Pozycjonowanie tradycyjne
Co daje pozycjonowanie strony w wyszukiwarce internetowej?
Kiedy opublikujesz już swoją stronę internetową wówczas następuje czas zadowolenia, ponieważ oczekujesz, że już niebawem pojawią się pierwsi klienci. Niestety, często jest tak, że kolejne tygodnie, a nawet miesiące mijają, a Twoja strona nie tylko nie przysparza nowych klientów, ale nikt jej nie odwiedza oprócz Ciebie. Jednym ze sposobów pozyskania na swoją stronę internetową klientów jest właśnie pozycjonowanie strony w wyszukiwarce. Dziś najpopularniejszą z nich w Polsce jest wyszukiwarka Google.
Aby Twoja strona pojawiała się wynikach wyszukiwania Google wyżej niż konkurencja należy zadbać o szereg czynności, które opiszę w dalszej części ten strony. Zatem zachęcam do czytania. Celem pozycjonowanie jest to, aby Twoja witryna była możliwie jak najwyżej w wynikach wyszukiwania na wybrane przez Ciebie słowa kluczowe lub szereg słów z tzw. długiego ogona. Aby zrozumieć na czym polega pozycjonowanie stron warto najpierw zobaczyć to od strony Google.

Dlaczego Google miałoby wybić akurat Twoją stronę na wyżyny swoich wyników wyszukiwania?
Google zaczynało od zera, kiedy inne wyszukiwarki wiodły prym nie tylko w USA, ale także we wszystkich innych krajach świata, które posiadały swoje lokalne odpowiedniki (podobnie jak u nas Onet, Wirtualna Polska, Interia). Wyszukiwarki takie jak Google mają stosunkowo prosty model biznesowy na wejściu, który polega na tym, aby dać milion osób darmową usługę jaką jest wyszukiwarka zasobów internetu, tym samym zebrać sobie grupę reklamobiorczą, a następnie pozyskać reklamodawców (np. na takie usługi jak Google Ads). Paradoksalnie dając darmową funkcję jaką jest wyszukiwanie zasobów internetu nie gwarantuje samo w sobie systematycznego pozyskiwania i utrzymania grupy lojalnych użytkowników. Boleśnie przekonały się o tym takie wyszukiwarki jak Yahoo, Excite, Altavista i wiele innych. Co zatem takiego Google oferowało swoim darmowym użytkownikom, czego nie oferowały inne wyszukiwarki i dlaczego jest to dla Ciebie istotne, aby zrozumieć wpływ tego myślenia na pozycjonowanie Twojego serwisu internetowego?
Otóż głównymi wyróżnikami Google, które cenili i cenią sobie użytkownicy są:
- szybkość ładowania się strony wyszukiwarki,
- adekwatność prezentowanych wyników wyszukiwania do wpisywanych słów kluczowych,
- brak inwazyjnych reklam (bannerów, kolorowych reklam video itp.).
I to właśnie ten drugi punkt przewagi Google powinien być dla Ciebie najważniejszy z punktu widzenia pozycjonowania. Jest to jedyny punkt, w którym Twoje działania mają znaczenia z punktu interesów Google. Jeśli Twoja strona dołoży cegłę do zaspokojenia potrzeb użytkowników Google to co do zasady powstanie symbioza, w której to zarówno Twoi potencjalni klienci z wyszukiwarki jak i samo Google będziecie bardzo zadowoleni.
Dlaczego jest Ci potrzebne pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach?
Odpowiadając jednym zdaniem: Reklama to dźwignia handlu. A pozycjonowanie jest właśnie jedną z kluczowych form reklamy. Oczywistym jest fakt, że miliony osób każdego dnia poszukują produktów i/lub usług w internecie przy wykorzystaniu wyszukiwarki internetowej. Aby tego dokonać użytkownicy wpisują słowa kluczowe do takiej wyszukiwarki jak chociażby Google, które kojarzą im się z usługą czy też produktem, którego poszukują.
Oto statystyki popularności wyszukiwarek w Polsce:
źródło: http://gs.statcounter.com/
Fakty, o których powinieneś wiedzieć:
- Najbardziej popularną wyszukiwarką w Polsce jest Google.
- Użytkownicy najchętniej klikają w te wyniki wyszukiwania, które pojawiają się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania (pierwszych 10 stron tzw. top 10)
- Użytkownicy najwięcej czasu spędzają na tych stronach, które szybko się wczytują, nie mają błędów oraz co najważniejsze – merytorycznie odpowiadają temu czego poszukiwali wpisując dane słowo kluczowe. Jeśli strona nie spełnia tych kryteriów to użytkownik bardzo szybko korzysta z przycisku „wstecz” w przeglądarce internetowej i przechodzi do stron Twoich konkurentów.
Gdzie w Google może wyświetlać się Twoja strona internetowa?

Wyniki wyświetlania stron internetowych w wyszukiwarce Google na przestrzeni lat ulegały i będą ulegać ciągłym modernizacjom. Google zmienia sposób wyświetlania tak, aby dawał on najlepsze wrażenie odbioru i użyteczności dla swoich użytkowników.Na dzień dzisiejszy wyróżniamy 3 główne sekcje wyświetlania wyników wyszukiwania w Google oznaczone na poniższej grafice cyframi od 1 do 3.
LEGENDA:
- Reklamy Google Ads – płatne w modelu CPC – za kliknięcie.
- Strony wyświetlane dla użytkowników Google jako biznesy lokalne znajdujące się nieopodal miejsca, z którego użytkownik loguje się na swoim urządzeniu, z którego korzysta (komputer, smartphone itp.). Aby pojawić się tutaj wysoko należy spełnić dwa kryteria: Zadbać o pozycjonowanie lokalne swojego biznesu oraz pozycjonowanie tradycyjne.
- Organiczne (naturalne wyniki wyszukiwania), jest ich aż 10 na pierwszej stronie głównej – zajmują znaczącą część powierzchni reklamowej. Aby pojawiać się wysoko tutaj należy przede wszystkim zadbać o pozycjonowanie tradycyjne.
Na czym polega pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach?
Pozycjonowanie strony w wyszukiwarce jest procesem złożonym i biorącym pod uwagę wiele istotnych aspektów zarówno dla wyszukiwarki jak i jej użytkowników.
Fundamentem pozycjonowania są wytyczne Google dla webmasterów. Tutaj Google podpowiada co robić, a czego nie robić, aby witryna była lepiej widoczna dla Twoich potencjalnych klientów w Google.
Między innymi widzimy tutaj podejście Google pokazujące, że mamy się przede wszystkim skupić na użytkownikach, a nie wyszukiwarce.
Ponadto strona musi być dobrze zoptymalizowana, działać szybko, posiadać dobrą historię domeny, możliwie dużo linków kierujących do niej z innych – najlepiej powiązanych tematycznie – stron internetowych.
Poniżej przedstawiam bardziej szczegółowo czynności, które należy wykonać z myślą o osiągnięciu wysokich pozycji w wyszukiwarkach internetowych.
Co robimy w ramach optymalizacji strony internetowej?
1. Dobór słów kluczowych do pozycjonowania
Jest to jedna z najistotniejszych czynności, które będą warunkować skuteczność pozycjonowania strony.
Podczas dobierania słów kluczowych należy zwrócić uwagę na:
- ruch generowany przez słowo kluczowe
- zgodność słowa kluczowego z merytoryką strony ofertowej, na którą będzie kierowała fraza kluczowa
- dobrać zestaw słów kluczowych w zbiorach tematycznych i różnych odmianach i rozwinięciach, aby uzyskać efekt pozycjonowania szerokiego
Niestety, większość niedoświadczonych marketingowców koncentruje się tylko na popularności słowa kluczowego.
Tak wybiórcze podejście kończy się często brakiem efektów mimo tego, że pozycje strony na słowa kluczowe są wysokie.
Zatem jak powinien wyglądać poprawny zarys procesu doboru słów kluczowych?
a) Burza mózgów
Opracowanie listy słów kluczowych teoretycznie powinno być dla każdego marketera czy też przedsiębiorcy oczywiste. Dla większości firm fundamentalne słowa kluczowe powinny być im dobrze znane. Wiązać się z produktami i/lub usługami które sprzedają / świadczą.
Załóżmy, że prowadzisz lokalne biuro rachunkowe w Poznaniu. Jak uważasz – za pomocą jakich słów kluczowych – potencjalni klienci będą poszukiwać Twojej strony w wyszukiwarkach?
Prawdopodobnie będą wpisywać do Google takie frazy kluczowe jak:
- biuro rachunkowe poznań,
- księgowość poznań,
- usługi księgowe poznań.
b) Google Auto Suggest – sugestie Google
Absolutnie nie należy poprzestawać na samej burzy mózgów i swojej intuicji. Wówczas możesz nie zauważyć innych słów kluczowych o niesamowitym potencjalne dla Twojego biznesu. Należy sprawdzić jak tak naprawdę klienci poszukują świadczonych przez Ciebie usług i/lub produktów.
Sugeruję rozpoczęcie kolejnego kroku poszukiwań od wpisywania do Google słów kluczowych, które wstępnie opracowałeś w procesie burzy mózgów.
W tym wypadku po wpisaniu do Google „biuro rachunkowe poznań” otrzymasz podpowiedzi wariacji słów kluczy wpisywanych chętnie wpisywanych przez użytkowników wyszukiwarki. Mogą to być słowa uzupełniające lub doprecyzowujące.
Na poniżesz grafice pokazuję jak to może wyglądać:
Z powyższych podpowiedzi można zobaczyć, że potencjalni klienci nie tylko poszukują biura rachunkowego w obrębie całego miasta Poznania, ale chętnie poszukują księgowej w swojej dzielnicy. Ponadto poszukując też biura będą sugerować się opiniami. Jeśli Twoje biuro znajduje się np. w dzielnicy „górczyn” wówczas widzimy już co najmniej dwa dodatkowe słowa, które powinny zwrócić Twoją uwagę:
- biuro rachunkowe poznań górczyn
- biuro rachunkowe poznań opinie
Pamiętaj, abyś wziął pod uwagę także słowa kluczowe w liczbie mnogiej jak np. biura rachunkowe poznań górczyn. Proces ten możemy powtarzać dla różnych słów kluczowych, a także znalezionych ich wariacji.
Kolejnym sposobem do inspiracji i znalezienia kolejnych ważnych dla siebie słów kluczowych jest skorzystanie z podpowiedzi Google znajdujących się na samym dole pierwszej strony wyszukiwania.
W ten sposób odnalazłem kolejne istotne słowa kluczowe, które mogą przysporzyć biuru rachunkowemu sporo wejść na stronę potencjalnych klientów:
- biuro rachunkowe poznań cennik,
- tanie biuro rachunkowe poznań,
- biuro rachunkowe (poznań) oferta.
Należy także pamiętać, aby nie poprzestawać tylko na głównych słowach kluczowych i ich rozwinięciach tylko rozwijać kolejne słowa kluczowe, które nas zainspirowały w tym procesie.
Ponadto poszukuj rozwinięć dla innych wcześniej opracowanych fraz jak chociażby „księgowość w poznaniu”, „usługi księgowe”, „rozliczenia pit poznań” itp.
c) Inspiracje od konkurencji z top 10
Warto także inspirować się od swojej konkurencji i sprawdzić na jakie słowa kluczowe pojawia się i pozycjonuje ich strona internetowa. Strona będąca na pierwszym miejscu wyników wyszukiwania na słowo kluczowe związane z Twoim biznesem będzie także w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania na 1000 rozwinięć tejże frazy kluczowej. Dane te potwierdza badanie przeprowadzone przez Ahrefs.com dostępne tutaj.
Trudno dokonać takiej analizy samodzielnie. Aby wziąć profesjonalnie pod lupę działania konkurencji w tym zakresie warto wykorzystać takie narzędzie jak ahrefs.com, gdzie po wpisaniu nazwy domeny Twojej konkurencji z top 10 i ujrzysz na jakie inne słowa kluczowe pojawia się ona wysoko w wyszukiwarkach.
Oto przykład wyświetlenia w narzędziu ahrefs słów kluczowych na jakie pojawia się wysoko jedno z biur rachunkowych w Poznaniu, które przoduje w wyszukiwarce Google.
Wyciąg ten to niewielka część długiej listy słów kluczowych, na które strona ta pojawia się wysoko w Google.
2. Audyt strony internetowej
Przed rozpoczęciem pozycjonowania strony internetowej bardzo ważna jest wykonanie audytu strony pod kątem budowy samego serwisu jak i czynników zewnętrznych wpływających na proces pozycjonowania.
Google bierze pod uwagę PONAD 200 czynników wpływających na pozycjonowanie strony w swojej wyszukiwarce.
W ramach audytu strony sprawdzamy m.in. jakość i poprawność:
- tytułów poszczególnych podstron,
- opisów meta description,
- zastosowania nagłówków H1-H6,
- treści występujących w obrębie serwisu oraz ich nasycenie słowami kluczowymi i ich wariantami,
- występowania ewentualnych duplikatów treści,
- zastosowania tagów noindex oraz canonical,
- przekierowań z innych URL,
- struktury linkowania wewnętrznego,
- struktury adresów URL,
- czasu ładowania strony
- profilu linków prowadzących do domeny.
Dzięki przeprowadzonemu audytowi możemy dokładnie dopasować strategię doboru narzędzi pozycjonowania dla Twojej strony internetowej. W ten sposób masz pewność, że działania będą bardziej efektywne i szybciej zdobędziesz upragnione wysokie pozycje w wyszukiwarkach.
3. Analiza domeny klienta oraz wartości jaką przedstawia dla Google
Przed rozpoczęciem pozycjonowania strony sprawdzamy jaki ma ona obecny autorytet w Google.
Dzięki temu jesteśmy w stanie ocenić obecny potencjał strony do pozycjonowania oraz działania jakie należy podjąć, aby wypozycjonować stronę.
Nie mniej ważna jest także ocena tego jak dynamicznie strona będzie mogła być pozycjonowana. Jest to często uzależnione od tego jaki potencjał pokazuje domena w analizowanym czasie.
4. Analiza konkurencji
Jest takie stare powiedzenie: „Nie musisz walczyć o sięgnięcie nieba – wystarczy, że będziesz lepszy od konkurencji”.
Dlatego przykładamy tak duże znaczenie do sprawdzenia historii efektywności działań wpływających na pozycjonowanie Twojej strony w porównaniu tego robi konkurencja. Daje nam to jasny obraz na to jakie są silne strony dotychczasowej strategii pozycjonowania Twojego serwisu, a jakie powinny zostać zoptymalizowane lub maksymalizowane.
5. Technologia wykonania strony
W zależności od tego jak Twoja strona internetowa jest zbudowana – zespół pozycjonujący dopasowuje strategię optymalizacji jej aspektów techniczno-technologicznych. Brane są pod uwagę m.in. takie czynniki jak projektowanie struktury witryny, tworzenie mapy witryny, uzupełnianie meta tagów, tworzenie struktury adresów URL, linkowanie wewnętrzne i optymalizacja linków, tworzenie pliku robots.txt, implementowanie danych strukturalnych, wykonywanie przekierowań i kolejne czynności, które skupiają się przede wszystkim na umożliwieniu robotom poprawnego indeksowania stron.
6. Optymalizacja merytoryki strony internetowej
Wiele osób kojarzy optymalizację merytoryki strony dla potrzeb pozycjonowania jako zło konieczne, które „psuje ich stronę”. Dlatego też wprowadzane zmiany nie powinny służyć tylko temu, aby przypodobać się wyszukiwarce internetowej, ale przede wszystkim zwiększyć użyteczność strony dla tych osób, które będą ją odwiedzać.
Google właśnie takie działania promuje i widzi w nich wartość.
Samo Google pisze w swoich oficjalnych wytycznych:
Podstawowe zasady
Twórz strony z myślą o użytkownikach, a nie wyszukiwarkach.
Nie wprowadzaj użytkowników w błąd.
Nie stosuj sztuczek, które mają poprawić pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Zastanów się, czy możesz bez oporów opisać swoje działania wydawcom konkurencyjnej witryny lub pracownikowi Google, lub odpowiedz sobie na pytanie „Czy moje działania są z korzyścią dla użytkowników? Czy podjąłbym takie działania, gdyby wyszukiwarki nie istniały?”
Zastanów się, co czyni Twoją witrynę wyjątkową, wartościową lub dzięki czemu jest ona atrakcyjna dla użytkowników. Zaprojektuj swoją witrynę w taki sposób, by wyróżniała się wśród innych podobnych witryn.
Google stworzyło algorytmy, których celem jest jak najlepsze zrozumienie tego, czy zawartość strony odpowiada odwiedzającym ją użytkownikom. Czy treści zaspokajają potrzebę jaką miała dana osoba wpisując konkretne słowo kluczowe. Czy odwiedzający przebywają na stronie dłużej, czy dokonują dalszych reakcji itp.
Stąd optymalizacja merytoryki strony dla celów pozycjonowania jest efektem ubocznym jej optymalizacja dla Twojej grupy odbiorczej.
7. Zrozumienie Twoich potrzeb – konsultacja z pozycjonerem
Pozycjonowanie nie jest sztuką samą w sobie. Nie polega tylko na ślepym dążeniu do osiągnięcia wysokich pozycji Twojego serwisu w wyszukiwarce Google. Bardzo dużo uwagi przykładamy do tego, aby zrozumieć jaki cel chcesz osiągnąć poprzez osiągnięcie wysokich pozycji w wyszukiwarkach. W tym celu dowiadujemy się czy chcesz mieć jak najwięcej zapytań ofertowych, sprzedaży, zwiększyć rozpoznawalność marki, sprzedawać asortyment tylko z najwyższą marżą, świadczyć usługi ogólnopolskie czy też regionalne itp. Ponadto istotne są dla nas Twoje dotychczasowe doświadczenia w zakresie reklamy internetowej i jej efektywności. Wszystkie te czynniki będą dla nas istotne przy zaproponowaniu Tobie dopasowanych rozwiązań mających na celu uwzględnienie Twoich indywidualnych potrzeb.
8. Zwiększanie popularności strony internetowej
Jednym z kluczowych działań pozycjonowania jest pozyskiwanie linków do Twojej strony internetowej z innych stron.
Proces ten powinien być przeprowadzony z rozwagą i uwzględnieniem wyników audytu Twojego serwisu www.
W tym celu pozycjonerzy pozyskują linki ze zróżnicowanych źródeł.
Zachowanie zdrowego podejścia bywa problematyczne
Na pewno widziałeś na allegro lub w swojej skrzynce pocztowej oferty: „Gwarantujemy 5 000 linków za jedyne 500 zł”. Jeśli nie znasz się na SEO to brzmi to jak świetna okazja. W takich sytuacjach rozsądek podpowiada, że im więcej linków tym lepiejl
Wiele osób posiada podstawową wiedzę na temat algorytmu Google i zdaje sobie sprawę, że linki do strony są ważnym sygnałem rankingowym. Jednak niewielu zdaje sobie sprawę, że pozyskiwanie linków jest grą o ich jakość, a nie o ilość. Często pozyskanie wysokiej jakości linków może kosztować między 1000 a 3000 zł netto miesięcznie. Dlaczego? Ponieważ ich pozyskiwanie zajmuje bardzo wiele czasu.
Podejście, które daje prawdziwie wartościowe linki przypomina bardziej kampanię public relations, aniżeli techniczne podejście. W zasadzie jedyną techniczną rzeczą podczas budowania przyrostu wartościowych linków jest używanie profesjonalnych narzędzi seo do kwalifikowania linków, które są dla naszego klienta pożądane dla osiągnięcia efektu.
Przeciętny klient może pozyskać dzięki działaniom zaledwie 3 do 4 linków miesięcznie. Na początku może to nawet być mniejsza ilość, ponieważ poszukujemy dobrych źródeł, analizujemy ich jakość.
Tak wiem, to może wydawać się kosztowne.
Jednakże nasze 11 letnie doświadczenie dowodzi, że to działa.
Dlatego zachęcamy naszych klientów do podejścia do pozycjonowania z pakietem uwzględniającym budżet na public relations, który daje ogromne efekty do wzrostu pozycji w wyszukiwarce Google i co najważniejsze – te efekty są bardzo stabilne.