Celem każdego przedsiębiorstwa jest osiąganie zysków. Nie zawsze jednak jest to możliwe. Chwilowy brak zleceń, związany np. z sezonowością branży czy też wydłużone terminy płatności mogą skutecznie namieszać w firmowym budżecie. Jak poradzić sobie z utrzymaniem płynności finansowej?

 

Na szczęście chwilowa utrata kontroli nad finansami przedsiębiorstwa wcale nie musi oznaczać bankructwa. Jeśli jednak przez dłuższy czas nie będziesz w stanie spłacać swoich zobowiązań, przyjdzie Ci złożyć wniosek o upadłość. Aby nie dopuścić do takiej sytuacji, warto stale monitorować informacje o przychodach i kosztach firmy. Wbrew pozorom, ten element prowadzenia działalności jest tak samo ważny, jak rozwój czy dbanie o dobre relacje z kontrahentami.

Czym jest płynność finansowa?

Płynność finansowa to nic innego jak różnica pomiędzy wpływami a wydatkami przedsiębiorstwa. Jest to kwota, która pozwala na terminowe regulowanie zobowiązań wynikających np. z otrzymanych faktur od dostawców czy naliczenia wynagrodzeń dla pracowników. Pamiętaj jednak o tym, że kontrolując płynność finansową, należy wziąć pod uwagę jedynie środki zgromadzone na koncie, a nie te „zamrożone” na wystawionych fakturach z odroczonym terminem płatności.

 

Niektóre przedsiębiorstwa mogą być zdecydowanie mocniej narażone na utratę płynności finansowej od innych. Wynika to głównie z sezonowości, np. osoby zajmujące się turystyką mają więcej zleceń latem, a wypożyczalnie nart — zimą. Problemy mogą mieć również tzw. freelancerzy, którzy najczęściej mogą liczyć jedynie na nieregularne zlecenia.

Sposoby na poprawę płynności finansowej

Niezależnie od tego, czy prowadzisz biznes sezonowy, czy też reprezentujesz mniej zagrożoną grupę przedsiębiorców, sprawdź, jak możesz poprawić płynność finansową swojej firmy. Brak dyscypliny finansowej oraz chwilowa utrata kontroli nad budżetem może przynieść fatalne skutki.

Planuj i kontroluj

Nic nie sprawdza się tak dobrze, jak ciągłe monitorowanie finansów własnej firmy oraz planowanie wydatków. Wystarczy, że samodzielnie stworzysz tabelę, w której umieścisz opłaty, które należy uregulować w kolejnych miesiącach, dzieląc je na koszty stałe i zmienne. Wydatki regularne nie są zależne od tego, czy w danym miesiącu uda Ci się cokolwiek zarobić. Mowa tu o pensjach dla pracowników czy abonamencie za telefon. Wśród kosztów zmiennych mogą pojawić się te, które wynikają z wykonywanego zlecenia i będą to np. koszty drukarni czy przesyłek kurierskich.

Skorzystaj z pożyczek lub kredytów firmowych

Odpowiednio dobrana oferta kredytowa, pozwoli Ci nie tylko utrzymać płynność finansową firmy, ale też stale ją rozwijać. Jeśli nie wiesz, jak dopasować ofertę do specyfiki prowadzonego biznesu oraz posiadanej zdolności kredytowej, możesz skorzystać pożyczki pozabankowej udzielanej przez prywatne instytucje finansowe. Więcej informacji o tych produktach znajdziesz na stronie: https://www.czerwona-skarbonka.pl/pozyczki-pozabankowe-dla-firm/. Tam też znajduje się ranking pożyczek, dzięki czemu bez trudu wybierzesz tę, która jest najlepsza.

 

Możesz też pomyśleć o skorzystaniu z kredytu dla firm. Te nierzadko udzielane są już pierwszego dnia prowadzonej działalności i w większości wypłacane są przez banki. Więcej informacji o tych produktach znajdziesz na stronie: https://www.czerwona-skarbonka.pl/kredyty-dla-firm/.

Pomyśl o faktoringu

Z usług faktoringu korzysta coraz więcej przedsiębiorców. Polega ona na przekazaniu wystawionej już faktury do firmy faktoringowej, która natychmiast realizuje płatność. Dzięki temu nie musisz czekać na przelew od klienta, a środki mają formę zaliczki na poczet wpłat dokonywanych przez kontrahentów. Niektóre   pozwalają przenieść całe ryzyko na faktora, a to oznacza, że w przypadku niewypłacalności Twojego partnera biznesowego, to firma faktoringowa będzie próbować odzyskać należność, a nie Ty. Taka forma finansowania sprawdzi się jednie w przypadku wydłużonych terminów zapłaty, które wynoszą 30,60 czy 90 dni.

Zaproponuj klientom płatność w ratach

Szybko zrealizowany przelew, który zawiera całą należność, to wymarzona sytuacja dla wielu przedsiębiorców. Jednak co w sytuacji, gdy kontrahent nie chce zapłacić faktury w terminie? Dużą kwotę zdecydowanie ciężej jest wyegzekwować niż kilka mniejszych. Jeśli dobrze układa Ci się współpraca z klientem, zaproponuj mu rozbicie należności na raty. Dla Ciebie będzie to oznaczało więcej pracy (musisz upominać się o wpłatę każdej transzy z osobna), jednak Twój klient zyska czas na zebranie potrzebnych środków. Ty w tym czasie nie zostaniesz z niczym, ponieważ na Twoje konto trafi, chociaż część należnych środków.

Miejsce do linkowania na artykuł: „Faktoring pozwala rosnąć firmom”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *