Czy polscy e-konsumenci wybierają wyłącznie krajowe sklepy internetowe? Badanie przeprowadzone na zlecenie PayU pokazuje, że spora grupa klientów chętnie decyduje się na zakupy również w eSklepach poza granicami Polski. Co sprawia, że decydują się oni skorzystać z oferty takich sklepów internetowych i jakie są najpopularniejsze kierunki zakupowe e-konsumentów?

 

E-commerce made in China

W badaniu „Cross-border e-commerce”, przeprowadzonym przez operatora płatności PayU, wzięło udział 1250 respondentów. Niecała połowa badanych (41%) przyznała, że w ciągu ostatnich 6 miesięcy choć raz dokonała zakupu w zagranicznym sklepie internetowym. Z kolei aż 59% respondentów zakupów transgranicznych dokonuje nawet raz w miesiącu.

Po przeczytaniu nagłówka nie będzie dla nikogo zaskoczeniem, gdzie swoją siedzibę ma sklep internetowy, który najchętniej przyciąga polskich klientów. Są to oczywiście Chiny i najbardziej rozpoznawalny eSklep tego kraju – AliExpress. Stronę tę odwiedza aż 73% respondentów! Dopiero na kolejnych miejscach znalazły się leżące o wiele bliżej Polski kraje takie jak Niemcy, Wielka Brytania (po 29%). Dużym zainteresowaniem cieszą się także eSklepy mieszczące się w Stanach Zjednoczonych (20%).

sprzedaz-transgraniczna

 

Jak przyznają eksperci z firmy PayU – polskich e-konsumentów kuszą głównie niskie ceny produktów oraz bardzo często darmowa wysyłka, które w pewnym stopniu zmniejszają niedogodności związane z długim czasem oczekiwania na zakupiony w chińskim eSklepie produkt. AliExpress oferuje też lokalne metody płatności – jak wspomniane już w tekście PayU czy Przelewy24, co stanowi dodatkowe ułatwienie podczas zakupów.

Obecność wspomnianych metod płatności to także gwarancja dla polskich klientów, że sklep jest godny zaufania, a zakupy w nim są obarczone mniejszym ryzykiem.

 

Dlaczego kupujemy w zagranicznych sklepach?

Badanie PayU wykazało, że średnio polscy konsumenci wydają za zagraniczne zakupy w sieci 1282 zł. Wysoka kwota wynika z faktu, że krajowi e-klienci poszukują w chińskich, niemieckich czy amerykańskich sklepach produktów, których nie mogą odnaleźć nigdzie indziej. Sporą zachętą są też o wiele niższe ceny – nawet pomimo płatności w obcej walucie.

Niezależnie od wieku najczęściej kupowaną kategorią produktów w zagranicznych sklepach internetowych są ubrania – wybór taki wskazało 42% badanych. Inne popularne kategorie to np. niewielki sprzęt elektroniczny (24%) oraz akcesoria takie jak zegarki lub biżuteria (24%).

Zjawisko cross-border w handlu elektronicznym jest coraz bardziej powszechne – nie tylko w Polsce. Eksperci zakładają, że do końca 2020 roku niemal 1/3 globalnego rynku e-commerce będzie transgraniczna.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *