Share on Facebook1Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone
No votes yet.
Please wait...

Znaczniki UTM (Urchin Tracking Module) pozwalają na łatwiejszą analizę źródła ruchu na naszej stronie internetowej. Dzięki nim można szybko sprawdzić, jak skuteczne są nasze działania marketingowe – wysłane maile, banery reklamowe lub odnośniki w mediach społecznościowych.

 

Czym są UTM-y?

Mianem UTM-ów określa się dodatkowe parametry, które dopisywane są do „czystego” adresu strony. Z pewnością każdy z użytkowników sieci spotkał się z nimi choć raz – łatwo rozpoznać odnośnik z dodatkowymi znacznikami, gdyż po ich dopisaniu staje się on znacznie dłuższy. Może wyglądać np. tak:

https://www.emarketing.pl/?utm_source=facebook&utm_medium=post&utm_campaign=promocja_swiateczna

 

Oczywiście przy tworzeniu takiego linka wspomóc możemy się dedykowanymi narzędziami, jak najbardziej popularny Campaign URL Builder udostępniony przez Google. Strona ta dodatkowo wyjaśnia, czym są określone parametry i jak najlepiej je wypełnić, aby późniejsza analiza nie sprawiała nam kłopotu.

  • Source to źródło naszej kampanii marketingowej – w znaczniku tym wpisujemy więc nazwę miejsca, gdzie umieszczony zostanie dany link. W powyższym przykładzie jest to platforma społecznościowa Facebook.
  • Medium to z kolei nośnik kampanii – może nim być grafika, przycisk na stronie, płatna reklama czy link na blogu influencera. W naszym przykładzie jest to wpis w social mediach.
  • Campaign – dodanie tego znacznika pozwoli nam rozróżnić źródło ruchu na naszej stronie. Można tutaj wpisać nazwę konkretnej kampanii, co szczególnie przydaje się w przypadkach, kiedy często je organizujemy.
  • Campaign content ma podobną rolę, co poprzedni znacznik – pomaga on rozróżnić różne kreacje reklamowe. Dzięki niemu dowiemy się, czy na przykład lepiej „klika się” banner z kotem, czy grafika z psem.
  • Term – słowa kluczowe, które stosujemy głównie w przypadku reklam w wyszukiwarkach

Określone UTM-y można nazywać dowolnie, jednak warto pamiętać, że:

  • są one widoczne dla każdego, kto kliknie w link,
  • polskie znaki nie są obsługiwane,
  • warto zachować spójność, gdyż ułatwi to mierzenie skuteczności innym

Dobrą praktyką jest skracanie odnośników z dodanymi znacznikami.

 



Jak sprawdzić skuteczność kampanii?

Uruchamiamy Google Analytics, wybieramy sekcję „Pozyskiwanie”, następnie „Cały ruch” i wreszcie „Źródło/medium”. Wybierając odpowiedni wymiar podstawowy oraz dodatkowy możemy zobaczyć, jak wiele osób kliknęło w dany link i dokonać skuteczności naszych działań marketingowych.

 

No votes yet.
Please wait...
Share on Facebook1Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone

Przeczytaj także

Rafał Szeles

Rafał Szeles

Dyrektor Zarządzający WebDoctor, strateg eMarketingu, Certyfikowany specjalista Google AdWords i Google Analytics.

Projektując strategie łączy doświadczenie z zakresu prowadzenia kampanii eMarketingowych z praktyką w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Dzięki temu jego strategie obejmują nie tylko etap pozyskania leadów, ale również optymalizację procesów ofertowania, obsługi sprzedażowej i posprzedażowej. Doświadczenie zbierał prowadząc projekty dla Uniwersytetu Warszawskiego, Miasta Poznań, Subway Polska, Targów Remadays oraz Życia bez Ograniczeń (wizyta Nicka Vujicica w Polsce).

Ekspert ds. analizy i optymalizacji w Akademii eCommerce oraz twórca publikacji na portalu eMarketing.pl. Zwolennik automatyzacji lejków sprzedażowych, dzięki którym klienci osiągają skalę sprzedaży niemożliwą do wygenerowania tradycyjnymi metodami.

Napisz do mnie: r.szeles@webdoctor.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *