Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone
Rating: 7.0. From 3 votes.
Please wait...

Adnotacje dodawane do filmów na YouTube funkcjonowały dotychczas jako sposób na dodatkową narrację w klipach wideo – można było w nich promować odnośniki do różnych stron, albo zachęcać do subskrybowania kanału. Niewątpliwą zaletą adnotacji był fakt, że ich dodawanie nie wiązało się z ponownym montażem filmu, gdyż różnego rodzaju dymki z tekstem można było dodać jako nakładki w edytorze wideo udostępnionym przez YouTube. W maju adnotacje odchodzą do lamusa, a całkowicie zastąpią je – obecne już od dłuższego czasu – karty.

 

Adnotacje znikają z YouTube

Swoją decyzję o usunięciu tego rozwiązania Google argumentuje faktem, iż po wprowadzeniu nowości w postaci kart, użycie adnotacji spadło o niemal 70%. Dlaczego? Przede wszystkim – coraz więcej użytkowników YouTube – aż 60% – korzysta z aplikacji mobilnej, a w niej adnotacje nie wyświetlają się. Tworzenie ich zatem tylko po to, by mogli je zobaczyć wyłącznie internauci używający komputerów stacjonarnych lub laptopów mija się z celem. Karty pojawiają się zarówno w aplikacji, jak i w przeglądarce desktopowej.

YouTube informuje także, że karty generują nawet o 7 razy więcej kliknięć niż adnotacje. Poza tym opinie uzyskane od twórców wideo sugerują, że tworzenie adnotacji jest procesem raczej skomplikowanym i czasochłonnym – w przeciwieństwie do kart i ekranów końcowych, które tworzy się nawet 10 razy szybciej.

Adnotacje zostaną wyłączone 2 maja – wtedy przestanie działać ich edytor. Niemożliwe stanie się dodawanie oraz modyfikowanie obecnych w filmach adnotacji czy warstw z odnośnikami. Jedyną możliwością będzie ich usunięcie. Adnotacje, które już znajdują się w filmach będą nadal wyświetlane po wyłączeniu edytora, jednak widoczne będą tylko w przeglądarkach na komputerach stacjonarnych i laptopach.

 



Czym są karty na YouTube?

Przewagą kart nad mającymi niedługo zniknąć adnotacjami jest to, że wyświetlają się one na wszystkich urządzeniach. Ich włączenie pozwala na efektywne promowanie swojego kanału, lub – w przypadku e-commerce – sklepu internetowego. Dla twórców wideo dostępne są różnego rodzaju karty, zawierające np. link do e-sklepu, zachęcające do przekazywania darowizn, karty polecające filmy oraz ankiety. Po włączeniu kart podczas oglądania filmu widz zobaczy w prawym górnym rogu „zajawkę”, która po kliknięciu wyświetla wszystkie dodane do wideo karty – dzięki temu nie zasłaniają one widoku jak dotychczas czyniły to adnotacje.

Poniższy przykład ilustruje, jak wygląda zajawka karty – widoczna w prawym górnym rogu:

youtube-zajawka-karty-min

 

Oraz to, co dzieje się po jej kliknięciu – w tym przypadku mamy możliwość pobrania darmowego poradnika:

youtube-karta-otwarta1

 

Karty bardzo dobrze sprawdzają się, kiedy ich pojawienie jest powiązane z treścią filmu, lub kiedy ich wyświetlenie wiążę się z zawartym w wideo wezwaniem do działania (call to action).

Jeśli chcesz poznać więcej szczegółów na temat skutecznej strategii video marketingu oraz dowiedzieć się jak można wykorzystać wideo w sklepie internetowym, obejrzyj wywiad z Wojciechem Hołyszem z firmy Filmpoint:

Rating: 7.0. From 3 votes.
Please wait...
Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone

Przeczytaj także

redakcja emarketing

redakcja emarketing

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *