących się dużą ilością podstron warto przygotować tzw. mapę strony w formacie XML. Mapa strony to nic innego jak plik o określonej strukturze, w którym wyszczególnione są wszystkie podstrony przeznaczone do zaindeksowania przez wyszukiwarkę. Mapa strony ułatwia robotom poruszanie się po witrynie, jak również „zrozumienie” jej struktury.

W przypadku sklepów internetowych, obecnie większość skryptów posiada wbudowane moduły potrafiące generować i automatycznie aktualizować mapę strony w formacie XML. Jeśli nasz sklep internetowy nie posiada takiej funkcji, możemy skorzystaćz zewnętrznych narzędzi do tworzenia mapy strony. Przykładem takiego narzędzia jest Sitemap Generator dostępny tutaj: https://www.xml-sitemaps.com/

Wygenerowaną mapę strony należy umieścić na serwerze FTP, w głównym katalogu serwisu, a następnie dodać w Google Search Console korzystając z zakładki Indeksowanie – Mapy witryn.

Klikamy przycisk Dodaj/testuj mapę witryny a następnie wybieramy „Prześlij„:

image015

 

Zawsze aktualna mapa witryny w przypadku rozbudowanych stron internetowych pozytywnie wpływa na statystyki indeksowania. Warto więc dbać o ten element optymalizacji.

 

Podsumowanie

Wykorzystując przedstawione w artykule sposoby indeksacji nie powinniście mieć problemów ze skutecznym dodaniem strony do wyszukiwarki Google. Mimo, że w wielu przypadkach proces ten następuje samoistnie, w przypadku sklepów o dużej ilości podstron warto pamiętać, że roboty wyszukiwarki można wspomóc, aby szybciej odnajdywały publikowane przez nas treści.

 

Rating: 9.5. From 2 votes.
Please wait...
Share on Facebook5Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone

Przeczytaj także

Filip Morkowski

Filip Morkowski

2 Comments

  1. Można też poprostu podlinkować nową stronę i sama załapie się do indexu. Ale czy to ma jakiś wpływ na przyszłe efekty przy pozycjonowaniu? Sprawa dyskusyjna…

    Odpowiedz

  2. Filip Morkowski

    W przypadku małych serwisów indeksację rzeczywiście można pozostawić samą sobie, bo z kilkunastoma czy z kilkudziesięcioma podstronami Google nie będzie miało problemu.

    Jeśli jednak mamy do czynienia np. ze sklepem internetowym z tysiącami produktów, czy też z dużym portalem – indeksację warto, a wręcz należy wspomagać. Tutaj wchodzimy też w kwestię tzw. Crawl Budget – często okazuje się, że „budżet indeksowania” przez roboty jest marnowany na setki mało wartościowych podstron (duplikatów, filtrowań itd.), przez co nie są zaindeksowane np. ważne podstrony produktowe.

    Usprawnienie indeksacji w tym zakresie to już konkretny i wymierny wpływ na SEO.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *