Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone
Rating: 10.0. From 3 votes.
Please wait...
Jak napisać dobry artykuł internetowy? Jak buduje się tekst zgodny z zasadami SEO? Taki, który dobrze się pozycjonuje? Pytania te nieodłącznie towarzyszą wszystkim początkującym copywriterom. Odpowiedzi na nie znajdziemy w tym artykule. Omówimy tutaj więc poszczególne elementy składowe danego tekstu i ich funkcje, a co za tym idzie – jak uzyskać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.

Do pisania dobrze pozycjonujących się treści internetowych potrzeba dwóch, najważniejszych elementów. Są to zarówno zdolności pisarskie, jak i wiedza z zakresu optymalizacji SEO. O ile umiejętność „lekkiego pióra” służy tworzeniu treści przyjaznej dla odbiorców, tak warsztat copywritera SEO – budowaniu treści przyjaznej dla robotów Google. Czyli innymi słowy takiej, którą określą one jako – wartościową.

Na szczęście obu tych talentów, bardzo łatwo i prosto można się nauczyć, a połączenie ich ze sobą sprowadzi się do sukcesu naszego artykułu. W tym tekście skupimy się na podstawowym warsztacie copywritera SEO i krok, po kroku przeanalizujemy budowę dobrze pozycjonującego się artykułu internetowego.

6k7390ljl8kbmpx

Punkt wyjścia – pomysł na artykuł pod SEO

Od czego więc zacząć powinniśmy pisanie naszego – dobrze plasującego się w wyszukiwarkach – artykułu internetowego? Tak, jak wszystko w życiu – także i nasz tekst – wymagać będzie odpowiedniego zastanowienia. Tak więc najważniejsza kwestia, w całym warsztacie copywritera SEO – to mieć pomysł na artykuł. Koncepcję tą później, konsekwentnie realizować powinniśmy w przeciągu całego tekstu.

Innymi słowy: główny motyw przewodni jest niezbędny każdemu artykułowi internetowemu do jego odpowiedniej ścisłości i spójności. Natomiast tekst pod SEO, który pozbawiony jest konsekwentnie realizowanego zamysłu – w rezultacie będzie nijaki, niespoisty i rozsypujący się.



Wybór słów kluczowych do pozycjonowania artykułu

Naturalną konsekwencją naszego pomysłu na artykuł – będzie dobór do niego słów kluczowych. Żeby nasz wybór okazał się tu trafiony – posiłkować się powinniśmy narzędziami specjalnie do tego przeznaczonymi. A są to:

  • Senuto
  • Answer the public
  • Google Trends
  • Google Ads

Kiedy już ustalimy swoje słowa, lub frazy kluczowe – powinniśmy pisząc już nasz artykuł, stale i na bieżąco go nimi nasycać. Pamiętać musimy także o elastycznym podejściu do zamieszczania kluczowych słów. Sprowadzi się to więc do odmieniania ich i używania synonimów. Oczywiście, w kontekście fraz kluczowych, pamiętać będziemy o niezbędnym umiarze. Tekst powinien być płynny i wyglądać naturalnie – nie możemy więc przesadzić z nadmierną częstotliwością ich występowania.

49d2xxvswu89wd3

Wygląd naszego artykułu internetowego

Skoro już wspomnieliśmy o wyglądzie naszego tekstu – to przyjrzymy się teraz temu zagadnieniu nieco bliżej. Nikt nie lubi długich i zwartych kolumn tekstu. Zwłaszcza z telefonów – trudno się po prostu taki artykuł czyta. Dodajmy do tego, że dzisiejszy czytelnik bywa leniwy i zamiast z należytą uwagą studiować nasz tekst – po prostu pobieżnie go skanuje.

Wniosek z tego taki – że nasz artykuł internetowy powinien być maksymalnie przejrzysty i czytelny. Tak, żeby pomóc naszemu czytelnikowi w pozostaniu z nami jak najdłużej. Sprowadzi się to do różnych postaci formatowania tekstu, takich jak użycie:

  • Tytułu
  • Leadu
  • Wypunktowań
  • Śródtytułów i odpowiednio krótkich akapitów
  • Pogrubień

I tak dalej. Każde z wymienionych opiszemy w dalszej części artykułu.

Jaki styl wybrać dla naszego tekstu?

Jeżeli napisaliśmy już o wyglądzie naszego internetowego artykułu, to pokrótce wspomnieć też powinniśmy o kwestii wykraczającej już nieco ponad warsztat copywritera SEO – czyli o stylu, który wybierzemy do naszego tekstu. Żeby nie przedłużać – wspomnimy tu tylko o dwóch uniwersalnych prawidłach.

  • Styl powinien być dopasowany do naszego, docelowego odbiorcy. W przypadku osób i kwestii ścisłych – jak na przykład usługi finansowe, czy zagadnienia prawne – nasz styl powinien być bardziej rzeczowy, pozbawiony stylizacji i upiększeń, a także składający się z krótszych, pojedynczych zdań. Jeśli jednak piszemy o sprawach bardziej humanistycznych (jak w przypadku copywriterów i pisania artykułów), to pozwolić sobie możemy na nieco bardziej potoczysty styl.
  • Zawsze jednak powinniśmy pamiętać o żelaznej zasadzie formułowania naszego stylu – czyli o jego przejrzystości i czytelności.

x9251ayuz695iih

Tytuł artykułu internetowego – Jakie są jego rodzaje i techniki wymyślania?

Tytuł jest jednym z najważniejszych elementów każdego tekstu. Jest on bowiem zazwyczaj pierwszym punktem styczności między czytelnikiem, a naszą publikacją. To od niego w dużej mierze zależy więc, czy nasz potencjalny odbiorca zdecyduje się na czytanie, czy nie. Istnieją dwa rodzaje tytułów artykułów internetowych:

  • Tytuł redakcyjny – widoczny jest na stronie internetowej i napisany najgrubszym fontem. Oznaczamy go nagłówkiem H1. Ma zachęcać do czytania i sygnalizować o czym jest nasz artykuł internetowy. Można dodać pod nim datę ostatniej aktualizacji i podać imię i nazwisko autora artykułu.
  • Tag Title – nazywany również tytułem technicznym, lub tytułem SEO. Jest najważniejszym elementem optymalizacji treści internetowej. Jest widoczny w wynikach wyszukiwania Google.

Istnieją też różne techniki pisania tytułu redakcyjnego:

  • Bezpośrednie nagłówki – np. Rowery, 50% taniej!
  • Wiadomości, nowości – np. Cyberpunk, premiera!
  • Porady: how-to – np. Jak wyczyścić blachę do pieczenia?
  • Forma pytania – np. Jaki zestaw garnków wybrać?, Jak wybrać agencję reklamową?
  • Z uzasadnieniem – np. 3 powody, dlaczego czajnik emaliowany jest lepszy niż elektryczny., Trzy sposoby na zdrową cerę., 3 kroki do zdrowego życia.

Czemu służy lead?

Lead to wyjustowany akapit tekstu zaraz pod tytułem. Służy stworzeniu podstawy do zrozumienia zawartości całego artykułu. Wiąże się mocno z marketingiem – można w nim więc wprost przedstawić powody, dlaczego warto przeczytać nasz internetowy artykuł. Powinien zawierać frazy kluczowe – istnieje bowiem duża szansa, że wyświetli się naszemu potencjalnemu odbiorcy jako meta opis.

h9xdd2usxbhp9uv

Wypunktowanie

Pod leadem umieścić możemy listę wypunktowaną. Może przybrać ona formę spisu treści składającego się z wymienionych podtytułów. Po kliknięciu na jeden z nich – dzięki odnośnikowi – nasz odbiorca przenoszony będzie do danego, interesującego go podtytułu. Rozwiązanie takie sprawia więc, że nasz tekst staje się bardziej przystępny, a co za tym idzie łatwiejszy i czytelniejszy w odbiorze. Poza tym zawierająca słowa kluczowe lista wypunktowana pozytywnie wpływa na aspekt SEO naszego tekstu. Artykuł taki znacznie lepiej się więc pozycjonuje.

Śródtytuły artykułu internetowego

Kolejnym ważnym elementem są śródtytuły. Nazywa się je również nagłówkami. W zależności od przyjętych wzorów oznaczamy je znacznikiem H2, lub od H2 do H6. śródtytuły służą poprawieniu przejrzystości naszego artykułu. Podzielenie zbitej kolumny tekstu na mniejsze, poprzedzielane nagłówkami akapity sprawia, że staje się on wizualnie znacznie bardziej atrakcyjny.

Daje to też czytelnikowi możliwość przyjrzenia się tym częściom tekstu, które najbardziej go interesują – bez potrzeby żmudnego ich wyszukiwania. Pamiętać należy też, że każdy z śródtytułów zawierać powinien słowa kluczowe – znacząco podwyższa to bowiem wyniki pozycjonowania naszego artykułu internetowego. Dzieje się tak, dlatego, że Google uznaje oznaczony takimi znacznikami tekst za bardziej wartościowy.

Zdjęcia i ich tekst alternatywny

Elementem, który wizualnie najbardziej ubogaca nasz artykuł są oczywiście kolorowe zdjęcia. Pobierać je możemy z Pixabaya, lub z reklamowanych przez siebie stron. Bez nich artykuł jest wizualnie nieciekawy. Z odpowiednio dobranymi zdjęciami zaś – cały kontent nabiera głębi i wyrazistości. Dopasowane powinny być one nie tylko do ogólnej treści artykułu internetowego, ale i do konkretnego jego fragmentu, pod którym je zamieszczamy.

Pamiętać musimy oczywiście o odpowiednim zoptymalizowaniu naszych zdjęć. Sprowadzić się to powinno do:

  • Nazwy danego zdjęcia – która zawierać powinna słowo kluczowe
  • Tekstu alternatywnego zdjęcia (ALT) – który zawierać powinien słowo kluczowe
  • Podpisu zdjęcia – innymi słowy, chodzi o podanie źródła zdjęcia. Jeśli odnosi się ono do reklamowanego przez nas produktu, to w podpisie możemy umieścić także jego nazwę.

Wspomniany powyżej tekst alternatywny (czyli ALT-y) – jest opisem tego, co dzieje się na zdjęciu. ALT wyświetla się, kiedy obrazek nie może być wczytany. Należy umieszczać w nich słowa kluczowe. Zbieżność ALT-a z treścią zawartą w naszym artykule potwierdza robotom wyszukiwarki Google, że nasz tekst ma wysoką wartość, a tym samym poprawia jego wyniki w pozycjonowaniu.

Meta tagi, meta opisy – czym są i czemu służą?

Kolejnym elementem, który wpływa na pozycjonowanie naszej strony są meta tagi. W oparciu o nie ustalamy nagłówki, które potem wyświetlają się naszym potencjalnym odbiorcom w wynikach wyszukiwania. A precyzyjniej mówiąc: dzięki meta tagom ustalamy tytuł techniczny, czyli wspomniany już wcześniej title. Dzięki meta opisowi natomiast – dodajemy wyświetlający się pod nim tekst. Tagi tytułu i opisu spełniają więc dwie zasadnicze funkcje:

  • Informują wyszukiwarkę co znajduje się na danej stronie, a tym samym pozycjonują nasz artykuł
  • Pozwalają użytkownikowi wstępnie rozpoznać, czy nasza strona go zainteresuje, czy nie.

Podsumowując tagi te służą do opisania strony zarówno dla użytkownika, jak i wyszukiwarki. W pierwszym przypadku – wiąże się z tym zachęcający opis. W drugim zaś – słowa kluczowe.

Warto wiedzieć, że jeśli w taki sposób, samodzielnie nie ustawimy opisu – to wyszukiwarka Google zrobi to za nas – tyle, że na podstawie własnych preferencji. Sprowadzi się to do automatycznego, domyślnego dobrania treści z naszego artykułu, które potencjalnemu odbiorcy wydać się mogą wyrwane z kontekstu. Zdecydowanie lepiej więc samodzielnie zadbać o treść opisu. Im lepiej to zrobimy, tym większa szansa, że podwyższymy swój współczynnik klikalności (CTR).

Ostatnią, wartą podkreślenia kwestią jest długość tytułów – która powinna oscylować między 55 a 70 znaków, oraz opisu meta – który to z kolei powinien zmieścić się między 150, a 160 znaków. Rozpiętość w obu przypadkach jest taka duża, bo poszczególne litery mają różną szerokość, która musi zmieścić się jednak w ściśle określonym przedziale. Jeśli nie spełnimy tego warunku – Google samodzielnie zaciągnie z naszej strony wybraną przez siebie treść. Sprowadzi się to do pogorszenia estetyki opisu, a co za tym idzie: mniejszej klikalności.

Linkowanie wewnętrzne w artykule internetowym

Artykuły internetowe w dużej mierze służą przemieszczeniu naszego odbiorcy w pożądane przez nas miejsce. Osiągniemy to poprzez nienachalne dodanie odpowiedniego linka. Poza tym podkreślić tu należy także wagę dodawania linków do innych naszych artykułów. Nazywamy to linkowaniem wewnętrznym.

Strona, którą zaproponujemy w taki sposób naszemu odbiorcy – powinna być zbieżna tematycznie i w naturalny sposób uzupełniać wiedzę z naszego tekstu. Poza faktem, że jest to wygodne dla naszego czytelnika, to zachodzenie przez niego w interakcję z naszą stroną w naturalny sposób poprawia nasze SEO.

Nie kopiować tekstu

Na koniec warto dodać, że kopiowanie tekstu – nie ma sensu. Roboty Google od razu wykryją nie tylko powieloną część tekstu, ale nawet taką, która poddana została redakcyjnej obróbce! Pozostaje nam więc – po zrobieniu odpowiedniego researchu – napisać dany artykuł internetowy ze swojego, osobistego i indywidualnego punktu widzenia.

Podsumowanie

Z tej publikacji dowiedzieliśmy się więc czego potrzebować będziemy do napisania artykułu internetowego; jak dobrać i używać słów kluczowych; jak wizualnie powinien on wyglądać i jaki styl mamy w nim obrać; w końcu: jak dzielimy dany artykuł internetowy i czemu służą najważniejsze jego komponenty. Mamy nadzieję, że informacje tu zawarte pomogą początkującym copywriterom w rozpoczęciu ich wielkiej przygody z pisaniem do internetu.

Autor: Agencja SEO/SEM: SEOgroup

Rating: 10.0. From 3 votes.
Please wait...
Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone

Przeczytaj także

Redakcja eMarketing.pl

Redakcja eMarketing.pl

eMarketing.pl - portal informacyjny z dziedziny marketingu internetowego, na którym znajdziesz najświeższe informacje z branży oraz artykuły i wywiady tworzone wspólnie z ekspertami w obszarze digital marketingu. Czytaj eMarketing.pl codziennie i dowiedz się, jak osiągnąć sukces w sieci!

2 Comments

  1. Bardzo fajnie jak artykuł jest dłuższy i posiada spis treści na początku. Niestety jest w wielu agencjach i firmach trend że wpisy są bardzo krótkie, tylko wprowadzające do tematu a tak naprawdę nic nie wnoszą ;/
    To tak jakby pójść do kina > zapłacić za bilet i wyjść po 20 minutach :))

    Odpowiedz

  2. Świetnie rozpisany temat. Myślę, że wskazane porady świetnie się sprawdzą dla osób nie mających styczności z SEO, ani tym bardziej copywritingiem. Niemniej jednak przy bardziej rozbudowanych projektach zlecenie pisania treści profesjonalnym copywriterom może zaoszczędzić sporo czasu. Mamy wtedy gwarancję zoptymalizowanych i dobrze się czytających treści. Pytanie na czym zaoszczędzić? Czasie czy pieniądzach?

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *