Istnieje szereg narzędzi, służących do optymalizacji stron internetowych pod kątem wyszukiwarek. Część z nich jest darmowa, część płatna. Google Search Console należy do tej pierwszej grupy i o jego wyjątkowości stanowi nie tylko wiele oferowanych przez narzędzie możliwości. Jest nim fakt, że to jedyna aplikacja, która bezpośrednio pośredniczy w „kontakcie” pomiędzy wyszukiwarką a właścicielem strony, informując go o jej stanie czy wszelkich błędach i problemach na niej występujących.
Dzięki Google Search Console (dawniej nazywanym Google Webmaster Tools) można sprawdzić, czy witryna prawidłowo została zaindeksowana przez wyszukiwarkę lub czy nałożone zostały na nią kary ręczne, powodujące spadek odwiedzin. Oprócz tego narzędzia posiada wiele ciekawych funkcji pozwalających jeszcze bardziej zwiększyć widoczność strony w wyszukiwarce.
Konfiguracja Google Search Console
Aby rozpocząć korzystanie z narzędzia od Google, należy posiadać konto Google, które zresztą również jest darmowe. Po zalogowaniu, należy udać się na stronę Google Search Console i rozpocząć proces konfiguracji. Wpisujemy adres swojej strony i przechodzimy dalej.
W kolejnym kroku musimy potwierdzić, że faktycznie jesteśmy właścicielami danej witryny – można to uczynić na kilka sposobów:
- przesłanie pliku HTML – Google Search Console generuje plik HTML, który należy po prostu umieścić na serwerze, na którym znajduje się nasza witryna. Ta metoda weryfikacji jednak nie jest możliwa do wykonania w każdej sytuacji (np. kiedy korzystamy z platformy blogowej bez dostępu do serwera FTP);
- tag HTML – prawo do własności strony potwierdzamy też dodając specjalny tag HTML pomiędzy znacznikami <head> w kodzie witryny. Ponownie – nie zawsze jest to możliwe, jeśli platforma nie umożliwia modyfikacji kodu lub jeśli czynność te musi wykonać osoba mniej obeznana technicznie;
- konto Google Analytics lub Menadżera Tagów- jeśli strona już wcześniej została dodana do narzędzia Google Analytics/Menadżerze Tagów, wystarczy użyć tej metody weryfikacji;
- dostawca nazw domen – logując się na koncie dostawcy domeny dla naszej witryny i wklejając odpowiedni kod w konfiguracji serwerów DNS również możemy potwierdzić, że dana strona należy do nas.
Bez względu na to, którą metodę weryfikacji wybierzemy, po kilku chwilach strona powinna zostać dodana do Google Search Console. Już na głównej stronie narzędzia wyświetlać będzie się raport kondycji witryny, informujący nas o tym, czy występują na niej jakieś błędy. Jeśli takowe się pojawią (np. niedziałające linki czy błędy indeksowania), zostaniemy o tym poinformowani osobą wiadomością.
Pozostałe opcje pozwalają na przykład na kontrolowanie tego, jak strona widziana jest przez wyszukiwarkę Google – można oznaczać i nazywać poszczególne elementy witryny, tak aby były sprawniej rozpoznawane przez wyszukiwarkę lub odnaleźć błędy takie jak zduplikowane treści.
Początkowo ogrom możliwości Google Search Console może przerastać początkującego webmastera, jednak po głębszym zapoznaniu się z dostępnymi funkcjami, narzędzie to może okazać się niezastąpione, jeśli chodzi o monitorowanie obecności strony w wyszukiwarce Google. Szczególnie przydatne jest ono w sytuacji, kiedy monitorować trzeba wiele witryn jednocześnie.
Warto na koniec dodać, że od pewnego czasu narzędzie to zmieniło swój interfejs, co nadało mu lekkości oraz atrakcyjności. Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie opcje dostępne są w odświeżonym widoku – jednak jeszcze przez jakiś czas można przełączyć się na „stary” interfejs.
Część z dostępnych w Google Search Console funkcji z pewnością wkrótce opiszemy na łamach naszego portalu – zachęcamy do śledzenia pojawiających się tu artykułów!
Świetne narzędzie do monitorowania tego co dzieje się z naszą stroną w wyszukiwarce. Jedyny minus według mnie to, że linki aktualizowane są co kilka tygodni. Na szczęście jest dużo zewnętrznych systemów od tego 🙂