Choć reklam alkoholu jest niemało i stykamy się z nimi prawie na co dzień, są one jednak dość mocno ograniczone przez prawo i podlegają, niejednokrotnie mogłoby się wydawać, sztywnym zasadom. Jak sprawa reklam trunków ma się w Polsce i jaka jest ich charakterystyka? Na co zwracać uwagę podczas ich oglądania lub tworzenia? 

Reklamy alkoholu w telewizji i innych tradycyjnych mediach – jakie są zasady?

Zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości, promowanie napojów wysokoprocentowych jest w Polsce zabronione w ogólnodostępnych mediach, od czego wyjątkiem jest piwo, jako trunek o niewielkiej zawartości alkoholu. Obowiązuje to w mediach takich, jak telewizja, radio czy prasa, gdzie reklamę zobaczyć może bez możliwości filtracji każda osoba bez jakiejkolwiek uprzedniej weryfikacji wieku.

Ma to za zadanie chronić dzieci i młodzież przed zachęcaniem ich do spożywania mocnych trunków przed osiągnięciem przez nich prawnej pełnoletności, co może w przyszłości skutkować zaniedbaniem nauki, a nawet utratą zdrowia czy popadnięciem w uzależnienie. Dodatkowo nawet w reklamach piwa zauważymy ostrzeżenie przed piciem alkoholu przed 18. rokiem życia, w ciąży, a także o tym, jak ważne jest, by nie prowadzić po nim samochodu.

Promowanie trunków w internecie – jak wygląda?

-Wyjątkiem od powyższych zasad są reklamy w internecie, które z założenia trafiają do ograniczonej oraz konkretnie określonej grupy osób i z tego względu dopuszczalne jest promowanie w nim także alkoholi mocnych, takich jak chociażby wódki ziemniaczane – wyjaśnia ekspert sklepu Krest.pl.

Budzi to jednak sporo kontrowersji — Polska Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych uważa, że nie powinno być to dopuszczalne ze względu na to, że do social mediów dostęp ma ogromna grupa ludzi, w tym potencjalnie małoletnich.

Możemy zauważyć, że nawet dostęp do internetowych sklepów z alkoholem często jest ”blokowany” przez wyskakującą na ekranie prośbę o podanie roku urodzenia. Dopiero gdy potwierdzimy, że jesteśmy pełnoletni, strona przenosi nas bezpośrednio do sklepu, gdzie możemy wybrać interesujące nas trunki i złożyć zamówienie.

image1

Ziemniaki to podstawa wódki ziemniaczanej

Ogólne zasady dotyczące promowania alkoholu

Nawet te alkohole, których reklamę możemy przedstawić w wybranym przez nas medium, nadal ograniczone są przez mniej i bardziej oczywiste reguły, których marki muszą przestrzegać. W takich spotach nie mogą występować osoby małoletnie, nie mogą one również uczestniczyć w żadnym promowaniu trunków.

Alkohol w reklamach nie może też być przedstawiany w kategoriach leczniczych, uspokajających, ułatwiających relaksację, koncentrację czy sen, a także wspomagających pracę lub naukę. Abstynencja z kolei nie może być ukazywana w negatywnym świetle, a spożywanie napojów procentowych jako sposób na rozwiązywanie konfliktów, polepszenie jakości życia czy pomoc w osiągnięciu szczęścia i sukcesu zawodowego.

Wreszcie w reklamach alkoholu nie wolno pokazywać sytuacji społecznie niebezpiecznych, takich jak na przykład spożywanie go w czasie ciąży, a także pływanie czy prowadzenie samochodu pod jego wpływem. Widać więc dość wyraźnie, że ograniczeń jest tutaj naprawdę sporo.

Tak rygorystyczne podejście ma zarówno zwolenników, jak i przeciwników. Wydaje się, że kwestią czasu jest wprowadzenie kolejnych nowelizacji do odpowiednich aktów prawnych, by te nieco bardziej przystawały do internetowej rzeczywistości, a nie tylko do tradycyjnych mediów.


Artykuł sponsorowany

Jedna odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *