To, co decyduje o pozytywnym odbiorze sklepu internetowego przez klienta to nie tylko dostępny w nim asortyment i atrakcyjne ceny. W głównej mierze liczy się to, jak łatwo i bezstresowo można w danym eSklepie dokonać zakupu. Aby zatem zminimalizować ryzyko porzucenia koszyka i usprawnić proces zakupowy w sklepie internetowym należy zadbać o kilka elementów, które powinny pojawić się w na etapie finalizowania zakupu.

 

Automatyczne uzupełnianie adresu dostawy

Zdarzają się sytuacje, kiedy klient – zupełnym przypadkiem – podaje błędny adres dostawy zamawianego produktu. W takim przypadku powoduje to nie tylko komplikacje przy wysyłce, ale także konieczność przyjęcie zwrotu i kontaktu z adresatem w celu ponownego nadania towaru. Nie wspominając o tym, że wpływa to także na zadowolenie klienta i jego negatywną opinie o sklepie, w związku z przedłużającą się przesyłką

Można tego uniknąć, wprowadzając na etapie finalizacji zakupu formularze, które same sugerują klientowi właściwy adres, po wprowadzeniu zaledwie kilku znaków. W takim w przypadku ryzyko niedostarczenia produktu minimalizuje się niemal do zera.

 

Wyraźnie przedstawiona ścieżka zakupowa oraz jej opis

Różne sklepy posiadają różne ścieżki zakupowe – najlepiej, żeby były one jak najmniej skomplikowane, a ich przejście nie zajmowało dużo czasu. Do tego warto postarać się, aby klient w każdym momencie wiedział, na jakim etapie zakupu się znajduje i co czeka go dalej. Informacja o tym, że w następnym kroku należy podać dane do płatności pozwoli klientowi na spokojnie się do tego etapu przygotować.

Dobrym pomysłem jest także dodanie krótkich opisów do poszczególnych kroków na ścieżce zakupowej – np. informacja o tym, że tuż przed płatnością klient będzie mógł jeszcze przejrzeć swoje zamówienie i dokonać ewentualnych poprawek, bez obawy o to, że będzie już na nie za późno.

 

Dostosowanie koszyka do urządzeń mobilnych

Fakt, że klienci coraz częściej korzystają z telefonów komórkowych w celu nie tylko przeglądania internetu, ale także dokonywania zakupów ma bardzo duże znaczenie dla sklepów internetowych.

Proces dodawania produktu do koszyka oraz jego zamawiania powinien być zaprojektowany w taki sposób, aby osoby używające urządzeń przenośnych nie miały z tym żadnego problemu.

W tym przypadku przydaje się wspomniane wcześniej automatyczne uzupełnianie i sugerowanie adresu dostawy, z uwagi na fakt, że pisząc na klawiaturze ekranowej klienci częściej mogą popełnić błąd w zapisie adresu.

 

Dokładne informacje o koszcie wysyłki, dane na temat zwrotów i reklamacji

Klient dokonujący zakupu w sklepie powinien na każdym etapie składania zamówienia wiedzieć, jaka będzie ostateczna kwota, jaką musi zapłacić. Jeśli dopiero w ostatnim kroku przekona się, jaki jest koszt wysyłki, może zrezygnować z zakupu, co przyczyni się do porzucenia koszyka.

Dodatkowo warto zamieścić informację o tym, jakie są warunku ewentualnego zwrotu towaru i jaki jest przewidywany termin jego dostarczenia. Wszystko to wpływa na pozytywne doświadczenie z korzystania ze sklepu internetowego i pozwala klientowi w spokoju podjąć decyzję o opłaceniu wybranego przedmiotu.

 

Możliwość kontynuowania zakupów

Klient w każdym momencie powinien mieć możliwość powrotu do sklepu i kontynuowania zakupów. Jednym ze sposobów na osiągnięcie tego celu jest dodanie przycisku „Kontynuuj zakupy” w koszyku, co pozwoli na dalsze przeglądanie produktów w sklepie, jednocześnie zapisując aktualną zawartość koszyka.

Druga możliwość to dodanie sekcji z proponowanymi produktami, czyli wykorzystanie tak zwanej strategii cross- i up-sellingu (sprzedaży towarów uzupełniających oraz dodatkowych). Nie tylko zwiększamy szansę na to, że klient doda taki produkt do koszyka – co zwiększy wartość zamówienia – ale także ułatwi proces zakupowy.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *