Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone
Rating: 10.0. From 2 votes.
Please wait...

Każde działania promocyjne wymagają, by w pewnym momencie zmierzyć ich efektywność. Jest to zagadnienie ważne w przypadku każdej firmy – zarówno tej działającej w internecie, jak i przedsiębiorstw działających stacjonarnie. W dzisiejszym odcinku eMarketing TV skupimy się na tym, jak mierzyć efektywność reklamy w internecie. Dlaczego jest to niezwykle ważne i jakie wnioski można dzięki temu wyciągnąć? Zapraszamy do oglądania!

 

Jak mierzyć efektywność reklamy w internecie?

Okazuje się, że bardzo dużo osób prowadzących działania marketingowe dla swoich przedsiębiorstw nie mierzy efektywności reklam. Dlaczego? Powód jest prozaiczny – nie każdy wie, jak to robić. Nawet jeśli efektywność jest mierzona, to ogranicza się ona wyłącznie do ilości kliknięć w reklamę – to zdecydowania za mało!

Załóżmy, że prowadzimy sklep internetowy sprzedający np. aparaty fotograficzne albo prowadzimy stronę zbierającą zapytania ofertowe. Kampania reklamowa kierująca ruch na tę stronę jest najczęściej wielokanałowa. Promujemy się zatem na portalach społecznościowych, w artykułach sponsorowanych lub w mailingach, umieszczając tam odnośniki do naszej witryny.

Nie zawsze jednak posiadamy dostateczną wiedzę, by dowiedzieć się, które z tych kanałów okazują się najbardziej efektywne, które przyczyniły się najbardziej do zwiększenia sprzedaży. Jak już wspomniano – nie jest dla nas istotna ilość kliknięć, ale to ile tych kliknięć zakończyło się sprzedażą produktu. Zatem jak mierzyć efektywność reklamy?

 

Google Analytics – narzędzie do mierzenia efektywności reklamy

Najlepiej sposób mierzenia efektywności za pomocą Google Analytics przedstawić na przykładzie, dzięki czemu będzie to o wiele łatwiejsze do zrozumienia. Agencja reklamowa uruchamia kampanię promującą rejestrację na webinar. Aby móc zmierzyć i porównać efektywność poszczególnych kanałów, w których się promujemy, konieczne jest utworzenie dla każdego z nich otagowanych odnośników. Tworzy się je z pomocą narzędzia Campaign URL Builder.

campain-url-builder-min

 

W polu „website URL” wpisujemy adres strony, na której promowana jest rejestracja na szkolenie. Pole „campaign source” należy wypełnić nazwą kanału, na którym publikowane są linki promocyjne – w tym przypadku jest to Facebook. Od razu poniżej wpisujemy rodzaj medium, a więc Social Media. W dalszym kroku należy nadać nazwę naszej kampanii oraz w polu „campaign content” wpisać nazwę kreacji (np. banneru na Facebooku), do której ma kierować budowany przez nas link.

Podczas wpisywania danych poniżej generuje się otagowany link, kierujący do konkretnej kreacji, zatem możemy dokładnie zmierzyć, który banner bardziej spodobał się użytkownikom i który lepiej „sprzedaje”.

link-do-kreacji-min

 

Podczas tworzenia kampanii reklamowej tworzy się wiele kreacji w różnych kanałach, aby maksymalnie zwiększyć grupę odbiorców. Często kreacje te znacznie się od siebie różnią, a późniejsze monitorowanie ich efektywności pozwala na sprawdzenie, które są najlepsze.

Tak wygląda obszar narzędzia Google Analytics, który pozwala następnie sprawdzić, jak efektywne były nasze różne kreacje:

efektywnosc-kreacji-min

 

Możemy zobaczyć, ile rejestracji uzyskaliśmy z każdego banneru publikowanego w konkretnym kanale. Pozwala to na wyciągnięcie wniosków na przyszłość, ale również możliwe jest wprowadzanie modyfikacji w trakcie trwania kampanii. Jeśli zatem wiemy, że za kampanie w medium społecznościowym zapłaciliśmy określoną kwotę, a przyniosła ona pewną liczbę rejestracji, bardzo łatwo jest obliczyć jej pojedynczy koszt. Dzięki temu możemy podjąć decyzję, czy w przyszłości ponownie skorzystamy z usług operatora naszej kampanii reklamowej – czy jest to dla nas opłacalne.

 

Dlaczego warto korzystać z Google Analytics?

Zatem dzięki oznaczaniu (tagowaniu) linków oraz za pomocą narzędzia Google Analytics jesteśmy w stanie nie tylko stwierdzić, który kanał promocji jest najbardziej efektywny. Wiemy także, która kreacja przyczyniła się do zwiększenia ilości rejestracji bądź zamówień. Warto więc korzystać z tego narzędzia!

To jedynie mały wycinek wiedzy na temat Google Analytics, ale jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat tego narzędzia, to serdecznie zapraszamy do Akademii eCommerce, której otwarcie nastąpi już wkrótce! Lekcje dostępnie w akademii poruszają o wiele bardziej szczegółowe zagadnienia odnośnie Google Analytics, dzięki czemu dowiesz się jak jeszcze można wykorzystać to narzędzie w eMarketingu.

A tymczasem zachęcamy do śledzenia eMarketing TV, nadawanej na żywo w każdą środę oraz piątek o godzinie 14:00. Dzięki nam poznasz sposoby na usprawnienie strategii eMarketingowej, a także funkcjonalne narzędzia ułatwiające jej wdrażanie, przez co Twój biznes osiągnie sukces!

Śledź eMarketing.pl na Facebooku i bądź na bieżąco!

Zapraszam też do kontaktu na www.kordeczka.pl i na moim profilu na Facebooku.

 

Rating: 10.0. From 2 votes.
Please wait...
Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone

Przeczytaj także

Grzegorz Kordeczka

Grzegorz Kordeczka


DOŚWIADCZENIE
Od 2005 roku wdraża odważne strategie eMarketingu i konsultuje ich efektywność. Uczy, przewiduje i inspiruje przedsiębiorców do realizacji marzeń biznesowych przy wykorzystaniu narzędzi marketingu internetowego.

PRACOWAŁ DLA:
Pracował m.in. dla: ENEA, OSRAM, CURVER, MEDIA EXPERT i MIASTO POZNAŃ. Wulkan pomysłów i pogromca porażki.

EDUKCJA
Wykłada na Uniwersytecie Warszawskim, Uniwersytecie Ekonomicznym oraz Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Jeden komentarz

  1. Dobry wpis. Wdrożyłem podobne rozwiązanie ale zajęło mi to bardzo dużo czasu. teraz mam to w jednym artykule:)

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *