Share on Facebook5Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone
No votes yet.
Please wait...

Kilka dni temu ukazał się coroczny raport z badania AdEx, tworzonego od 2007 roku przez IAB Polska wspólnie z firmą doradczą PWC, dotyczący wydatków na reklamę internetową w Polsce. Jest to okazja do tego, aby sprawdzić, które formaty reklamy on-line są obecnie najpopularniejsze, a które kanały promocji w sieci powoli tracą na znaczeniu.

 

Wydatki na reklamę internetową w Polsce

We wstępie wspomnieliśmy, że badanie przeprowadzane jest już od ponad dekady – warto przy okazji spojrzeć, jak przez ten czas kształtowała się dynamika wzrostu wartości rynku reklamy on-line w naszym kraju.

Źródło: IAB Polska

Źródło: IAB Polska

 

W pierwszym roku, kiedy rozpoczęto analizę, rynek reklamy w sieci był warty „jedynie” ponad 700 milionów złotych. Jednak już rok później – w 2008 – bariera miliarda została znacznie przekroczona, sięgając około 1,2 miliarda złotych.

W kolejnych latach suma ta systematycznie wzrastała, by dwa lata temu (w 2016) wynieść więcej niż 3,5 miliarda złotych.

Niedawno został opublikowany raport dotyczący ostatniego, trzeciego kwartału 2017 roku. Jak prezentowały się wtedy wydatki na reklamę w sieci?

Jak informuje IAB Polska, firmy w naszym kraju na wszelkiego rodzaju formy promocji w internecie wydały prawie 2,7 miliarda złotych. Oznacza to też, że wzrosły one w porównaniu z podobnym okresem w roku ubiegłym o prawie 6%.

 

Dominujące formaty reklamy on-line w Polsce

W ciągu całego roku 2017 najpopularniejszym formatem reklamowym w sieci, za który firmy płaciły najczęściej, były reklamy typu display – a więc wszelkiego rodzaju komunikaty w formie graficznej umieszczane na stronach internetowych. Udział tego formatu we wszystkich wydatkach na promocję w sieci wynosił w trzecim kwartale około 47%.

Podobnie popularne były reklamy umieszczane w wyszukiwarkach internetowych (SEM), w tym przypadku ich udział wyniósł nieco ponad 34%.

Pozostałymi formatami w „torcie” reklamowym były ogłoszenia (15,5%) oraz e-mail marketing (3,1%). Promocja z wykorzystaniem wiadomości e-mail okazała się też jedyną, która straciła na popularności w porównaniu z podobnym okresem z roku ubiegłego.

Spoglądając na bardziej szczegółową klasyfikację, okazuje się, że sporą dynamikę wzrostu wydatków zanotowała reklama wideo (+30% w porównaniu z trzecim kwartałem zeszłego roku), ogłoszenia (+17%) oraz SEM (+10%).

 

Jakie branże wydają na reklamę w sieci najwięcej?

W przypadku rankingu branż, sytuacja nie zmieniła się diametralnie w porównaniu z rokiem 2016. Wtedy w pierwszej trójce znajdowały się kolejno motoryzacja, handel oraz finanse. W trzecim kwartale 2017 roku podium ukształtowało się w następujący sposób – handel, motoryzacja oraz telekomunikacja.

 

No votes yet.
Please wait...
Share on Facebook5Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone

Przeczytaj także

Redakcja eMarketing.pl

Redakcja eMarketing.pl

eMarketing.pl - portal informacyjny z dziedziny marketingu internetowego, na którym znajdziesz najświeższe informacje z branży oraz artykuły i wywiady tworzone wspólnie z ekspertami w obszarze digital marketingu. Czytaj eMarketing.pl codziennie i dowiedz się, jak osiągnąć sukces w sieci!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *