Share on Facebook4Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone
No votes yet.
Please wait...

Wykonanie fotografii produktów dostępnych w sklepie internetowym można zlecić zewnętrznej firmie, jednak szczególnie w przypadku zaczynania swojej przygody ze sprzedażą w internecie bądź niewielką liczba oferowanych produktów, można podjąć się wykonania tego zadania samodzielnie. O czym trzeba pamiętać, decydując się na takie rozwiązanie i jak wygląda przygotowanie do sesji zdjęć produktowych?

 

Miejsce i światło

Są to najważniejsze elementy, na które trzeba zwrócić uwagę, decydując się na samodzielne wykonywanie zdjęć produktowych. Jeśli chodzi o miejsce, to oczywiście jest ono uzależnione od tego, jakiego rodzaju przedmioty będziemy fotografować i jakie rodzaje zdjęć do sklepu wybierzemy. Fotografie produktów (packshoty) wykonywane są zazwyczaj w studio, natomiast zdjęcia wizerunkowe mogą być wykonywane w plenerze, aby stworzyć lub wzmocnić wizerunek marki – np. promowanie nowej kolekcji ubrań. Pamiętać należy o odpowiednim tle – jasnym, jednokolorowym, nierozpraszającym uwagi.

 

Światło dzienne czy sztuczne?

Poza miejscem, ważne jest odpowiednie oświetlenie fotografowanego przedmiotu. Z pewnością wiele osób, które planują samodzielnie wykonywać zdjęcia produktowe zastanawia się, czy na samym początku konieczny jest zakup zestawu profesjonalnych lamp. Dobrą wiadomością dla osób, które nie są gotowe na taką inwestycję jest to, że fotografie produktowe można także z powodzeniem wykonywać przy świetle dziennym. Jednak podczas korzystania ze światła słonecznego, warto pamiętać o kilku zasadach.

Przede wszystkim fotografowany produkt dobrze jest umieścić w miejscu dobrze oświetlonym, jednak nie w pełnym słońcu. Chodzi o to, aby promienie słoneczne, zanim dotrą do fotografowanego przedmiotu, zostały „zmiękczone” – np. przez firanę. Dzięki temu produkt na zdjęciu nie będzie miał ostrych cieni.

Można także poczekać na odpowiednią pogodę czy porę dnia – najlepiej produkty fotografować w dni pochmurne, albo wczesnym rankiem lub późniejszym popołudniem. Wtedy zyskujemy najbardziej miękkie, naturalne światło.

Jak widać na poniższym przykładnie, wystarczy nawet odpowiednio dobrane krzesło, właściwe światło dzienne i można osiągnąć bardzo zadowalający efekt:

zdjecie_wykonane_za_pomoca_swiatla_slonecznego_blendy_krzesla_i_lustrzanki2-min

 

Należy jednak pamiętać, że korzystanie ze światła naturalnego ma również swoje wady. Nie gwarantuje ono stałych warunków oświetleniowych – w ciągu dnia bowiem słońce zmienia swoje natężenie lub barwę. Zatem jeśli wykonywane przez nas zdjęcia produktów nie będą mogły być ukończone w ciągu jednego dnia, może się okazać, że niektóre z fotografii będą odpowiednio oświetlona, natomiast inne – wykonane o innej porze – mogą posiadać odmienną barwę.

Aby tego uniknąć, należy zdjęcia przy świetlne naturalnym wykonywać szybko, lub zwracać uwagę na to, aby warunki oświetleniowe były zawsze jednakowe. Ten ostatni sposób wydłuża jednak cały proces wykonywania zdjęć produktowych, ponieważ musimy czekać na odpowiednie światło lub porę do następnego dnia.

 

Światło sztuczne

Specjalistyczne lampy fotograficzne do studia sprawiają, że zdjęcia produktowe można wykonywać o dowolnej porze dnia lub nawet nocy, bez względu na warunki pogodowe. Dodatkowo mamy pełną kontrolę nad tym, jakie ma być natężenie światła, co daje zawsze fotografie produktów o jednolitym sposobie oświetlania.

Wadą oczywiście jest koszt, ponieważ lampy do studia spory wydatek, a najlepiej zaopatrzyć się w kilka sztuk. Oprócz tego ważne jest, by wiedzieć, w jaki sposób ustawić światło, by dało ono najlepszy efekt.

Całe szczęście zadowalający wynik można także osiągnąć za pomocą jednej lub dwóch lamp. Poniżej można porównać efekty wykorzystania różnej liczby lamp.

1lampa-min

Zdjęcie produktowe wykonane przy użyciu jednej lampy

 

2lampy-min

Zdjęcie produktu wykonane przy użyciu dwóch lamp

 

3lampy-min

Zdjęcie produktowe wykonane przy użyciu trzech lamp

 

Warto też użyć dodatkowych akcesoriów, takich jak materiał odbijający światło (blenda), dzięki czemu można skutecznie doświetlić fotografowany produkt.

blenda1lampa zdjęcia produktowe

Zdjęcie produktowe wykonane z użyciem jednej lampy oraz blendy

 

No votes yet.
Please wait...
Share on Facebook4Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone

Przeczytaj także

Redakcja eMarketing.pl

Redakcja eMarketing.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *