Podobnie jak tradycyjne sklepy, również te działające w internecie powinny być stworzone w taki sposób, aby przyciągały one klientów i – co najważniejsze – zwiększały sprzedaż. Skupić należy się nie tylko na samym wyglądzie sklepu (przez co wyróżniać się on będzie spośród sporej konkurencji), ale także na pozostałych komponentach i funkcjach, które sprawią, że proces zakupowy będzie o wiele przyjemniejszy. Przedstawiamy elementy strony, które zwiększają sprzedaż w sklepie internetowym.

 

Projekt strony i jej elementy wizualne

Wizualny aspekt sklepu internetowego jest równie ważny, co w przypadku sklepu stacjonarnego. W tym ostatnim przypadku uwagę klientów czy przechodniów przyciąga szyld lub witryna sklepowa, natomiast w przypadku eSklepu funkcję tę pełni strona internetowa.

Projekt strony musi odzwierciedlać to, z czym kojarzy się firma, powinien wzbudzać w osobach, które na nią wchodzą pozytywne emocje. Witryna internetowa to też pierwszy element, na który napotykają się potencjalni klienci sklepu internetowego, a jak wiadomo – pierwsze wrażenie jest najważniejsze. Warto poświęcić czas i środki finansowe, aby strona sklepu prezentowała się jak najlepiej.

Kolejną ważną kwestią w przypadku projektu strony, jest umieszczenie na niej dobrej jakości zdjęć – nie tylko produktowych (co jest wręcz wymagane w przypadku sklepu internetowego), ale także logotypów, fotografii do wpisów na blogu i innych grafik. Więcej o tym, jakich błędów nie należy popełniać podczas tworzenia zdjęć produktowych, można przeczytać w tym artykule.

 

Sprawna nawigacja

Układ kategorii na stronie sklepu internetowego również można porównać do półek w sklepach tradycyjnych – rozmieszczonych w taki sposób, aby klient mógł bez problemu odnaleźć poszukiwany towar.

Oprócz jasnego i logicznego podziału produktów w sklepie internetowym pomiędzy kategorie, ważne jest także udostępnienie klientowi sprawnej wyszukiwarki (o jej najważniejszych elementach pisaliśmy w tym miejscu), ale także umieszczenie wszystkich innych ważnych informacji w widocznym miejscu. Dotyczy to w szczególności kwestii zwrotów towaru lub danych kontaktowych czy informacji o kosztach oraz sposobach wysyłki. Łatwy dostęp do tych elementów sprawi, że klient będzie o wiele bardziej chętny dokonać zakupu w takim eSklepie.

Warto też pamiętać o tym, że coraz więcej klientów korzysta z telefonów komórkowych, robiąc zakupy w internecie. Z tego względu istotne jest, aby przystosować stronę sklepu do urządzeń mobilnych – tworząc na przykład witrynę responsywną – i stale sprawdzać, czy jest ona przyjazna smartfonom lub tabletom.

 

Metody płatności i uproszczona procedura zakupu

Jeśli klient zdecyduje się dokonać zakupu w naszym sklepie, należy maksymalnie uprościć wszystkie czynności, które dzieją się później – tj. sposób płatności oraz ścieżkę zakupową.

Klient musi mieć do wyboru kilka metod płatności, z czego on sam wybierze tą, która będzie dla niego najwygodniejsza. Proces zakupowy nie powinien składać się z wielu kroków, gdzie każdy wymaga od klienta wypełnienia różnych formularzy – wskazane jest, by np. po założeniu profilu w sklepie użytkownik mógł dokonać zakupu zaledwie kilkoma kliknięciami.

Te ułatwienia nie tylko wpływają na pozytywne doświadczenie klienta w sklepie internetowym (co daje gwarancję, że będzie on klientem powracającym), ale także zmniejsza ryzyko pojawienia się tak zwanych „porzuconych koszyków”. Są to sytuacje, w których użytkownik dodaje produkt do koszyka, jednak nie przechodzi do końca procesu finalizacji zakupu. Więcej sposobów na to, jak zmniejszyć współczynnik porzuconych koszyków i odzyskać je np. za pomocą e-maila, znajduje się w artykule, który można przeczytać w tym miejscu.

 

Odnośniki do profili w mediach społecznościowych

Prowadząc biznes w sieci, warto być w stałym kontakcie ze swoimi potencjalnymi oraz stałymi klientami. Profil sklepu w mediach społecznościowych nie tylko pomaga angażować klientów, informować ich o nowych produktach bądź atrakcyjnych promocjach, ale służy też jako miejsce, gdzie uzyskać oni mogą wsparcie w razie jakichkolwiek problemów. Fanpage sklepu lub firmy to też miejsce, w którym klienci szukają opinii o biznesie, zanim zdecydują się skorzystać z jego usług, bądź dokonać zakupu.

Użytkownik, który odwiedza stronę sklepu, powinien mieć możliwość kliknięcia w odnośnik do profili w mediach społecznościowych z każdego jej miejsca. Dlatego dobrym miejscem na umieszczenie tych przycisków jest np. stopka lub nagłówek witryny.

To, na jakich portalach społecznościowych będzie znajdować się profil firmy, zależy w głównej mierze od jej działalności oraz od tego, jaką ma ona grupę odbiorców. Najbardziej „uniwersalnym” medium społecznościowym wydaje się Facebook. O tym, jak założyć profil firmy na tym portalu pisaliśmy w tym miejscu.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *