Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone
Rating: 1.0. From 2 votes.
Please wait...

Choć reklam alkoholu jest niemało i stykamy się z nimi prawie na co dzień, są one jednak dość mocno ograniczone przez prawo i podlegają, niejednokrotnie mogłoby się wydawać, sztywnym zasadom. Jak sprawa reklam trunków ma się w Polsce i jaka jest ich charakterystyka? Na co zwracać uwagę podczas ich oglądania lub tworzenia? 

Reklamy alkoholu w telewizji i innych tradycyjnych mediach – jakie są zasady?

Zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości, promowanie napojów wysokoprocentowych jest w Polsce zabronione w ogólnodostępnych mediach, od czego wyjątkiem jest piwo, jako trunek o niewielkiej zawartości alkoholu. Obowiązuje to w mediach takich, jak telewizja, radio czy prasa, gdzie reklamę zobaczyć może bez możliwości filtracji każda osoba bez jakiejkolwiek uprzedniej weryfikacji wieku.

Ma to za zadanie chronić dzieci i młodzież przed zachęcaniem ich do spożywania mocnych trunków przed osiągnięciem przez nich prawnej pełnoletności, co może w przyszłości skutkować zaniedbaniem nauki, a nawet utratą zdrowia czy popadnięciem w uzależnienie. Dodatkowo nawet w reklamach piwa zauważymy ostrzeżenie przed piciem alkoholu przed 18. rokiem życia, w ciąży, a także o tym, jak ważne jest, by nie prowadzić po nim samochodu.

Promowanie trunków w internecie – jak wygląda?

-Wyjątkiem od powyższych zasad są reklamy w internecie, które z założenia trafiają do ograniczonej oraz konkretnie określonej grupy osób i z tego względu dopuszczalne jest promowanie w nim także alkoholi mocnych, takich jak chociażby wódki ziemniaczane – wyjaśnia ekspert sklepu Krest.pl.

Budzi to jednak sporo kontrowersji — Polska Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych uważa, że nie powinno być to dopuszczalne ze względu na to, że do social mediów dostęp ma ogromna grupa ludzi, w tym potencjalnie małoletnich.

Możemy zauważyć, że nawet dostęp do internetowych sklepów z alkoholem często jest ”blokowany” przez wyskakującą na ekranie prośbę o podanie roku urodzenia. Dopiero gdy potwierdzimy, że jesteśmy pełnoletni, strona przenosi nas bezpośrednio do sklepu, gdzie możemy wybrać interesujące nas trunki i złożyć zamówienie.

image1

Ziemniaki to podstawa wódki ziemniaczanej

Ogólne zasady dotyczące promowania alkoholu

Nawet te alkohole, których reklamę możemy przedstawić w wybranym przez nas medium, nadal ograniczone są przez mniej i bardziej oczywiste reguły, których marki muszą przestrzegać. W takich spotach nie mogą występować osoby małoletnie, nie mogą one również uczestniczyć w żadnym promowaniu trunków.

Alkohol w reklamach nie może też być przedstawiany w kategoriach leczniczych, uspokajających, ułatwiających relaksację, koncentrację czy sen, a także wspomagających pracę lub naukę. Abstynencja z kolei nie może być ukazywana w negatywnym świetle, a spożywanie napojów procentowych jako sposób na rozwiązywanie konfliktów, polepszenie jakości życia czy pomoc w osiągnięciu szczęścia i sukcesu zawodowego.

Wreszcie w reklamach alkoholu nie wolno pokazywać sytuacji społecznie niebezpiecznych, takich jak na przykład spożywanie go w czasie ciąży, a także pływanie czy prowadzenie samochodu pod jego wpływem. Widać więc dość wyraźnie, że ograniczeń jest tutaj naprawdę sporo.

Tak rygorystyczne podejście ma zarówno zwolenników, jak i przeciwników. Wydaje się, że kwestią czasu jest wprowadzenie kolejnych nowelizacji do odpowiednich aktów prawnych, by te nieco bardziej przystawały do internetowej rzeczywistości, a nie tylko do tradycyjnych mediów.


Artykuł sponsorowany

Rating: 1.0. From 2 votes.
Please wait...
Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone

Przeczytaj także

redakcja emarketing

redakcja emarketing

Jeden komentarz

  1. Ktoś czytał to przed publikacją?

    Odpowiedz

Odpowiedz na „ZgredAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *