Share on Facebook6Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone
Rating: 10.0. From 4 votes.
Please wait...

Jedną z mniej znanych, jednak niezwykle skutecznych strategii, które mogą zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym jest wykorzystanie tak zwanego user-generated content. Jak można dokładnie zdefiniować treści tworzone przez użytkowników, dlaczego warto wdrożyć je również w swoim eSklepie i jakie zagrożenia mogą one spowodować?

 

User-generated content – treści tworzone przez użytkowników

Dosłowne tłumaczenie tego angielskiego zwrotu bardzo dokładnie określa, czym ta strategia jest. Polega ona na wykorzystaniu wszystkich materiałów, które tworzone są przez osoby odwiedzające stronę firmy czy sklepu internetowego w celach promocyjnych, zwiększających zaufanie, widoczność lub sprzedaż.

Spośród treści, jakie mogą być generowane przez użytkowników, warto wymienić między innymi:

  • komentarze i recenzje;
  • wpisy w mediach społecznościowych;
  • zdjęcia;
  • filmy.

Jakie są natomiast zalety stosowania user-generated content (UGC)?

 

Większe zaufanie do marki

Nawet najlepiej stworzony opis produktu w sklepie nie zachęci potencjalnych klientów do zakupu, jak opinie innych, zadowolonych konsumentów. Dlatego jednym z najpowszechniej widywanych w ecommerce typów treści tworzonych przez użytkowników są właśnie komentarze. Jeśli pochodzą one od realnych osób, to stanowią nie tylko doskonałe źródło wiedzy o produktach dla pozostałych, ale też o wiele bardziej skuteczną ich reklamę, której nie napisze nawet najbardziej doświadczony marketingowiec.

Treści tworzone przez użytkowników to również efektywny sposób na jeszcze większą lojalność wśród stałych klientów sklepu, którzy z dużym zaangażowaniem zdecydują się na napisanie recenzji czy dodanie w mediach społecznościowych zdjęcia nowo zakupionego produktu, dodatkowo oznaczając firmę w opisie.

Nowych lub sporadycznych klientów można też zachęcić do tworzenia własnego contentu poprzez nagradzanie ich dodatkowymi rabatami lub punktami w zamian za pozostawioną na stronie recenzję. Strategia ta doskonale łączy się z innym pomysłem, jakim jest wdrożenie w sklepie internetowym programu lojalnościowego.

 

treści tworzone przez użytkowników recenzje

Klientów można zachęcić do pisania komentarzy i opinii oferując w zamian punkty, które wymienić można na rabat w sklepie. Pozytywne recenzje to również o wiele bardziej skuteczna forma reklamy produktu.

 

Więcej treści, które wpływają na pozycjonowanie

Im więcej treści, które nasycone są słowami kluczowymi, tym lepsza pozycja w wyszukiwarce, a choć miejsce na stronie produktu wydaje się nieograniczone, to jednak ich pisanie zajmuje dużo czasu oraz wymaga sporych nakładów pracy.

Jednak same komentarze na stronie to dopiero początek – o wiele większy wpływ na SEO mają wpisy na forach czy blogach, gdzie oprócz recenzji produktów autorzy zamieszczają także odnośniki do konkretnego sklepu. Siła oddziaływania takich linków jest bardzo duża i może szybko wynieść stronę na wyższą pozycję w wyszukiwarce.

 

Źródło informacji zwrotnej o produktach

Zakładamy, że treści tworzone przez użytkowników będą wyłącznie pozytywne, jednak nawet te krytykujące firmę czy oferowane przez nią produkty mogą być sporym źródłem wiedzy na temat tego, jak towary są przez klientów oceniane. Czy warto coś zmienić w ofercie, polepszyć ją lub jakich błędów unikać w przyszłości.

Oprócz feedbacku, UGC to także dodatkowa wiedza na temat grupy odbiorczej – tego jak używają produktów, co jest dla nich najważniejsze i dlaczego decydują się na skorzystanie z oferty właśnie tego, a nie innego sklepu internetowego.

 

Treści tworzone przez użytkowników – za i przeciw

Jak zatem można zauważyć, treści tworzone przez użytkowników niosą ze sobą wiele korzyści i niemal wszystkie z nich powodują, że klienci są o wiele bardziej skłonni dokonać zakupu w sklepie internetowym. Zachęcają do tego szczególnie autentyczne opinie – czy to na stronie sklepu czy w mediach społecznościowych lub blogach osobistych.

Nie można również pominąć tego, jak większa liczba treści wpływa na pozycjonowanie, a w konsekwencji na lepszą widoczność, przekładającą się na o wiele większy ruch na stronie i częściej dokonywane zakupy.

Trzeba mieć jednak na uwadze, że user-generated content może też rodzić pewne problemy. Jeśli całkowicie – bez żadnej kontroli – oddamy użytkownikom pełną władzę nad tym, jakie treści pojawiać będą się na stronach, to w bardzo krótkim czasie może być ona zasypana spamem. Dlatego wymagana jest szczególna kontrola tego, co klienci chcą zamieścić w komentarzu na stronie – mowa tutaj zarówno o samych treściach pisanych, jaki i zdjęciach lub filmach.

Oczywiście najlepiej sprawdzają się treści generowane przez użytkowników, które są nacechowane pozytywnie, jednak nie da się całkowicie uniknąć również negatywnych komentarzy. Ich obecność może zmniejszyć zaufanie do firmy, tak samo jak ich częste usuwanie.

Treści tworzone przez użytkowników mają zatem swoje plusy oraz minusy i należy być ich świadomym, zanim zdecydujemy się na skorzystanie z tej strategii.

 

Rating: 10.0. From 4 votes.
Please wait...
Share on Facebook6Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone

Przeczytaj także

Redakcja eMarketing.pl

Redakcja eMarketing.pl

eMarketing.pl - portal informacyjny z dziedziny marketingu internetowego, na którym znajdziesz najświeższe informacje z branży oraz artykuły i wywiady tworzone wspólnie z ekspertami w obszarze digital marketingu. Czytaj eMarketing.pl codziennie i dowiedz się, jak osiągnąć sukces w sieci!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *