Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone
Rating: 10.0. From 1 vote.
Please wait...

Jednym z najważniejszych aspektów mających wpływ na pozycjonowanie strony internetowej jest wybranie właściwych słów kluczowych. To właśnie od tego wstępnego etapu w bardzo dużej mierze zależy osiągnięcie sukcesu prowadzonej kampanii SEO.

Należy pamiętać, że pozycjonowanie strony jest procesem długotrwałym – warto więc wiedzieć jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania. Dzięki temu unikniemy sytuacji, w której poświęcamy bardzo dużo czasu i pieniędzy na wypozycjonowanie niewłaściwych fraz oraz tracimy potencjalnych klientów, którzy nie trafiają na naszą stronę, ponieważ pozycjonujemy ją na mało opłacalne słowa kluczowe.

Oto kilka porad, dzięki którym dowiesz się, jak dobrać właściwe słowa kluczowe do pozycjonowania witryny internetowej.

 

1. Wybierz słowa kluczowe, które odzwierciedlają zawartość strony

Zdarza się, że właściciele stron koncentrują się na promocji słów kluczowych, które w ogóle nie występują w treści witryny, albo nawet nie są zbieżne z oferowanymi produktami czy też usługami. Pozycjonowanie tego typu słów kluczowych w większości przypadków nie przyniesie oczekiwanych efektów.

Dodatkowo warto mieć też na uwadze oczekiwania osób odwiedzających daną stronę – jeśli nie znajdą oni na niej informacji, których szukali, to istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że nie zajrzą już na nią po raz drugi. A to prowadzi do utraty potencjalnych klientów.

 

2. Zapisz wszystkie możliwe pomysły słów kluczowych

Przed wyborem najtrafniejszych i najbardziej efektywnych fraz warto wykonać tak zwaną „burzę mózgów”. Powinna ona polegać na przeanalizowaniu aktualnej zawartości strony i zastanowieniu się co użytkownicy mogą wpisać w wyszukiwarkę, aby trafić na naszą witrynę. Dobrym pomysłem jest np. zwrócenie uwagi na posiadane kategorie oraz podkategorie produktów/usług w menu nawigacyjnym. Efektem powinien być zbiór wszystkich możliwych pomysłów na frazy kluczowe.

Przy okazji warto wspomnieć, że istnieją różne rodzaje słów kluczowych i każde z nich spełniają inną rolę. Wyróżniamy np. frazy:

  • ogólne – zazwyczaj w formie jednego słowa, nie zapewniają większej konwersji (dokonanych zakupów);
  • szerokie, inaczej zwane „long tail” – są to frazy bardziej rozbudowane składające się z wielu wyrazów np. „spodnie niebieskie rozmiar 42”. Tego typu frazy są wpisywane przez użytkowników, którzy znajdują się już na nieco dalszym etapie ścieżki zakupowej (mają już bardziej sprecyzowane oczekiwania i są bliżej podjęcia decyzji o zakupie). Frazy typu „long tail” charakteryzują się mniejszą konkurencyjnością oraz większą konwersyjnością.
  • regionalne – czyli słowa kluczowe wraz z nazwą miasta, np. „sklep obuwniczy Poznań”, warto je wykorzystać w przypadku kiedy oprócz sklepu internetowego posiadamy także sklep lokalny w danym mieście;
  • pytania – użytkownicy, który wpisują takie frazy, zazwyczaj szukają opinii na temat konkretnego przedmiotu. Słowa takie są zatem dobrym źródłem ruchu, jeśli sklep internetowy prowadzi przy okazji blog, na którym opisuje swój asortyment.

 

Na tym etapie chodzi nam o zabranie jak największej liczby pomysłów – selekcja najbardziej efektywnych słów kluczowych nastąpi później.

 

3. Zwracaj uwagę na popularność słów kluczowych

Filtrowanie listy fraz stworzonej w punkcie poprzednim powinno rozpocząć się od ustalenia, które z nich są najbardziej popularne – czyli najczęściej wpisywane w wyszukiwarce przez użytkowników.

Liczbę operacji wyszukiwania można sprawdzić, korzystając z Planera Słów Kluczowych Google AdWords, dostępnego tutaj.

Bardzo często popełnianym błędem podczas wyboru słów kluczowych jest koncentrowanie się tylko i wyłącznie na frazach o największej wyszukiwalności. Należy pamiętać, że frazy o bardzo dużej ilości miesięcznych wyszukań najczęściej są jednocześnie frazami o ogromnej konkurencji. Wypozycjonowanie tego typu słów kluczowych na satysfakcjonujące pozycje wiąże się więc ze sporymi nakładami zarówno pieniędzy jak i czasu.

Nawet jeśli uda nam się uzyskać pozycje dla bardzo konkurencyjnych, jednowyrazowych słów kluczowych, bardzo prawdopodobne, że nie przyczynią się one do zwiększenia ilości zamówień – frazy tego typu charakteryzują się bowiem bardzo niską konwersją.

Oczywiście powinniśmy unikać również tych słów kluczowych, które nie są wyszukiwane przez użytkowników.

W przypadku sklepów internetowych najczęściej wykorzystywaną i przynoszącą najlepsze efekty metodą pozycjonowania jest pozycjonowanie long tail. Zakłada ono przede wszystkim gruntowną (i cykliczną) optymalizację kodu oraz treści strony w taki sposób, aby generować ruch z jak największej ilości słów kluczowych o mniejszej ilości wyszukań. Taka strategia pozwoli nam w relatywnie krótkim czasie zwiększyć ilość odwiedzin naszego sklepu.

Zadanie wyboru mało konkurencyjnych, a zarazem popularnych fraz bywa trudne, jednak warto poświęcić czas na ten etap prac.

Innym aspektem, na który warto zwrócić uwagę podczas określania popularności słów kluczowych jest ich sezonowość. W Planerze Słów Kluczowych możliwe jest dokładne sprawdzenie, w jakich miesiącach dane frazy były wyszukiwane najchętniej. Podczas wyboru słów kluczowych nie powinniśmy koncentrować się tylko i wyłącznie na frazach o dużej sezonowości. Jeśli to możliwe Warto uzupełnić listę również o frazy, które są wyszukiwane na przestrzeni całego roku.

 

4. Konkurencja słowa kluczowego

Aby osiągnąć zamierzone cele przy pomocy pozycjonowania w racjonalnym czasie warto podzielić promowane słowa kluczowe na dwie grupy:

  • krótkoterminowe;
  • długoterminowe.

 

Słowa długoterminowe to słowa konkurencyjne, których wypozycjonowanie będzie wiązało się z długim czasem oczekiwania, jednakże efekt w postaci korzyści z tego tytułu jest duży.

Słowa krótkoterminowe to słowa o mniejszej konkurencyjności, których wypozycjonowanie będzie względnie szybkie, a dzięki temu w stosunkowo niedługim czasie doświadczysz pierwszych efektów w postaci zapytań ofertowych/zakupów. Ponadto słowa te będą na pewno uczestniczyć pośrednio w procesie podejmowania przez potencjalnego klienta decyzji o zakupie / złożeniu zapytania. Będą więc zawsze wsparciem dla całej kampanii pozycjonowania.

W celu sprawdzenia, jak bardzo konkurencyjne jest dane słowo, warto ponownie skorzystać z narzędzia Google, o którym wspominaliśmy wcześniej.

 

5. Skuteczność i redukcja kosztów pozycjonowania

Pozycjonowanie to proces, który wymaga dużego nakładu pracy, a efekty pojawiają się dopiero po pewnym czasie – szczególnie, jeśli pozycjonujemy słowa najpopularniejsze. Jeśli zatem już na początku wybierzemy zły zestaw fraz kluczowych i poświęcimy na ich pozycjonowanie dużo czasu oraz pieniędzy, to o ich słabej efektywności dowiemy się o wiele za późno. Jak można jednak zredukować to ryzyko?

W pewnym stopniu mogą pomóc linki sponsorowane AdWords – płatne odnośniki, które wyświetlane są na pierwszej pozycji w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu można w krótkim czasie przekonać się, jak skuteczne mogą być wybrane przez nas słowa kluczowe i zasymulować sytuację, w której nasza witryna osiąga wysokie ranking w wynikach organicznych.

Przy okazji warto zaimplementować dodatkowe narzędzia, które pozwolą śledzić efekty wdrożenia linków sponsorowanych – np. to jak zmienił się dzięki nim wskaźnik konwersji. Uczynić to można np. za pomocą narzędzia Google Analytics.

Istotne jest to, aby jakiekolwiek wnioski z kampanii AdWords wyciągnąć dopiero po dłuższym czasie jej emisji i kiedy dane słowo kluczowe będzie kliknięte przynajmniej kilkaset razy.

 

Pozycjonowanie czy linki sponsorowane

Która metoda reklamy w internecie jest lepsza – płatne odnośniki w Google AdWords czy próba osiągnięcia wysokiej pozycji w wynikach organicznych za pomocą pozycjonowania? Polecamy obejrzeć odcinek eMarketing TV, w którym Grzegorz postara się rozwiązać ten odwieczny spór: pozycjonowanie kontra linki sponsorowane!

 

 

Rating: 10.0. From 1 vote.
Please wait...
Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone

Przeczytaj także

Redakcja eMarketing.pl

Redakcja eMarketing.pl

eMarketing.pl - portal informacyjny z dziedziny marketingu internetowego, na którym znajdziesz najświeższe informacje z branży oraz artykuły i wywiady tworzone wspólnie z ekspertami w obszarze digital marketingu. Czytaj eMarketing.pl codziennie i dowiedz się, jak osiągnąć sukces w sieci!

Jeden komentarz

  1. Brak mięska – podjacie przykłady jak je dobrać, tabelkę i tak dalej, z wyjaśnieniem dlaczego tak.

    I zmieńcie politykę ratingu z 10gwiazdkowej na 5gwiazdkową… Nie chciało mi sie oceniać w 10stopniowej skali artykułu.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *