Pozycjonowanie lokalne
Pozycjonowanie stron lokalne w Google

Chcesz, aby marka Twojej firmy była widoczna w internecie? Pokażę Ci działania, które nie tylko wypozycjonują Twoją stronę w Google, Google Maps, ale także w wielu innych ważnych miejscach.Dotychczasowe statystyki są następujące.
46% wszystkich zapytań (poszukiwanych słów kluczowych) to zapytania lokalne.
A ponad 56% przedstawicieli firm lokalnych nie przypisało i nie skonfigurowało swojej wizytówki w serwisie Google Moja Firma.
Dla tych z Was, którzy jeszcze tego nie wiedzą – uzyskanie statusu właściciela i administratora swojej wizytówki oraz optymalizacja swojego profilu w Google Moja Firma jest kluczowe w pozycjonowaniu lokalnym i/lub regionalnym.
Jednakże uzyskania statusu właściciela swojej wizytówki to dopiero początek, ponieważ przed Wami jest jeszcze o wiele WIĘCEJ do zrobienia w lokalnym seo.
Czym jest lokalne pozycjonowanie strony?
Pozycjonowanie lokalne to proces optymalizacji Twojej obecności w internecie w taki sposób, aby jak najwięcej potencjalnych klientów poszukujących lokalnego dostawcy usługi lub produktu skorzystało z Twoich usług.
Bardzo ważne jest jednak abyś wiedział, że pozycjonowanie lokalne nie dotyczy tylko wyszukiwarki Google.
Klienci poszukujący lokalnych biznesów używają najróżniejszych źródeł informacji jakimi są wyszukiwarka Google, Google maps, Apple maps, Facebook…
Jako, że Google generuje w Polsce najwięcej ruchu, toteż przyglądnijmy się właśnie jemu bliżej.
SEO lokalne – Google miejsca vs Wyniki organiczne
Powiedzmy, że mam ochotę na kawę. Na pewno zauważyliście, że Google rozpoznaje lokalizację, w której się znajdujemy i podpowiada nam miejsca związane z słowem kluczowym w okolicy naszej lokalizacji.Zauważ, że wyniki wyszukiwania zwracają dwa rodzaje zbiorów wyszukiwania.
Wyniki „Miejsc w Google”
„Zwyczajne”, organiczne wyniki wyszukiwania
Jak pokazują badania:
Wyniki Miejsc w Google generują 33% kliknięć w porównaniu do 40% organicznych wyników wyszukiwania (zobacz tutaj)
82% użytkowników smartfonówi wykonuje wyszukania fraz związanych z lokalnymi biznesami. Statystyki te rosną do 90% dla pokolenia Millenialsów.
Zanim zaczniemy optymalizację pod SEO lokalne
Pierwszym krokiem, który koniecznie musisz zrobić jest upewnienie się, że Twoja strona jest zoptymalizowana pod kątem użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych. Aż 61% użytkowników urządzeń mobilnych zechce o wiele bardziej skontaktować się z twoim biznesem lokalnym jeśli będziesz miał stronę mobilnie przyjazną.
Użyj narzędzia Google do Testu Optymalizacji Mobilnej.
Ponadto Google bierze statystyki szybkości wczytywania strony jako jeden z czynników wpływających na jej końcową pozycję w wynikach wyszukiwania.
Rozdział 1. Wybór słów kluczowych
Powiedzmy, że prowadzisz lokalną kawiarnię o nazwie CafeMija.Możliwe, że chciałbyś pojawiać się na takie zapytania do wyszukiwarki jak:
- Kawiarnia niedaleko mnie,
- CafeMija
- O której zamykają CafeMija
- Ile czasu zajmie dojście do CafeMija
- Numer telefonu do CafeMija
Ale to nie są tradycyjne zapytania, ponieważ Google wyświetla te informacje w specjalny sposób w swoich wynikach wyszukiwania (w przypadku dobrego skonfigurowania Google Moja Firma).
Wynik wyszukiwania dla zapytania „do której CafeMija”.
Wynik wyszukiwania dla zapytania „numer telefonu do CafeMija”
Tak jak wspomniałem wcześniej, Google pobiera te dane z Google Moja Firma.
Jednakże co z bardziej tradycjonalnymi słowami kluczowymi? Jak znaleźć najbardziej odpowiednie z nich i dowiedzieć się na jakie frazy najlepiej optymalizować swoją stronę?
Oto kilka możliwych taktyk działania:
1.1 Burza mózgów
Wyszukiwanie lokalnych słów kluczowych teoretycznie nie stanowi wielkiego wyzwania. Dla większości biznesów wiodące słowa kluczowe będą dość oczywiste. Powiedzmy, że jesteś elektrykiem w Poznaniu. Jak myślisz – za pomocą jakich słów kluczowych – potencjalni klienci będą wyszukiwać Cię w wyszukiwarce Google? Prawdopodobnie będą wpisywać do Google takie frazy kluczowe jak:
- Elektryk Poznań,
- Pogotowie elektryczne Poznań,
- Montaż lampy Poznań
1.2 Google Auto Suggest – sugestie Google
Warto jednak pójść o krok dalej. Ponieważ często możesz nie dostrzec świetnych słów kluczowych, które wygenerują wejścia na Twoją stronę potencjalnych klientów.Jedną z najprostszych i jednocześnie skutecznych metod jest rozpoczęcie wpisywania do Google słów kluczowych, które wytypowałeś podczas burzy mózgów.
Powiedzmy, że wpiszesz do Google „elektryk Poznań”. Wyszukiwarka podpowiada od razu inne słowa kluczowe (np. uzupełniające bądź doprecyzowujące).
Wówczas widzisz co najmniej 4 dodatkowe słowa kluczowe, które mogłyby być dla Ciebie odpowiednie np.
- Elektryk poznań 24h
- Elektryk poznań cennik
- Elektryk poznań (nazwa dzielnicy)
- Elektryk poznań tanio
Automatycznie nie zapomnij o liczbie mnogiej słów kluczowych, czyli „elektrycy poznań” itp.
Takie podejście nie gwarantuje jednak odnalezienia różnych słów kluczowych dopasowanych do Twojego biznesu lokalnego, ale raczej ich rozwinięć.
W celu poszukania odmiennych słów kluczowych warto obejrzeć dolne podpowiedzi Google co do podobnych wyników wyszukiwania. Czasami możemy zainspirować się innymi słowami i znaleźć następnie ich rozwinięcia w w/w sposób.
Np. wpisuję do Google słowo kluczowe „naprawy elektryczne”. U dołu wyników wyszukiwania widzę takie wyniki:
Zatem tym tropem inspiruję się do takich słów kluczowych i ich ewentualnych rozszerzeń jak chociażby:
- Usługi elektryczne poznań
- Firma instalacje elektryczne
- Usługi elektryczne cennik
1.2 Inspiracje od konkurencji z top 10
Algorytmy Google są bardzo dobre, jeśli chodzi o rozumienie internetu i jego zawartości. To zapewne dlatego strona z top 1 wyników wyszukiwania na dane słowo kluczowe będzie także w top 10 na 1000 podobnych rozwinięć tychże słów kluczowych. Dane te potwierdza badanie przeprowadzone przez Ahrefs.com dostępne tutaj.
W analizowaniu stron konkurencji może pomóc właśnie takie narzędzie do analizy jak ahrefs.com, w którym to możemy wpisać nazwę domeny konkurencji z top 10 i zobaczyć na jakie inne słowa kluczowe pojawia się ona wysoko w wyszukiwarkach.
Powyższe zestawienie to tylko fragment długiej listy słów kluczowych, na które strona jednej z firm elektrycznych w Poznaniu pojawia się wysoko w Google. W tym wypadku ciekawym wnioskiem, który możemy wyciągnąć z tejże listy jest to, iż właściciele strony prowadzą blog w formie poradnika (na co wskazują niektóre adresy URL). Pozwala im to pozycjonować się wysoko w wyszukiwarce na słowa kluczowe typu long tail (długi ogon).
Wskazówka!
Kiedy korzystasz z tego narzędzia dobrze analizować także strony top 10 z większych miast, które także są Twoją konkurencją, ale w innej geolokalizacji. W ten sposób możesz odkryć jeszcze więcej słów kluczowych.
Rozdział 2. Google Moja Firma (Google Maps)
Krok 1 – Dodaj nazwę swojej firmy
Wiele osób chce się dowiedzieć – jak wygląda pozycjonowanie map Google. Wyniki wyszukiwania, które pojawiają się wraz z mapami Google obok są tak właśnie popularnie nazywane.Aby Twoja strona mogła wyświetlać się w taki sposób, należy dodać swoją firmę Do Google Moja Firma. Aby tego dokonać idź tutaj i przejdź kolejne kroki.
Są na to dwa sposoby:
- Stwórz nową firmę
- Zgłoś prawa własności do dodanej już firmy
Po rozpoczęciu wpisywania nazwy firmy będziesz widział czy jest już ona w zasobach Google. Jeśli nie to przejdź dalej.
UWAGA! Na tym etapie nie dodawaj słów kluczowych. Wprowadź tylko nazwę swojej firmy.


Krok 2 – Wpisz swój adres
Następnie Google poprosi Cię o wpisanie adresu. Jeśli zgłosiłeś prawa własności do danej firmy wówczas adres będzie już wypełniony. W przeciwnym wypadku Google poprosi o wypełnienie formularza.Bardzo ważne jest to, abyś pamiętał o konsekwencji. Adres powinien być identyczny jak ten na Twojej stronie internetowej (i innych listach dotyczących Twojego biznesu).

Krok 3 – Wybierz kategorię dla swojego biznesu

Krok 4 – adres strony i numer telefony

Krok 5 – weryfikacja wpisu
Zanim Twój biznes zostanie oficjalnie opublikowany w Google Moja Firma będziesz musiał potwierdzić swoją tożsamość. Najczęściej odbywa się to przez telefon lub wysłanie kartki pocztą tradycyjną. Po prostu zastosuj się do instrukcji pokazywanych przez Google, aby zweryfikować swój profil.
Krok 6 – uzupełnij kolejne pola profilu swojej firmy
Nie zatrzymuj się tylko na podstawowym uzupełnieniu profilu.
Kolejnymi polami, które powinieneś uzupełnić są m.in.
- Dodanie kolejnych kategorii
- Dodanie zdjęć (idealnie jeśli byłby zrobione na miejscu lub w pobliżu, ponieważ będą miały w pliku w sekcji metadata wpisane miejsce wykonania zdjęcia)
- Dodaj godziny działania twojego biznesu
- Dodaj indywidualne usługi jakie oferujsze
- Dodaj dodatkowe numery telefonów
Rozdział 3 – Wzmianki o stronie typu NAP (Local Citations)
Wzmianki typu NAP (brak odpowiednika w języku polskim) to takie, które przeważnie zawierają nazwę Twojej firmy, adres, numer telefonu. Używa się wówczas skrótu NAP (Name, Adress, Phone).
Mamy także rozwinięcia tej nazwy do UNAP i/lub NAPU (Name, Address, Phone, URL) oraz NAPW (Name, Address, Phone, Website).
Są dwa zasadnicze typy wzmianek o stronie: ustrukturyzowane i nieustrukturyzowane.
Oto przykład wzmianki ustrukturyzowanej:
Generalnie wzmianki ustrukturyzowane to takie, gdzie NAP jest przedstawione w wizualnie jednolitym i ułożonym wzorcu. Przeważnie są one stosowane w katalogach stron, social media itd.
A oto przykład wzmianek o stronie nieustrukturyzowanych:
o wzmianka została opublikowana na blogu dotyczącym polecanych restauracji w Poznaniu.
Dlaczego wzmianki NAP są bardzo istotne?
Otóż są dwa główne powody, dla których wzmianki o Twojej lokalnej firmie są bardzo ważne:
- Według badań Moz, wzmianki (citation signals) są jednym z najważniejszych czynników wpływającychna pozycjonowanie lokalne w wyszukiwarkach internetowych. Wzmianki NAP działają zarówno dla wyników „Miejsca w Google” jak i „tradycyjnych” wyników organicznych (różnice pokazywałem wcześniej). Dzieje się tak prawdopodobnie dlatego, ponieważ spójne informacje NAP publikowane na temat Twojej firmy w internecie są przetrzymywane przez Google w pliku (GMB) dla poszczególnych biznesów. Niespójna informacja NAP może powodować zamieszanie, dezinformację i dezorientację zarówno Google jak i klientów. A to prowadzi do kiepskiego UX i odbioru – czego Google zdecydowanie nie popiera.
- Google nie jest jedynym miejscem, w którym Twoi klienci poszukują firm. Robią to także korzystając z Facebooka, katalogów stron itp. Posiadanie poprawnych i jednolitych wzmianek NAP na tychże stronach pozwoli Twoim klientom odszukać Twoją firmę i skontaktować się z nią.
Poszukiwanie miejsc do dodania nowych wzmianek NAP o swojej firmie
Na początku możesz skorzystać z listy ogólnodostępny katalogów, w których warto się znaleźć. Tutaj podobnie jak wcześniej polecam sprawdzenie tego co robi konkurencja z TOP 10 wyników wyszukiwania. Ja do tego używam narzędzia ahrefs.com
Szukaj pośród takich anchor textów jak:
- Odwiedź stronę
- Strona www
- Zobacz więcej
- Kliknij tutaj
- Bezpośredni adres URL
Podczas wyszukiwania warto ustawić także filtr, aby pokazywać tylko wyniki „No follow”. Wówczas prawdopodobnie odnajdziesz więcej katalogów ston.
Rozdział 4 – Optymalizacja strony (on-site seo)
Oczywiście dla optymalizacji strony lokalnej liczą się „tradycyjne” metody optymalizacji jakimi są m.in.:
- Słowo kluczowe w tytule strony
- Słowo kluczowe w nagłówkach H1
- Słowo kluczowe w URL
- Skrócenie adresów URL itp.
Jest jednak kilka dodatkowych rzeczy, które warto wziąć pod uwagę chcąc wspiąć się wysoko w rankingu Google dla lokalizacji swojego biznesu (biznesów).