Share on Facebook3Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone
Rating: 10.0. From 1 vote.
Please wait...

W jaki sposób dokonujemy zakupów w sieci obecnie, a jak proces ten będzie wyglądać w niedalekiej przyszłości? Odpowiedź na te pytania poznać można, analizując raport z badania pod tytułem „Przyszłość zakupów. Najważniejsze trendy w retail dziś i w roku 2030” przeprowadzonego przez firmę Comarch oraz Kantar TNS.

 

Zakupy w nowoczesny sposób

Badanie zostało przeprowadzone na próbie ponad 3 tysięcy respondentów w wieku od 18 do 65 lat z 6 różnych krajów:

  • Polski;
  • Niemiec;
  • Szwajcarii;
  • Holandii;
  • Włoch;
  • Wielkiej Brytanii.

 

W przypadku pytania odnośnie wizji zakupów w roku 2030 większość ankietowanych – niezależnie od wieku – uważa, że czynność tę czeka spora zmiana, głównie w sferze cyfrowej. Respondenci w większości zgadzają się ze stwierdzeniem, że sklepy stacjonarne będą dysponować rozwiązaniami elektronicznymi, które ułatwią klientom zakupy.

wizja-zakupow-min

Źródło: raport Comarch i Kantar TNS

 

Ankietowani wyobrażają sobie także, że w ciągu najbliższych kilkunastu lat za zakupy w sklepach będzie można płacić elektronicznie lub z wykorzystaniem urządzeń mobilnych.

Badani częściowo zgadzają się ze stwierdzeniem, że w tradycyjnych sklepach w ciągu najbliższego czasu pojawią się wirtualni „doradcy”, zastępujący sprzedawców tradycyjnych. Część osób biorących udział w badaniu natomiast uważa, że do roku 2030 liczba sklepów stacjonarnych będzie mniejsza.

 

Spersonalizowane oferty dla klientów

Inne pytanie dotyczyło tego, czy klienci zainteresowani byliby otrzymywaniem dopasowanych do ich gustów ofert z danego sklepu. Najwięcej odpowiedzi twierdzących udzielili badaniu z Włoch – niezależnie od wieku ankietowani z tego kraju chcą otrzymywać spersonalizowane oferty, nawet jeśli wiąże się to z udostępnieniem sklepowi swoich prywatnych danych (np. adres).

oferta-spersonalizowana-min

Źródło: raport Comarch i Kantar TNS

 

W przypadku respondentów z Polski, najwięcej chętnych na otrzymywanie dopasowanych do zainteresowań ofert było osób w wieku od 25 do 34 lat.

 

Wspomaganie zakupów usługami mobilnymi

Sklepy stacjonarne planują ułatwić klientom zakupy, oferując im dodatkowe usługi mobilne, takie jak np. oferty dopasowane do zainteresowań wysyłane w czasie wizyty w sklepie albo pomoc w odnalezieniu szukanego przedmiotu.

oferta-spersonalizowana2-min

Źródło: raport Comarch i Kantar TNS

 

Ponownie ankietowani z Włoch są takimi możliwościami zainteresowani najbardziej – 58% z nich chciałoby otrzymywać na telefon spersonalizowane oferty, a 34% wskazówki na temat tego jak odszukać dany przedmiot w sklepie.

Z tego ostatniego ułatwienia – lokalizacji w sklepie – najchętniej skorzystaliby również Polacy. Odpowiedź taką wybrało 55% ankietowanych z naszego kraju.

 

Zakupy w sieci czy stacjonarnie?

Klienci bardzo często szukają informacji o danym produkcie w internecie, ale ostatecznie kupują go w sklepie stacjonarnym. Badanie przeprowadzone przez Comarch oraz Kantar TNS pokazuje, że z tego sposobu najchętniej korzystają klienci zainteresowani sprzętem AGD (34%), RTV (46%) oraz meblami (40%). Są to odpowiedzi respondentów ze wszystkich krajów biorących udział w badaniu.

offline-online-min

Źródło: raport Comarch i Kantar TNS

 

Polacy również dokonują zakupów w ten sam sposób, wybierając te same kategorie produktów. Zakupy online po zapoznaniu się z towarem w sklepie tradycyjnym najchętniej są dokonywane przez Polaków w kategorii AGD oraz RTV (w obu przypadkach 21%) i jest to wynik najwyższy spośród wszystkich sześciu krajów, w których przeprowadzono badanie.

Jak według ankietowanych sposoby dokonywania zakupów będą wyglądały w ciągu najbliższych 5 lat? Zdaniem badanych najchętniej w sieci kupowane będą sprzęty AGD (24%), RTV (23%) oraz odzież i obuwie (22%). W przyszłości w sklepach stacjonarnych respondenci planują kupować głównie meble (34%) oraz kosmetyki (33%) i biżuterię (30%).

Polacy natomiast twierdzą, że w ciągu najbliższych 5 lat będą kupować produkty ze wszystkich wymienionych w ankiecie kategorii najczęściej w sklepach stacjonarnych – średni procent odpowiedzi dla wszystkich kategorii towarów to około 55%.

 

Podsumowanie

Wyniki badania pokazują, że handel tradycyjny jeszcze długo utrzyma swoją pozycję. Większość osób nadal woli dokonywać zakupów w sklepach stacjonarnych, jednak po wcześniejszym zapoznaniu się z produktami w sieci. Szczególnie w niektórych kategoriach produktów – jak np. meble – ten sposób dokonywania zakupów jest i będzie nadal popularny.

Sklepy stacjonarne powinny też przygotować się do obsługi osób młodych, które coraz chętniej chcą korzystać z urządzeń mobilnych podczas zakupów. Interesująca wydaje się dla nich możliwość otrzymania spersonalizowanej oferty, uwzględniającej ich wcześniejsze zakupy lub zainteresowania, oraz wskazówek jak odnaleźć dany towar w sklepie.

Więcej informacji o badaniu oraz pełny dostęp do raportu można uzyskać na stronie przyszlosc-zakupow.comarch.pl.

 

Rating: 10.0. From 1 vote.
Please wait...
Share on Facebook3Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone

Przeczytaj także

Redakcja eMarketing.pl

Redakcja eMarketing.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *